اصفهان- ایرنا- سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره كل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: خشكسالی صیانت و نگهداری از ذخایر ژنتیكی و ایمنی زیستی این استان را در معرض خطر قرار داده است.

حسین اكبری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : با توجه به ادامه بحران خشكسالی گونه های كمیاب و یا نادر با جمعیت های كوچك و لكه ای در معرض تهدید جدی و بیشتر قرار دارند.
ذخایر ژنتیكی گیاهی استان اصفهان بیش از 2 هزار گونه گیاهی مربوط به حدود 700 جنس و در قالب 130 خانواده است كه تاكنون شناسایی شده و از این تعداد 350 گونه داروئی ، 45 گونه انحصاری، 54 گونه آسیب پذیر ، 16 گونه نادر و 19 گونه در خطر انقراض محسوب می شوند.
گون زارها ، درمنه زارها ، اشنان زارها ، قیچ زارها ، تاغ زارها ، جوامع بادام كوهی ، بنه ، بلوط و لاله واژگون از عناصر و ذخایر مهم گیاهی به شمار می رود.
همچنین حیات وحش و ذخایر ژنتیكی جانوری استان شامل 489 گونه مهره دار شامل 62 گونه پستاندار، 296 گونه پرنده ، 42 گونه خزنده ، هشت گونه دوزیست و 41 گونه ماهی است.
كل و بز وحشی ، قوچ و میش اصفهان، آهوی ایرانی ، جبیر ، یوزپلنگ ایرانی، پلنگ ، هوبره، زاغ بور، دوپای ایرانی ، گربه شنی، شاه روباه ، روباه شنی ،كاراكال ، سیاهگوش ، گربه پالاس ، خرس ، گراز ، گرگ و كفتار از گونه های شاخص استان اصفهان محسوب می شوند.
سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره كل حفاظت محیط زیست اصفهان همچنین با اشاره به مهم ترین برنامه ها و اقدام های یك سال گذشته این اداره كل برای حفاظت از حیات وحش و ذخایر ژنتیكی گفت: اجرای پروژه های تأمین آب پایدار برای حیات وحش شامل نگهداری و لایروبی 500 دهنه چشمه سار ، احداث 30 آبشخور حیات وحش ، سطحی كردن آب چاه ها ، نصب 10 مخزن برای تأمین آب در زیستگاه ها ، خرید و توزیع علوفه در نواحی بحرانی و حساس و توسعه حفاظت از كریدورهای اصلی حیات وحش در مناطق از جمله اقدام های انجام شده برای حفاظت از وحوش برابر خشكسالی است.
وی اظهار داشت : در یك سال گذشته سه میلیون لیتر آب به شكل سیار به زیستگاه های وحوش منتقل شده و 30 تن علوفه نیز از طرف نیكوكاران برای تعلیف حیوانات اهدا شده است.
سرپرست معاونت نظارت وپایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان همچنین افزود: در یك سال گذشته حدود 40 دهنه از آب انبارها و آبشخورهای اصلی حیات وحش نیز تعمیر شد.
اكبری اظهار داشت: یكی دیگر از نیازهای اساسی و ویژه برای حفاظت از ذخایر ژنتیكی ارزشمند رودخانه زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی تأمین حقابه زیست محیطی است كه این موضوع نیز از سوی این اداره كل بصورت جدی در حال پیگیری است.
وی تاكید كرد :یكی از مهمترین اقدام ها و نیازهای اساسی برای تعیین وضعیت ، ارزیابی و حفاظت از ذخایر ژنتیكی و مرزبانی زیستی ، توسعه آموزش و پژوهش و همكاری با مراكز تخصصی است.
اكبری ادامه داد : آموزش جوامع محلی و روستاهای اطراف زیستگاههای حیات وحش و مناطق چهار گانه و ترویج حفاظت، آموزش برنامه محور مدارس ، همكاری موثر و مستمر با دانشگاه ها و مراكز تخصصی استان و كشور وحمایت و همكاری با سازمان های مردم نهاد از جمله اقدامات این اداره كل در این ارتباط است.
استان اصفهان دارای چهار پارك ملی و پناهگاه حیات وحش است كه این مناطق به صورت یك زیست بوم طبیعی فعال، پشتوانه حفاظت از ذخایر طبیعی كشور محسوب می شود و هرگونه برداشت و شكار در آنها نیز ممنوع است.
مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان اصفهان شامل مناطق چهارگانه و شكار ممنوع با وسعت بالغ بر 2 میلیون زیستگاه گونه های مختلف جانوری و گیاهی ارزشمند است.
در استان اصفهان تاكنون 62 گونه پستاندار، 296 گونه پرنده، 40 گونه خزنده، هشت گونه دوزیست و 41 گونه ماهی شناسایی شده است.
8114/ 6022