سمنان - ایرنا - رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان گفت: هنر تعزیه نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی است كه بیشتر در مورد مصائب اهل بیت نمایش داده می شود.

محمد طالبی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: هنر تعزیه اغلب در مورد شهادت حسین بن علی (ع) و مصائب اهل بیت(ع) است كه از یك سو كمك به شناخت تاریخ و از سوی دیگر نشانه هنری از مذهب شیعه است .
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان اضافه كرد: صحیح خوانی متون، سبك شناسی و موسیقی از مهم ترین اركان برگزاری تعزیه است.
طالبی تصریح كرد: با توجه به ظرفیت های موجود در دامغان، این شهرستان میزبان برگزاری سوگواره استانی تعزیه است كه طی آن دبیرخانه دایمی كانون های تعزیه استان سمنان در دامغان نیز ایجاد شده است.
وی افزود: ایجاد بانك اطلاعاتی گروه های تعزیه استان سمنان و فراخوانی استانی تعزیه داران از مهم ترین اهداف این دبیرخانه است.
طالبی اضافه كرد: وجود پیشكسوتان و تنوع اقلیمی اجرای تعزیه، می تواند گامی در جهت ایجاد انگیزه در جوانان برای تقویت این هنر ملی با برگزاری كلاس های آموزشی كاربردی در كانون تعزیه باشد.
وی به مشكلات گروه های تعزیه دامغان اشاره كرد و گفت: به روز رسانی نسخه های قدیمی، اصلاح و به كارگیری ظرفیت و مهارت های جدید در ارتقای سطح گروه های تعزیه، كسب آموزش های لازم به جهت به روز شدن اجرای تعزیه از مهمترین مشكلات گروه های تعزیه شهرستان است.
وی تصریح كرد: در همین راستا، جلد اول مجموعه تعزیه نامه استاد غلامعلی نادعلی‌زاده معروف به نادی دامغانی كه حاوی 400 مجلس نوسروده است، همزمان با آغاز دهه دوم محرم امسال منتشر شد.
وی با اشاره به اینكه تعزیه داران دامغانی و سراسر كشور می توانند از این مجموعه تعزیه كه حاصل 40 سال پویش و كوشش استاد نادی دامغانی است، بهره مند شوند، اضافه كرد: جلد اول این مجموعه شامل 40 مجلس جدید تعزیه است كه در 584 صفحه توسط دفتر آفرینش و نشر كتاب سمنگان منتشر شده است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان بیان كرد : در آینده نزدیك با وجود دبیرخانه دایمی سوگواره تعزیه، شاهد پیشرفت روز افزون گروه های تعزیه استان سمنان خواهیم بود.
45 گروه تعزیه در روستا و شهرهای شهرستان دامغان فعالیت می كنند كه در حاضر حاضر 35 گروه فعال است.
9856/6103