تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶

پكن -ایرنا - چین از همان سال 2013 میلادی كه طرح بزرگ «راه ابریشم نوین» را رونمایی كرد با هدف انتقال تولیدات چین به كشورهای مسیر این طرح، برنامه راه اندازی خطوط ریلی باربری بین چین و نقاط مختلف جهان را آغاز كرد پروژه ای كه اكنون پس از عبور از ایران به اروپا رسیده است.

به گزارش ایرنا چین برای پیشبرد طرح های مرتبط با راه ابریشم كه در مرحله نخست 40 میلیارد دلار اختصاص داده بود به یك هزار و 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد كه قاعدتا با همكاری كشورهای دیگر باید آن را تامین كند تا این طرح ها روی زمین نماند و اجرایی شود.
چین در راستای تحقق این اقدام در قالب طرح بزرگ راه ابریشم، دیپلماسی قطارهای باربری را به اجرا گذاشت كه كلید آن در واقع از سال 2014 میلادی زده شد زمانی كه قطارهای این كشور به سمت ایران و اروپا به حركت در آمدند.
نقطه آغازین حركت بیشتر این قطارها شهر 'ایوو' در استان 'جه جیانگ' در شرق چین است كه بیشترین اقلام خرد را به دنیا صادر می كند، در سال 2014 میلادی اولین قطار از این مسیر به سمت تهران حركت كرد و 15 روز پس از شروع سفر، وارد ایران شد.
به دنبال آن خطوط ریلی میان چین و اروپا در همین سال و از همین شهر راه اندازی شد اكنون شمار این خطوط به 9 خط ریلی بین اروپا و چین رسیده است.
خطوط اروپایی همچنین از مسیرهای آسیای مركزی، ایران، افغانستان، لاتویا، روسیه، بلاروس، انگلیس، جمهوری چك و چند كشور دیگر نیز عبور می كند یكی از آنها خط آهن ایوو - مادرید است كه یك یا دو بار در هر هفته قطار باربری از این شهر راهی اسپانیا می شود.
این قطارها كه با عبور از قزاقستان، روسیه، بلاروس، هلند و همچنین كشورهای آلمان و فرانسه به اسپانیا می رسد از جمله مهمترین خطوط ریلی باربری چین با اروپا محسوب می شود.

** قطار باری چین - ایران
نخستین قطار حامل بار از چین، بهمن ماه 1394 شمسی به ایران رسید تا بار دیگر مسیر بازرگانی جاده ابریشم را زنده كند و پتانسیل های اقتصادی پیش روی تهران را از زمان برداشته شدن تحریم های بین المللی پر رنگ تر نماید.
در همان زمان رئیس وقت شركت راه آهن ایران گفت: این سفر 9500 كیلومتری كه از شرق چین آغاز می گردد، حدودا 15 روز به طول می انجامد كه 30 روز از سفر دریایی معمول از شانگهای به بندرعباس كوتاه تر است.
با این حال، تهران مقصد نهایی این قطار نیست طرح اصلی این است كه مسیر حركت این قطار به اروپا كشیده شود و از این طریق پول بیشتری به خاطر تردد قطارها عاید ایران شود.
چین روابط تجاری وسیعی با ایران دارد و در سال های اخیر بیش از یك سوم تجارت خارجی ایران با این كشور انجام گرفته است با این حساب پیش بینی می شود در آینده، قطارها با تناوب بیشتری از چین به ایران سفر كنند در ابتدا این پروسه به صورت ماهی یك بار انجام شده و سپس افزایش می یابد.
جاده ابریشم شبكه ای كهن از مسیرهای تجاری است كه تاریخ آن به 220 سال قبل از میلاد باز می گردد و چین را به دریای مدیترانه پیوند می زند این جاده نقشی قابل توجه را در اوج گیری و شكوفایی تمدن های غربی و شرقی ایفا كرد كه از آن جمله می توان به چین، هند، یونان، روم و ایران اشاره نمود.

** قطارهای باربری چین - اروپا
آمار جدید و رسمی در چین نشان می دهد كه این كشور در شش سال گذشته پنج هزار قطار باربری را به سوی دستكم 34 شهر اروپا روانه كرده است.
همزمان اداره ملی آمار چین از وضعیت رو به بهبود اقتصادی ابراز خرسندی كرده و ارزش تولید ناخالص داخلی چین برای سال جاری میلادی را بالاتر از 12 هزار میلیارد دلار برآورد كرده است.
یكی از مهمترین مسیرهای باربری از میان 57 مسیر بین چین و اروپا كه در فوق نیز به آن اشاره شد خط آهنی به طول 13 هزار كیلومتر است كه شهر 'ایوو' در شرق چین را به اسپانیا متصل می كند.
برنامه راه ابریشم نوین چین نیز در پنج سال گذشته پس از اعلام آن موجب شده است تا چین بتواند قطارهای بیشتری را برای اعزام به كشورهای مختلف اروپایی سازماندهی كند.
آنطور كه براوردها نشان می دهد قطارهای باربری چین و اروپا در واقع 30 شهر را در سراسر چین و 30 شهر را در 10 كشور اروپایی با یكدیگر مرتبط می كنند.
قطارهای باربری بین دو طرف اقدام به انتقال كالاهای مرتبط با فناوری اطلاع رسانی، البسه، مواد غذایی، خودرو، مواد شیمیایی و تجهیزات ماشینی كرده اند.
انتظار می رود با راه اندازی خطوط ریلی جدید شمار قطارهایی كه بین چین و شهرهای اروپایی تردد می كنند در سال 2018 میلادی به 4 هزار ترن برسد.
آساق**231**1904**