تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸

شیراز- ایرنا- حضور تیم فوتبال پرسپولیس در رقابت نهایی (فینال) لیگ قهرمانان آسیا امید‌ها برای كسب عنوان قهرمانی این رویداد فوتبالی چنان شور و هیجانی به جامعه تزریق كرد كه وزارت آموزش و پرورش در اقدامی بی‌سابقه مجوز پخش بازی رفت این مرحله از مسابقات را در مدارس صادر كرد.

به گزارش ایرنا، تیم پرسپولیس در این بازی از ساعت 15 به وقت ژاپن میهمان تیم كاشیما آنتلرز بود كه با در نظر گرفتن اختلاف زمانی حدود 5 ساعت و نیمه، بازی به وقت ایران از ساعت 9 و 30 دقیقه صبح روز شنبه آغاز شد، درست زمانی كه تعداد بسیاری از دانش‌آموزان در مدرسه هستند.
دو روز پیش، بخشنامه ای در فضای مجازی دست‌به‌دست شد كه طی آن وزیر آموزش و پرورش با توجه به اشتیاق وافر دانش‌آموزان و با تاكید بر عدم تعطیلی مدارس در روز دوازدهم آبان‌ماه مطابق ضوابط و مقررات و با توجه به امكانات موجود، مجوز پخش مستقیم این بازی را در مدارس دخترانه و پسرانه صادر كرد.
همین خبر كافی بود تا از پیش از شروع این دیدار هیجان تماشای مسابقه فوتبال، آن هم در میان دوستان و همسالان و در ساعت درسی مدارس، هیجانی دوچندان به دانش‌آموزان ببخشد.

** نبود زیرساخت‌ها، اجرای بخشنامه فوتبالی را دشوار كرد
مدارس مختلف با توجه به زیرساخت‌ها و بسته به بضاعت خود تلاش كردند بتوانند این مسابقه را برای دانش‌آموزان پخش كنند، برخی مدارس با توجه به وجود امكانات موفق شدند تا پایان این مسابقه را نمایش دهند و برخی دیگر نیز با مشكلاتی مواجه شدند، عده‌ای نیز این بخشنامه را اجرا نكردند تا سری را كه درد نمی‌كند دستمال نبندند.
در بازدید خبرنگار و عكاسان ایرنا از وضعیت پخش مسابقه فینال لیگ قهرمانان آسیا در مدارس شیراز، بعضی مدارس به دلیل عدم برخورداری از امكانات مناسب همچون تلویزیون، ‌ویدئو پروژكتور و اینترنت پرسرعت، از خیر پخش مستقیم گذشته بودند؛‌ البته در این میان دانش‌آموزانی نیز بودند كه با بردن لپ‌تاپ و موبایل به مدرسه سودای تماشای این مسابقه را در سر داشتند كه وسایل آن‌ها ضبط شده بود و با تصور اینكه همسالان آن‌ها در مدارس دیگر به راحتی مشغول تماشای بازی تیم مورد علاقه‌شان هستند از اینكه این دیدار را از دست می‌دادند، شاكی شده بودند.
در برخی مدارس امكانات بود؛ اما اینترنت یاری نمی‌كرد و پخش مسابقه با تاخیر یكی دو دقیقه‌ای و قطع و وصل‌های مكرر همراه بود.
بعضی مدارس نیز تنها موفق شده‌ بودند امكانات لازم را در یك كلاس فراهم كنند و بقیه دانش‌آموزان مشغول برنامه كلاسی روزانه‌شان بودند.
** هیجان دانش‌آموزان را نمی‌توان كنترل كرد
در یكی از مدارس كه هم تلویزیون بود و هم سالن اجتماعات مناسب و اینترنت نیز نقشی در پخش مسابقه نداشت، شلوغی و هیجان بیش از حد دانش‌آموزان و احتمال خارج شدن كنترل شور و هیجانات آنان مسئولان مدرسه را ناچار كرد برای جلوگیری از اتفاقات احتمالی و حفظ نظم مدرسه پخش فوتبال را قطع كنند.
مدیر این مدرسه به ایرنا گفت: هیجان بیش از حد دانش‌آموزان و شور و شوق آنان در تماشای دسته‌جمعی مسابقه فوتبالی در این مرحله حساس، ممكن بود باعث آسیب به آنان شود و ما برای جلوگیری از هرگونه اتفاق احتمالی مجبور به قطع مسابقه شدیم.

** تجربه تماشای فوتبال در جمع‌های بزرگ، هدیه‌ای به دختران
در این میان، پخش فوتبال در مدارس دخترانه نیز یكی از رویداد‌های هیجان‌انگیز و فراموش‌نشدنی برای دخترانی به شمار خواهد رفت كه مسابقه پرسپولیس و كاشیما را در كنار دوستانشان و در جمعی بزرگ‌تر از خانواده خود تماشا می‌كردند.
دخترانی كه سودای رفتن به ورزشگاه‌ها را در سر می‌پرورانند و منتظرند روزی بتوانند وارد ورزشگاه‌ها شوند و تیم محبوبشان را تشویق كنند.
شور و هیجان حاكم بر مدارس دخترانه كم از مدارس پسرانه نبود؛ البته آن‌ها نسبت به همسالان پسر خود بیشتر نظم را رعایت می‌كردند و در كنترل هیجاناتشان موفق‌تر بودند.
اما آن روی سكه را نارضایتی كادر آموزشی و معلمان و كمبود امكانات بود. بسیاری از مدارس فضای مناسب برگزاری این رویداد را در اختیار نداشتند، فضایی كه مناسب گردهمایی اینچینینی همه دانش‌آموزان باشد و همه مدرسه را مختل نكند.
از سوی دیگر با توجه به تعطیلات پیش‌رو در پایان هفته جاری و تعطیلی هشتم آبان در سه‌شنبه گذشته،‌ دبیران از اتلاف وقت و عقب‌ماندن دانش‌آموزان از برنامه درسی گلایه می‌كردند.
بی‌نظمی و قالب شدن هیجانات بر دانش‌آموزان مجال امروز را برای تمركز و آموزش از میان برده بود و عملاً روز شنبه دانش‌آموزان را سوزاند.

** تعطیلات بی‌امان، امان معلم‌ها را بریده
معاونت آموزشی یكی از مدارس شیراز در گفت‌و‌گو با ایرنا بیان داشت: پخش این دیدار برای معلمان مشكل‌آفرین شده است؛ زیرا آن‌ها باید در زمانی مشخص برنامه درسی را پیش ببرند، سه‌شنبه گذشته تعطیل بود، چهارشنبه و پنجشنبه این هفته هم كه تعطیل است و شنبه هم به این شكل از دست رفت، طبیعی است كه معلمان نگران جبران این زمان‌های رفته باشند.
وی ادامه داد:از سوی دیگر اگر در برگزاری چنین طرح‌هایی همكاری نكنیم، دانش‌آموزان شاكی می‌شوند و می‌گویند به نظر ما اهمیت نداده‌اید به خواسته‌های ما توجه نمی‌كنید، اما در این میان دانش‌آموز آسیب می‌بیند؛ زیرا زمانی برای جبران وجود ندارد.
این معاون آموزشی با بیان اینكه نمی‌توانیم از دانش‌آموزان درخواست كنیم كه پنجشنبه برای كلاس جبرانی به مدرسه بیایند، افزود: بیشتر دانش‌آموزان پنجشنبه‌ها را به كلاس زبان و كنكور می‌روند؛‌ همچنین مشكلات ایاب و ذهاب را نیز باید به آن افزود؛ به هر روی آنچه رخ داده است عقب افتادن دانش‌آموزان از برنامه كلاسی بود و امیدوارم مسئولان فكری به حال چنین برنامه‌های غیرمنتظره‌ای بكنند و صلاح دانش‌آموزان را در نظر بگیرند.

** مدرسه جای پخش مستقیم فوتبال نیست
مدیر یكی دیگر از مدارس شیراز نیز به ایرنا گفت: كاملاً مخالف برگزاری این برنامه بودم؛ زیرا مدرسه جایگاه تحصیل و درس‌خواندن است. دبیری كه حال جسمانی مساعدی نداشته‌ است به خاطر اینكه دانش‌آموزان از كلاس عقب نیفتند خود را به مدرسه رسانده است و می‌بیند گویا فوتبال واجب‌تر است، ‌طبیعی است كه شاكی می‌شود.
وی با بیان اینكه معلمان از پخش این برنامه اعلام نارضایتی كرده‌اند، عنوان كرد: از طرفی امكانات نداریم، از طرفی هم باید به خواست‌های وزارتخانه احترام بگذاریم، از یك سو دانش‌آموزان خواستار برگزاری این برنامه‌ها هستند، از سوی دیگر معلمان معترض‌اند، نمی دانیم باید با كدام یك كنار بیاییم.
این مدیر مدرسه با اشاره به اینكه پخش این مسابقه قابل توجیه نبوده است، بیان داشت: اگر یكی از مسابقات حساس جام جهانی بود، شاید عمل به این بخشنامه كمی پذیرفتنی بود؛ اما بازی باشگاه‌های آسیا آنچنان با اهمیت نبود كه یك مدرسه را دچار بی‌نظمی كند.
باخت دو بر صفر تیم پرسپولیس، این تیم پرطرفدار فوتبال ایران را در دور رفت ناكام گذاشت و زمان از دست رفته دانش‌آموزان هم كام معلمان را تلخ كرد.
تصمیمات آنی و ناگهانی در سطح مدارسی كه عدالت آموزشی و امكانات در آن‌ها به تساوی وجود ندارد، كمبود سالن اجتماعات،‌ هوشمند نبودن همه مدارس و عدم دسترسی به اینترنت پرسرعت، تعطیلات بسیار در سال تحصیلی و احتمال تعطیلی به دلیل بروز برخی اتفاقات جوی طی ماه‌های زمستان و فقدان برنامه‌ریزی منسجم و منظم برای تزریق روحیه شور و نشاط به دانش‌آموزان، مدارس را در اجرای این بخشنامه به دردسر انداخت.
توزیع عادلانه و كافی امكانات و نیز برنامه‌ریزی برای جبران ساعات درسی از دست رفته، لازمه اجرای مجدد بخشنامه های مشابه است و باید در اجرای آن‌ها لحاظ شود.
7375 / 2027
گزارش از سیده سمیرا متین نژاد