تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای فرهنگ عمومی كشور زبان فارسی عنصر مقوم‌سازهویت اجتماعی خواند و گفت: دغدغه‌های پاسداشت زبان فارسی و ترویج آن باید پیگیری شود.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سید عباس صالحی در هفتصد و دوازدهمین نشست شورای فرهنگ عمومی كشور كه با موضوع «پاسداشت و ترویج زبان و ادب فارسی» برگزار شد، به جایگاه، ارزش و ظرفیت‌های بالای زبان فارسی اشاره كرد و افزود: زبان فارسی یكی از مؤلفه‌های اصلی قدرت است كه یك بخش آن به هویت ملی و ایرانی اسلامی برمی‌گردد و بخش دیگر آن عنصر مقوم‌ساز هویت اجتماعی محسوب می‌شود.
وی تاكید كرد: زبان گنجینه قابل توجهی از معارف، مبانی و ارزش‌های مختلف را در بر دارد كه در مجامع بین‌المللی از طریق آن دیپلماسی فرهنگی برقرار می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به موضوع مورد بحث این جلسه ادامه داد: فلسفه طرح این موضوع در شورای فرهنگ عمومی، ترسیم وضعیت زبان فارسی در جامعه و تدوین تقسیم وظایف و همكاری هم‌افزایانه دستگاه‌ها با هدف حفظ و صیانت از زبان فارسی است.
درادامه این نشست دبیر شورای فرهنگ عمومی كشور نیز گفت: زبان فارسی بسیار غنی و ظرفیت عظیمی برای بیان مفاهیم علمی، معنوی، معرفتی و غیره داشته و در قالب نظم و شعر نیز قابلیت‌های فراوانی دارد.
محمدرضا موالی زاده تصریح كرد: به دلیل شیرینی، لطافت و ظرفیت عظیم زبان فارسی، شاهد فراگیری این زبان در نقاط مختلف جهان هستیم.
وی به تأكید وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی درباره پاسداشت و ترویج زبان و ادبیات فارسی اشاره كرد و گفت: این مهم با حضور دستگاه‌های دیگر برای تدوین برنامه پاسداشت و ترویج زبان و ادب فارسی دنبال خواهد شد.
در این نشست كه غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و ابوذر ابراهیمی‌تركمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات سلامی نیز حضور داشتند، گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در دستگاه‌های مذكور در زمینه صیانت از زبان فارسی ارائه شد.
به گزارش ایرنا، شورای فرهنگ عمومی زیر مجموعه‌ای از شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران بوده و ریاست آن را وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برعهده دارد.
بررسی جوانب فرهنگی موجود در ملل مختلف جهان، و مقایسه با شرایط كنونی كشور، برنامه‌ریزی و بازنگری مناسبات فرهنگی در كشور و تعیین راه‌حل‌های مناسب برای برطرف كردن نقاط ضعف فرهنگی، تمكین از دستورها، سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، تنظیم و یكسان‌سازی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سازمان‌های مرتبط، پشتیبانی از دستگاه‌های اجرایی و دولتی در زمنیه ارتقای فرهنگ عمومی كشور وهمچنین بازبینی آثار فرهنگی در زمینهٔ سیاست‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی به منظور عدم مغایرت با سیاست فرهنگی كشور از اهم وظایف این شورا به حساب می آید.
فراهنگ ** 1355 ** 9053