بندرعباس - ايرنا - گردشگري، از ظرفيت هاي مهم هرمزگان است، به گونه اي كه مسوولان در هر نشست، سخنراني و مصاحبه بارها از آن ياد كرده و به همان ميزان بر لزوم توجه بيشتر به آن تاكيد كرده اند.

بر اساس برخي آمارهاي منتشر شده از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، به ازاي ورود هر 6 گردشگر خارجي يك شغل و به ازاي هر 25 گردشگر داخلي يك شغل ايجاد مي شود.
همچنين بر اساس گفته هاي مسوولان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با ورود هر گردشگر ۶۸۰ دلار به صورت مستقيم و يك هزار و 340 دلار به صورت غيرمستقيم وارد كشور مي شود.
يكشنبه 6 آبان امسال 280 هزار بشكه نفت خام در بورس به نرخ بشكه اي 74 دلار و 85 سنت فروخته شد، يعني درآمدي معادل 20 ميليون و 958 هزار دلار، در صورتي كه با جذب 15 هزار و 640 گردشگر مي توان چنين درآمدي بدست آورد.
بدين ترتيب مي توان گفت جذب هر گردشگر خارجي درآمدي معادل 18 بشكه نفت براي هرمزگان خواهد داشت درآمدي كه سريع تر از پول نفت وارد زندگي و معيشت مردم مي شود.
همچنين بر اساس گزارش سازمان تجارت جهاني يك شغل از هر 11 شغل به صنعت سفر و گردشگري اختصاص دارد و اين را هم بايد در نظر داشت كه صنعت گردشگري از اشتغال ساير بخش ها هم حمايت مي كند.
اكنون وضعيت اقتصادي كشور به گونه اي رقم خورده كه نرخ برابري ريال با دلار و يورو هزينه هاي سفر گردشگران خارجي به ايران را به يك چهارم و بيشتر كاهش داده و ايران را براي آنان بسيار ارزان و مقرون به صرفه كرده است.
اگر گردشگر در گذشته براي يك شب اقامت در هتل سه ستاره بايد 100 دلار هزينه مي كرد اكنون با نرخ هاي كنوني براي استفاده از هتل پنج ستاره در بندرعباس تنها حدود 25 دلار پرداخت مي كند و بدين گونه زمينه اشتغال حداقل هشت نفر فراهم مي شود.
البته علاوه بر رونق صنعت هتلداري، افراد بيشتري به صورت غير مستقيم از اين رونق گيري منتفع مي شوند و اين جداي از رونق گرفتن بوم گردي ها و مشاغلي همچون راهنمايان گردشگري است.
اگر گردشگري با صرف هزينه هشت دلار در كشور خود يا در يك كشور اروپايي مي تواند خوراك مرغ را در يك رستوران عادي ميل كند اكنون با نصف همين هزينه مي تواند يكي از بهترين غذاهاي رستوران درجه يك در بندرعباس استفاده كند.
هرچه قيمت غذا ارزان تر باشد گردشگر تمايل بيشتري براي استفاده بيشتر از رستوران ها و سفارش افزون تر غذا در آنها خواهد داشت كه اين مي تواند تعداد كاركنان رستوران ها را افزايش دهد.
هزينه بليت اتوبوس بين فرودگاه تا شهر لندن در كشور پادشاهي انگليس 15 يورو است كه با توجه به نرخ برابري ارز و ريال، گردشگر با همين مبلغ مي تواند از هواپيما براي سفر بين بندرعباس و تهران استفاده كند.
البته دفترهاي خدمات مسافرتي و راهنمايان گردشگري هم در زمينه جذب گردشگر خارجي و داخلي به هرمزگان موثر هستند.
اين گروه ها مي توانند ارتباط هاي خود با همكاران شان در ساير شهرهاي كشور همچون شيراز، اصفهان، تبريز و مشهد را افزايش داده و نسبت به برگزاري تورهاي مشترك براي گردشگران خارجي اقدام كنند.
گردشگران خارجي با توجه به شرايط ارزي كنوني كه هزينه هايشان را در ايران به شدت كاهش داده از چنين تورهايي استقبال خواهند كرد.
اكنون كه ايران براي گردشگران خارجي جذابيت اقتصادي بيشتري پيدا كرده، مسوولان هرمزگان مي توانند با بكارگيري ابزارهاي تبليغاتي اَعَم از بسترهاي شبكه هاي اجتماعي، رسانه هاي ارتباط جمعي درون و برون مرزي و ساير روش ها براي معرفي جاذبه هاي گردشگري استان و عملياتي كردن گفته هاي خود اقدام كنند.
ساخت كليپ و انيميشن هاي جذاب و پخش آنها از طريق رسانه ها و شبكه هاي اجتماعي تنها يكي از شيوه هاي تبليغاتي است.
همه شناورهاي مسافري فعال در هرمزگان و اتوبوس هاي بين شهري داراي تلويزيون هستند كه مي توان جاذبه هاي گردشگري استان را در طول سفر به مسافران معرفي كرد.
از سوي ديگر هرمزگان به واسطه داشتن بندر شهيد رجايي در طول سال شاهد ورود عده زيادي از تجار و بازرگانان خارجي است كه مي توان جاذبه هاي گردشگري استان را به آنان معرفي كرد.
تاثير رونق اين صنعت بر ساير بخش ها حتي كشاورزي و فعاليت هاي خدماتي ديگر كم نيست و بر افزايش توليد و درآمد كشاورزان، كارگران، فروشندگان مواد غذايي، صنعتگران صنايع دستي و غيره اثر مثبت دارد.
بايد بپذيريم هرمزگان حتي در زمينه معرفي جاذبه هاي گردشگري خود به هموطنان ضعيف عمل كرده و بسياري اين استان را تنها با نام بازارهاي خريد قشم و كيش مي شناسند و يك قلعه پرتقالي ها.
هموطنان با توجه به آب و هواي مناسب هرمزگان در فصل زمستان براي خريد به اين استان سفر مي كنند و مسوولان گردشگري استان به پخش بروشور، كتابچه گردشگري، نقشه و در اين اواخر برگزاري جشنواره هاي نوروزي بسنده كرده اند.
اگر در جشنواره و يا نمايشگاه گردشگري هم شركت مي كنند به واسطه دستور سازمان مركزي است و كمتر خبري از ابتكارهاي مسوولان حوزه گردشگري هرمزگان شنيده مي شود.
همچنين بايد اين را هم اضافه كرد كه بخشي از گردشگران داخلي و خارجي براي حضور در هرمزگان از مسيرهاي زميني و ريلي و بخش ديگر از مسير هوايي و محدودي هم از راه دريايي وارد استان مي شوند.
بنابراين بهبود دسترسي ها به هرمزگان داراي اهميت فراواني است، احداث آزادراه ها و برقي كردن مسير ريلي بندرعباس - تهران كه از نكته هاي مورد توجه استاندار هرمزگان محسوب مي شود بايد هرچه سريع تر اجرايي شود.
اميد مي رود مسوولان با اقدام هاي خود و كاستن از سخنراني هاي شان زمينه رونق گردشگري استان هرمزگان را فراهم كنند.
3219/6048/1772
*خبرنگار ايرنا