كوالالامپور- ايرنا- توفان سهمگين گرمسيري 'يوتو' جزيره لوزون در شمال فيليپين را با سرعتي حدود 300 كيلومتر در نورديد و با خسارات گسترده برجاي گذاشته، اين منطقه با حدود 50 ميليون نفر را در شرايط اضطراري فرو برد.

به گزارش روزسه شنبه ايرنا از رسانه هاي فيليپين، توفان يوتو هفته گذشته جزاير مارينا در شمال آمريكا را درنورديد و خسارات گسترده اي برجاي گذاشت و از عصر گذشته به لوزون فيليپينه رسيده و امروز در مسيرش بخش هاي ديگري از لوزون و ايالت ايزابلا در شمال اين كشور تحت تاثير آثاربسيار مخرب و خطرناك خود قرار مي دهد.
لوزون بزرگترين جزيره و يكي از سه جزيره اصلي فيليپين است كه در شمال اين كشور با حدود 50 ميليون نفر واقع شده است.
ابرتوفان منگخوت در ماه گذشته با قدرتي سهمگين، 6هفته پيش در فيليپين سبب كشته شدن 100 نفر و بي خانمان شدن صدها نفر شد.
اين ابرتوفان بيش از 250 ميليون دلار خسارت برجاي گذاشت.
سازمان هواشناسي فيليپين هشدار داد توفان گرمسيري يوتو كه سراسر لوزون را دربرگرفته در مناطق كوهستاني ميزان تخريب و لغزش زمين گسترده اي خواهد داشت.
از اين روز مقامات محلي از روز گذشته اقدام به تخليه ساكنان مناطق كوهستاني و شهرهاي ساحلي در 6 ايالت در اين منطقه كرده اند.
شركت هواپيمايي فيليپين دستكم 12 پرواز ميان مانيل پايتخت و لوزان را متوقف كرده است.
ادگار پوزاداس مدير شوراي كاهش بلاياي فيليپين دراين زمينه به رسانه هاي اين كشور گفت: توفان يوتو بسيار پرقدرت است و به نظر مي رسد در مسيرش براي عبور از فيليپين 12 ميليون نفر در 290 شهر را تحت تاثير قرار مي دهد.
طبق اين گزارش توفان ياتا عصر روز گذشته با سرعت 300 كيلومتر جزيره لوزون را با 53 ميليون نفر جمعيت دارد، در نورديد اما به دليل اينكه اولين نشست توفان در زمين بود از قدرت آن كمي كاسته شده اما همچنان بسيار خطرناك و مرگبار است.
مديركاهش بلاياي ملي فيليپين گفت كه اكنون اين توفان با سرعتي حدود 185 كيلومتر به مسير خود در لوزون ادامه مي دهد.
يوتو قويترين توفاني است كه از سال 1950 تاكنون سايپان آمريكا و تينيان در شمال جزيره آمريكاي مارينا را درنورديده است.
سازمان هواشناسي فيليپين هشداردادتوفان پرقدرت يوتو با بارشهاي سنگين، طغيان رودخانه ها وبروز سيلاب در مسيرش واقع در 5 ايالت منطقه لوزون همراه خواهد بود.
يوتو 18 امين توفان پرقدرت است كه امسال فيليپين را درنورديده كه ميليون ها نفر گرفتار آثار تخريبي آنها شده و صدها نفر نيز دراثر آن كشته شده اند.
فيليپين كشور توفان هاست و سالانه دستكم 20 توفان دراين كشور تلفات و خسارات زيادي برجاي مي گذارد و يكي از عوامل مخرب اقتصاد اين كشور نيز است.
ابرتوفان سهمگين 'هايان' سال 2013 هفت هزار و 500 كشته و مفقود دراين كشور مجمع الجزايري جنوب شرق آسيا برجاي گذاشت.
شبك**آساق **1599**1708