كوالالامپور - ایرنا - نشست تخصصی موسوم به ' عرفان و معنویت پادزهری برای افراط گرایی و خشونت در جهان اسلام' در مركز مطالعات پیشرفته جهان اسلام (IAIS) با همكاری مركز آسیاوی و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در كوالالامپور پایتخت مالزی و با حضور استادان و محققان حوزه دین و سیاست برگزار شد.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا ، دكتر امیرحسین ذكرگو استاد ایرانی دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی،بهارالدین احمد از اساتید سابق دانشگاه اسلامی مالزی ، محی الدین العطاس و محمد شفیق برهان الدین از پژوهشگران مالایی در این سمینار سخنرانی كردند.
امیرحسین ذكرگو در این نشست گفت: بررسی ها نشان می دهد مولانا به عنوان یكی از مهمترین عرفای اسلامی با تكیه بر تعالیم اسلام در اشعار خود از لایه های ابتدایی برای آموزش و هدایت انسانها در مسیر ایجاد و حفظ تعادل در زندگی استفاده كرده است.
وی بابیان اینكه جهان كنونی از بیماری افراط گرایی رنج می برد،افزود: مولانا در تمام آثار خود بر میانه روی تاكید كرده و عدول از آن را مایه تندروی و گمراهی انسان دانسته است.
ذكرگو تاكید كرد : مولانا با تعالیم بسیار ساده برای هدایت انسانها از جمله تعادل در خوراك ،خواب و صحبت كردن بهره گرفته و معتقد است چنانچه این موضوعات ملكه ذهن شود، انسان های در دامن میانه روی رشد كرده و مشكلات جوامع شروع به برطرف شدن می كند.
این استاد دانشگاه های مالزی افزود: كسب میانه روی فردی و اجتماعی با برگزاری كنفرانس و مقالات حل نخواهد شد، بلكه انسانها ها باید آن را ابتدا در زندگی شخصی خود عملی سازند تا این منش به جامعه نیز سرایت كرده و سبب نجات جوامع شود.
سید محی الدین العطاس نیز در این نشست گفت كه مفاهیم برای مسلمانان در مورد میانه روی از قرآن نشات می گیرد و واقعیت ها و چشم انداز دراین زمینه در قرآن كتاب آسمانی مسلمانان كاملا مطرح شده است.
وی در بخشی از سخنانش افزود: پروژه روشنگری در غرب به رغم دستاوردهای آن در حوزه های فنآوری و علوم طبیعی، تعادل و توازن را در بسیاری امور دیگر از دست داده است.
این پژوهشگر فلسفه اسلامی در' انجمن روشنفكران مسلمان مالزی ' (HAKIM) حفظ توازن و تعادل را در امور فردی واجتماعی بسیار حیاتی دانست و گفت: درصورتی كه انسان در امور فردی خود توازن را از دست دهد ممكن است به سمت خشونت و عدول از عدالت سوق داده شود و اگر اجتماع نیز از توازن عبور كند عواقب آن بسیار بدتر بوده و حتی ممكن است به كشتار جمعی نیز منجر شود.
آساق **1599**1663**