تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴

آبادان - ایرنا - مدیر مرز تجاری شلمچه سازمان منطقه آزاد اروند گفت: این مرز پس از 25 روز تعطیلی به منظور تردد زائران اربعین حسینی از امروز دوشنبه دوباره فعالیت خود را از سر گرفت.

هادی عطرفه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بسته شدن بخش تجاری پایانه مرزی شلمچه از سوی عراق از ابتدای ماه صفر همزمان با آغاز حركت پیاده روی اربعین حسینی را از علل توقف مبالادت تجاری در این مرز بیان كرد و گفت: نبود زیرساخت های لازم در آن سوی مرز و تعطیل شدن گمرك عراق از دلایل عمده توقف فعالیت تجاری در مرز شلمچه در این مدت بوده است.
وی اظهار داشت: پیش از این مسئولان ایرانی در منطقه اعلام كرده بودند فعالیت تجاری از مرز شلمچه در ایام اربعین متوقف نخواهد شد اما طرف عراقی آمادگی لازم برای پذیرش مبادلات تجاری در ایام تردد زائران اربعین حسینی از این مرز را نداشت.
عطرفه افزود: در روزهای عادی روزانه 300 دستگاه كامیون كالا حامل مصالح ساختمانی و تره بار از مرز شلمچه به كشور عراق صادر می شود.
مرز شلمچه در 15 كیلومتری خرمشهر و 25 كیلومتری شهر بصره عراق قرار دارد.
در اربعین امسال بیش از 500 هزار زائر ایرانی و خارجی از مرز شلمچه راهی كربلای معلی و عتبات عالیات در كشور عراق شدند.
بازارچه مرزی چذابه در استان خوزستان نیز از روز یكشنبه بر روی كامیون های حامل كالاهای صادراتی بازگشایی شد.
در استان خوزستان 2 بازارچه مرزی چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر برای صادرات كالا به عراق فعال هستند.
مرزهای زمینی و دریایی خوزستان با كشور عراق ، از تیرماه سال 1382 پس از سرنگونی رژیم بعثی صدام برای صادرات كالا و در مهرماه همان سال برای صادرات كالاهای غیرنفتی به عراق بازگشایی شدند.
خوزستان در یك دهه اخیر با استان های عراقی میسان و بصره كه حدود 300 كیلومتر مرز زمینی و دریایی مشترك دارد تفاهم نامه همكاری های تجاری ، آموزشی و فرهنگی منعقد كرده است.
7100/6068/1630