قم - ایرنا - رئیس سازمان جهاد كشاورزی قم با اشاره به این كه نداشتن نشان تجاری معتبر، بزرگ ترین مانع رونق كسب و كار است گفت: تجاری سازی محصولات باعث رونق اشتغال روستاییان استان می شود.

محمد رضا طلایی روز شنبه در حاشیه دوره آموزشی تربیت مربی و مشاور كارآفرینی زنان روستایی قم در خانه معلم شماره 2 این استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: از این رو ارتقاء توانمندی های روستاییان به خصوص زنان در حوزه كسب و كار پیگیری و دنبال می شود.
وی تاكید كرد: بازاریابی یكی از موضوع های مهم در بخش كشاورزی است كه متاسفانه قم در این زمینه توفیقی نداشته است.
طلایی افزود: قم طی سال های گذشته حركت بسیار خوبی در تولید محصول های كشاورزی آغاز كرده، ولی در هدایت آن به سمت بازار مصرف موفق نبوده است.
وی با اشاره به برگزاری دوره آموزشی یاد شده افزود: هدایت محصول های كشاورزی قم از طریق شركت های مادر، بدون واسطه و دخالت دلالان به بازار مصرف، از اهداف جهاد كشاورزی استان بوده كه این این دوره در این راستا ترتیب یافته است.
طلایی، كارآموزان شركت كننده در این دوره پودمانی را شامل تسهیل گران زن روستایی، كارشناسان و مدیران صندوق های خرد روستایی دانست و گفت: این دوره آموزشی با شركت 50 تن در 90 ساعت و طی سه روز در ماه های آبان، آذر و دی انجام می شود و آموزش های لازم با حضور استادان كه دارای رتبه ملی هستند، ارائه و پس از برگزاری آزمون، مدرك بین المللی كسب و كار اعطا خواهد شد.
وی تصریح كرد: اشتغال روستایی كه زنان محور اصلی آن محسوب می شوند، به لحاظ اعتبار و تسهیلات مورد نیاز از ارزان ترین اشتغال زایی ها و كارآفرینی ها به شمار می آید، از این رو تشكیل صندوق های خرد روستایی از جنبه های مثبت آن است.
مجموع كشت سبز استان قم شامل 20 هزار هكتار باغ و 42 هزار هكتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هكتار كشت جو، پنج هزار و 675 هكتار كشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هكتار كشت كلزا و بقیه سطح زیر كشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش كشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یك هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.

** مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد كشاورزی قم نیز در حاشیه این دوره آموزشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: آموزش زنان روستایی یكی از فعالیت های آموزشی و ترویجی بخش كشاورزی است، كه در طول سال با توجه به اعتبارهای ملی انجام می شود.
محمد رضا حاجی رضا همچنین هدف از این برنامه های آموزشی را توانمندی زنان روستایی به منظور ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها دانست و افزود: سالانه سه هزار تن از زنان روستایی قم تحت پوشش فعالیت های آموزشی قرار می گیرند.
وی تشكیل صندوق های خرد زنان روستایی را از اقدام های قابل توجه صورت گرفته در راستای توسعه اشتغال روستایی برشمرد و افزود: زنان روستایی با شركت در این آموزش ها با ایده ها و خلاقیت های موثر در حوزه اشتغال آشنا می شوند.
حاجی رضا افزود: با توجه به اعتبارهایی كه موضوع اشتغال روستایی به آن نیازمند است، در سال 96 تعداد 25 صندوق قرض الحسنه كه هر كدام حدود 50 عضو دارد در روستاهای قم تشكیل شد.
مدیر ترویج جهاد كشاورزی قم افزود: یكی از آسیب های جدی فعالیت زنان روستایی، پایدار نبودن شغل آنها به دلیل عدم امكان تجاری سازی محصول تولیدی است.
وی با بیان این كه تاكنون مجوز هیچ گونه نشان تجاری معتبر برای محصول های كشاورزی و روستایی قم از نهادهای مسئول مانند مركز بهداشت و اداره كل استاندارد صادر نشده است، افزود: قم در تولید قارچ، زغفران، گیاهان دارویی، خشكبار و فرآوری، بسته بندی و توزیع سبزی و صیفی جات ظرفیت بسیار خوبی دارد.
7403 / 1175