تهران- ایرنا- بانك ملی ایران با انتشار بیانیه ای با عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی و با آرزوی قبولی زیارت زائران اباعبدالله الحسین (ع)، از آن دسته از زائرانی كه در دریافت ارز متحمل زحمت و رنجش شدند، عذرخواهی كرد.

به گزارش سه شنبه شب ایرنا، بانك ملی ایران در بیانیه خود نكات زیر را جهت تنویر افكار عمومی آورده است.
- بانك ملی ایران به پشتوانه تجربه و تخصص خود هر ساله ارز مورد نیاز زائرین اربعین حسینی، عتبات عالیات و حجاج خانه خدا را در داخل كشور و به صورت حرفه ای و تخصصی عرضه می نماید.
- این بانك امسال نیز همانند سال های گذشته عهده دار این مسئولیت خطیر شد، اما به دلیل نبود همكاری و همراهی بانك مركزی عراق، امكان انتقال دینارهای بانك مركزی كشورمان از عراق به داخل كشور میسر نشد و به ناچار باید ارز زائرین در داخل خاك عراق به آنها عرضه می شد.
یادآوری این نكته نیز مهم و ضروری است كه با این تصمیم مهم دولت (پرداخت دینار به زائرین)، دلالان ارز در داخل كشور و در عراق كه به جهت تفاوت فاحش نرخ ارز متنعم بودند، سود و منافع سرشار خود را از دست می دادند.
- قبول مسئولیت مذكور توسط بانك ملی ایران و عدم همكاری بانك مركزی عراق در شرایطی رخ داد كه حدود یكصد هزار نفر از زائرین گرامی وارد خاك عراق شده بودند. بنابراین بی درنگ به منظور دایر كردن 250 باجه در نقاط مختلف عراق از جمله كاظمین، نجف، كربلا، مناطق مرزی مهران و شلمچه با یك شركت پیمانكار عراقی قراردادی منعقد شد. اما در روز اول و دوم شروع پروژه شرایط نامساعد جوی - طوفان و بارندگی های شدید در منطقه مرزی مهران، امكان حمل كانكس ها و دایر نمودن باجه ها را مختل كرد اما در دیگر نقاط و با اضافه شدن كاركنان بانك ملی به آن مناطق ایجاد باجه ها سرعت گرفت.
- ساعاتی از دایر شدن باجه های تحویل ارز نگذشته بود كه بانك مركزی عراق و نیروهای امنیتی كشور مذكور، بنا به دلایل مختلف از جمله عدم اخذ مجوزهای مربوطه و رعایت مسائل امنیتی بیش از 200 باجه بانك ملی از جمله باجه های مستقر در فرودگاه نجف را تعطیل كردند. در این مقطع بود كه در یك كشور بیگانه با مشكلات پی در پی از این دست مواجه گشتیم و البته باید به مشكلات مذكور، قطعی های مكرر و طولانی مدت برق و اینترنت كه ناشی از ضعف در زیرساختهای عراق است و البته لازمه فعالیت باجه های بانكی است را اضافه كرد.
موارد فوق موجب شد كه زائرین حسینی برای ساعاتی با صف های طولانی و معطلی مواجه شوند كه البته وظیفه خود دانستیم در همان روز و طی اطلاعیه ای به جهت مشكلات ناخواسته و پیش آمده، از این عزیزان عذرخواهی نمائیم.
همزمان با اعزام بیش از 500 نفر از كاركنان بانك ملی ایران اعم از كارمندان، مدیران، معاونان و اعضای هیئت مدیره از طریق زمینی و هوایی، به دنبال تعیین مكان های جدید بوده و با همكاری تعدادی از نهادها، ساختمان هایی در اختیار بانك ملی قرار گرفت و چون برخی از آن ساختمان ها در شان زائرین و این بانك نبود، به سرعت از مدار سرویس دهی خارج شد.
به هرحال، پس از 30 ساعت كار مستمر اوضاع به روال عادی بازگشت و توانستیم یكی پس از دیگری به این مشكلات فائق آییم و سرویس دهی بصورت شبانه روزی و بدون وقفه و كمترین زمان معطلی برای زائرین صورت گرفت.
- مطابق اعلام بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران پرداخت ارز تا یازدهم آبان ماه در كشور عراق ادامه خواهد داشت و پس از آن تاریخ اگر زائرینی به هر دلیلی نخواسته و یا نتوانسته اند ارز مربوطه را دریافت كنند، بانك ملی ایران متعهد است عین مبلغ واریزی به همراه «كمك هزینه سفر زیارتی» را به حسابشان مسترد نماید.
- البته از برخی رسانه ها كه بدون عنایت به مشكلات عظیم پیش گفته بی مهابا و غیر منصفانه علیه بانك ملی ایران و كاركنان شریف آن كه بدون هیچ منت و انتفاعی در سخت ترین شرایط به عاشقان حسینی خدمت صادقانه ارائه می دادند مطالبی به دور از انصاف و بعضا وارونه انتشار داده اند، گلایه مند هستیم و از آن دسته از رسانه ها كه صادقانه، منصفانه و بدون هیچ خط و رسم سیاسی، واقعیت ها را منعكس و روانی انجام امور در باجه های بانك ملی ایران را به زائرین اطلاع رسانی كردند، تشكر و قدردانی می نمائیم.
شبد**1953**9122