بغداد – ایرنا – نماینده پارلمان عراق از فراكسیون سازندگی (الفتح و دولت قانون) روزیكشنبه گفت كه شاید پارلمان و دولت «عادل عبدالمهدی» برای پایان بخشیدن به حضور نظامی آمریكا در عراق به شورای امنیت سازمان ملل متوسل شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «حسین سعید» در اظهاراتی رسانه ای گفته است كه به منظور ترسیم جدول زمانبندی خروج نظامیان آمریكا از خاك عراق، در روزهای اندك آینده این پرونده در پارلمان این كشور گشوده می شود و اگر بغداد نتواند نظامیان آمریكا را مجبور به خروج از خاك خود، شاید به شورای امنیت سازمان ملل متوسل شود.
وی با اشاره به اینكه فراكسیون سازندگی طرح خروج نظامیان آمریكا را از اراضی عراق به طور جد پیگیر است، اضافه كرده است كه عراق نیازی به نیروهای بیگانه برای دفاع از خاك خود ندارد و بر همین اساس جدول زمانبندی خروج نظامیان آمریكا به زودی در عراق طراحی می شود.
سعید خاطرنشان ساخته است كه با توجه به پیروزی عراق بر گروه تروریستی داعش، دولت عبدالمهدی موضوع خروج نظامیان آمریكا را از اراضی عراق پیگیر است و متولی رایزنی ها با طرف آمریكایی به منظور تعیین سقف لازم زمانبندی خروج نظامیانش از عراق شده است.
وی تاكید كرده است كه عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق تمایلی به حضور نظامیان آمریكا در اراضی عراق ندارد.
این نماینده پارلمان عراق به واشنگتن هشدار داده است كه اگر نخواهد به تصمیم عراق برای خروج نظامیان آمریكا گردن ننهد به گزینه های دیگر از جمله توسل به شورای امنیت سازمان ملل روی خواهد آورد.
پیشتر برخی از نمایندگان پارلمان عراق گفته بودند كه یكی از اولویت های پارلمان جدید، اخراج نیروهای نظامی آمریكا از اراضی عراق است.
براساس گزارش های دولت سابق عراق به ریاست حیدر العبادی حدود پنج هزار نیروی نظامی آمریكا تحت عنوان مشاور نظامی در اراضی عراق حضور دارند اما برخی نمایندگان تعداد نظامیان آمریكایی را بیش از 10 هزار نفر ذكر كرده بودند.
دولت سابق عراق تاكید كرد كه هیچ گونه نیروی جنگی آمریكایی در عراق وجود ندارند اما برخی از نمایندگان پارلمان این ادعا را رد كرده و از وجود عناصر جنگی و نیروی رزمی آمریكا در اراضی عراق خبر دادند.
اختلاف نظر بین دولت سابق العبادی و برخی از نمایندگان پارلمان عراق بر سر تعداد و نوع نظامیان آمریكایی موجود در خاك عراق باعث شده است كه پارلمان و دولت جدید عراق یكی از اولویت های خود را خروج این نیروهای بیگانه از خاك این كشور قرار دهد.
بعد از اشغال عراق توسط نظامیان آمریكا در 2003 ، پارلمان و دولت عراق توانست در 2011 در چارچوب توافقنامه امنیتی كه با واشنگتن امضا كرد، به حضور اشغالگران آمریكایی پایان بخشد اما نظامیان آمریكایی در جریان یورش گروه تروریستی داعش به عراق در تابستان 2014 به بهانه مبارزه با این گروه تروریستی بار دیگر به عراق بازگشتند.
تاكنون مسوولان آمریكایی رغبتی به خروج نیروهای خود از اراضی عراق نشان نداده و همواره خطر داعش را برای توجیه ادامه حضور نظامیانشان را در عراق مطرح می كنند اما عراقی ها می گویند كه نیروهای نظامی و امنیتی عراق قدرت و توان لازم را برای دفاع از اراضی و مرزهای این كشور دارد و نیازی به وجود و حمایت نظامیان بیگانه نمی بیند.
خاورم *4*353*380*