همدان- ايرنا- گاهي برخي از ما ندانسته با استفاده از ظرف هاي يكبار مصرف براي اداي نذرهايمان، طبيعت را قرباني و فراموش مي كنيم كه طبيعت هم نفس مي كشد.

به گزارش ايرنا؛ سنت حسنه طبخ و توزيع غذاي نذري در ميان ايرانيان به‌ خصوص ايام عزاي امام حسين (ع) و در اربعين بسيار رايج بوده كه ظروف يك ‌بار مصرف نيز در توزيع اين طعام بسيار كاربردي و از فراواني خاصي برخوردار است.
هرساله با فرا رسيدن ايام عزاداري حسيني، تلاش گروه‌ ها و فعالان محيط زيستي در كشور به منظور آگاهسازي عمومي براي استفاده نكردن از ظروف يكبار مصرف پلاستيكي و پراكنده نبودن اين ظروف در سطح معابر آغاز مي ‌شود.
با اين حال به دليل نا آگاهي و نبود مسئوليت‌ پذيري برخي از مردم، چهره شهرها پلاستيك آلود شده و هزاران نفر از پرسنل زحمتكش شهرداري از خستگي و رنج ناشي از كار بايد خميده تا سطح كوچه و خيابان و جوي ‌هاي آب از ظروف پلاستيكي پاك شود.
زباله ‌هايي كه با كمي مسئوليت‌ پذيري از سوي مردم عزادار مي ‌توان هم ميزان توليدش را كاهش داد و هم بعد از صرف غذاي نذري آن ها را به جاي پرتاب كردن در كنار خيابان، داخل سطل‌ هاي زباله انداخت.
رهاسازي پسماند ناشي از ظروف پلاستيكي در سطح معابر و نهرها موجب آلودگي منابع آب و خاك شده و منجر به بروز معضلات زيست محيطي مي‌ شود.
محرم و صفر تمرين خوب نگريستن است؛ بياييد با درخشش انديشه سالم، در حفظ محيط زيست سالم خود بكوشيم.
محيط زيست امانت الهي است و فرهنگ غلط مصرف گرايي به آن آسيب جدي مي رساند و ريختن ظروف يكبار مصرف باعث مرگ تدريجي طبيعت مي شود.
ظروف يكبار مصرف پلاستيكي به دليل تركيبات پلاستيكي تجزيه ناپذير، هرگز قابل بازيافت و تجزيه در چرخه طبيعت نيست، پس از دفن در خاك براي سال هاي طولاني در زمين باقي خواهد ماند و يكي از تهديدات جدي زيست محيطي است.
بر اساس آمارهاي اعلام شده، سالانه بيش از 177 هزار تن پلاستيك در ايران توليد مي شود كه برابر با 500 تن در روز است و اگر حجم ظروف يكبار مصرف در مناسبت ها را نيز به آن اضافه كنيم، بزرگي حجم اين زباله شهري تصور ناپذير خواهد بود.
بالا بودن سرانه مصرف ظروف پلاستيكي در ايران موجب شده است ايران در شمار 10 كشور اول دنيا از لحاظ مصرف پلاستيك قرار گيرد.
گام اول براي مهرباني با طبيعت در اين ايام عزاداري كه هركس نذر و حاجتي دارد، اين است كه بار طبيعت را با استفاده از ظروف يكبار مصرف پلاستيكي (ظروف تجزيه ناپذير) سنگين نكنيم و با اين كار هم با طبيعت دوست باشيم و هم سلامتي خود را در معرض خطر قرار ندهيم.
تغيير الگو و كاهش ظروف يكبار مصرف و محصولات پلاستيكي و به جاي آنها استفاده از ظروف با پايه گياهي و نيز بازگشت به فرهنگ سنتي استفاده از ظروف چيني براي توزيع نذورات كه منجر به كاهش و حذف مشكلات زيست محيطي ، ضروري است.
همشهرياني كه نذر خود را در ليوان ها و يا بسته هاي يك بار مصرف ادا مي كنند، سطل زباله يا كيسه هاي زباله بزرگ نيز تهيه كرده و در محل قرار دهند تا از پخش اين ظروف در خيابان جلوگيري شود.
روساي هيات هاي عزادار و مداحان و ذاكرين اهل بيت، عزاداران را در اين خصوص توجيه كرده و از عزاداران بخواهند تا ظروف نذورات را پس از استفاده تنها در محل هاي مشخص قرار داده و جمع آوري كنند.
با توجه به سرطان زا بودن ظروف يك بار مصرف پلاستيكي، براي نوشيدني ها و مواد غذايي گرم از ظروف شيشه اي يا يكبار مصرف گياهي(كاغذي يا اسفنجي) استفاده شود.
انباشته شدن ظروف پلاستيكي يكبار مصرف در طبيعت، خيابان ها ،پارك هاي جنگلي و سواحل در ماه محرم چهره نامناسبي در محيط زندگي ايجاد مي كنند كه به نظر مي رسد مراكز جمع آوري پسماند در محل هاي مشخص خالي از لطف نيست.
اطلاع رساني و آموزش اقشار مردم، فرهنگ سازي در زمينه پخش نكردن زباله در معابر و مديريت حفظ محيط زيست از طريق نصب بنر و پلاكارد نيز مي تواند به عنوان يك راهكار مورد توجه قرار گيرد.
براي فرهنگ سازي در اين زمينه ها ائمه جمعه و جماعات مي توانند نقش بسزايي ايفا كنند و در اين ايام كه مردم بيشتر در مساجد و حسينيه ها حضور دارند در زمينه رعايت مسايل زيست محيطي تذكراتي را مطرح كنند.
بياييم امسال را آغازي براي تثبيت موضوع حفاظت از محيط شهري، حفظ سلامت نسل فعلي و آيندگان و از همه با اهميت تر، احترام به حقوق همشهريان خود قرار دهيم و در امور روزانه خود، رعايت برخورداري از زندگي و محيط سالم را براي ديگران پاس بداريم؛ مگر نه اين كه احياي امر به معروف و نهي از منكر، زيربناي قيام اباعبدالله الحسين(ع) است و ما نيز پيرو آن امام و عزادار مظلوميت وي هستيم؟
9896/2087