تهران- ايرنا- ستاد ويژه توسعه فناوري نانو معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، ميزان، مهمترين اقلام و مقاصد صادراتي محصولات حوزه نانو در سال 1396 را اعلام كرد.

به گزارش روز شنبه گروه علمي ايرنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، صادرات محصولات نانويي ايران در سال 1396 بيش از 62.4 ميليون دلار و در سال 1395، حدود 36.5 ميليون دلار بود.
شيشه‌هاي مورد استفاده در ساختمان، لوازم الكترونيك، لوازم جانبي تجهيزات، فرش ماشيني و انواع پوشاك را مي‌توان مهمترين اقلام صادراتي نانومحصولات ايراني در سال 1396 دانست و عراق، تركيه و افغانستان نيز مهمترين مقاصد صادراتي شركت‌هاي نانويي ايراني بوده‌اند.
شيشه‌هاي ساختماني با 34.8 ميليون دلار بيشترين سهم را در صادرات محصولات حوزه‌ فناوري‌ نانو داشته است. لوازم الكترونيك، لوازم جانبي تجهيزات، فرش ماشيني و انواع پوشاك به ترتيب با 8.8، 8.5، 3.6 و1.9 ميليون دلار در رتبه‌هاي دوم تا پنجم مهمترين اقلام صادراتي نانوساخت ايران در سال 1396 قرار دارند.
از منظر مقصد صادرات محصولات نانويي، كشور عراق با 15 ميليون دلار بيشترين سهم را در واردات محصولات مبتني بر فناوري‌ نانو از ايران داشته است و پس از آن تركيه و افغانستان به ترتيب با 12.9 و 9.8 ميليون دلار قرار دارند.
در واقع سه كشور همسايه ميزبان بيشتر محصولات نانويي ايران هستند. در رتبه‌ چهارم لهستان قرار دارد كه 3 ميليون دلار از محصولات نانويي به اين كشور اروپايي صادر شده ‌است.
بررسي دقيق‌تر كشورهاي مقصد محصولات نانويي ايراني نشان مي‌دهد كه كشورهاي همسايه ايران بيش از كشورهاي ديگر ميزبان محصولات نانويي بوده‌اند، به‌ طوري كه 47 ميليون دلار از كل صادرات ايران در سال 96 به كشورهاي همسايه بوده‌ است كه اين موضوع اهميت تعامل با كشورهاي همجوار براي توسعه كسب و كار و بازار نانو را نشان مي‌دهد.
نكته‌ قابل توجه، صادرات شيشه‌هاي ساختماني به تمام 8 كشور اول مقصد صادراتي محصولات نانويي است. در واقع اين محصول را مي‌توان رايج‌ترين محصول صادراتي ايران قلمداد كرد. از منظر تنوع صادرات، عراق و تركيه با خريد شش محصول مختلف از شركت‌هاي ايران سبد خريد متنوع‌تري نسبت به ديگر مشتريان محصولات نانويي ايران داشته‌اند و بعد از آن افغانستان با 4 محصول قرار دارد.
با تفكيك قاره‌اي كشورهاي واردكننده محصولات نانويي ايران‌، آسيا با 88.3 درصد و اروپا با 10.2 درصد بالاترين سهم و قاره‌هاي ديگر، سهمي كمتر از يك درصد دارند. بنابراين بيشترين مشتريان نانومحصولات ايران در آسيا و اروپا قرار دارند.
حجم كل فروش (داخلي و خارجي) محصولات نانو در سال 1396، به رقم 13736 ميليارد ريال (يكهزار و 373 ميليارد تومان) رسيد. اين رقم در سال 1395، در حدود 7044 ميليارد ريال (704 ميلياردتومان) بود كه رشد 95 درصدي را تجربه كرده ‌است. از مجموع فروش 13736 ميليارد ريالي در سال 96، حدود 82 درصد مربوط به فروش داخلي و 18 درصد صادرات به كشورهاي ديگر بوده‌ است.
افزايش كل حجم بازار نانو در سال‌هاي 93 ، 94 و 95 به ترتيب 97، 98 و 128 درصد بوده ‌است. از اين رو براي پنجمين سال پياپي در بازه‌ زماني 1391 تا 1396 شاهد افزايش دو برابري فروش محصولات نانو هستيم. لازم به ذكر است كه حجم فروش هدف‌گذاري شده براي سال 96، رقم 11000 ميليارد ريال بود كه ميزان تحقق يافته بيش از مقدار هدف‌گذاري ‌شده بود. از كل فروش انجام شده در سال 96، نزديك به 95درصد از فروش مربوط به كالا، 3درصد تجهيزات و 2درصد خدمات است.
لازم به ذكر است كه از سال 94 تا 96، چهل و نه كشور ميزبان محصولات نانويي ايراني بوده‌اند كه از جمله اين كشورها مي‌توان به آلمان، ايتاليا، استراليا، سوئيس، سوئد، آمريكا، كانادا، چين و كره‌جنوبي اشاره كرد.
علمي ** 1836 **2017