تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ذخیره سازی كالاهای اساسی بهتر از همه سال های گذشته انجام شده و دولت ارز مورد نیاز این كالاها را برای نیمه دوم امسال و سال آینده تهیه كرده و كنار گذاشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، رضا رحمانی روز سه شنبه در آیین تكریم خدمات «محمد شریعتمداری» وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت و معارفه خود به عنوان وزیر جدید كه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، افزود: راهكار مقابله با تحریم های ظالمانه توجه به بخش خصوصی، حفظ جریان تولید، توجه به نیروی انسانی و فناوری های نوین است.
این مقام مسئول خاطرنشان كرد: ذیل ستاد تحریم ۲ كارگروه تخصصی حفظ جریان تولید و اشتغال و تامین كالاها و مایحتاج عمومی تشكیل شده است و همچنین چگونگی مدیریت بحران ارز و تامین و توزیع كالا و نظارت بر آنها در دستور كار است.
رحمانی تاكید كرد: در شرایط كنونی به مدیران جهادی، سلامت و با ریسك پذیری بالا نیازمندیم كه تلاش شبانه ‌روزی داشته باشند.
وزیر صنعت یادآور شد: هرچند تحریم‌ها محدودیت‌هایی را بر ما تحمیل می‌كند، اما فرصت هایی را نیز به دنبال دارد كه از جمله آن توجه به بخش معدن، توسعه داخلی سازی و صادرات است.
رحمانی گفت: نوسان نرخ ارز هر چند مشكلاتی را در ماه‌ های گذشته ایجاد كرده، اما در ایجاد فرصت جهشی صادرات نیز تاثیرگذار بوده است؛ به هر حال باید تسهیلاتی را در برخی موارد ایجاد كنیم و گره های ایجاد شده را باز كنیم.
وی تاكید كرد كه بر پتانسیل سرمایه انسانی در داخل وزارتخانه و فعالان بخش خصوصی ایمان و باور دارد و در دوره جدید نیز آن را جدی خواهد گرفت.
رحمانی ادامه داد: در این راستا اتاق فكر صنعت، معدن، بازرگانی، صادرات و مسائل ارزی، فناوری و آینده پژوهی طراحی شده است كه محوریت همه آنها با بخش خصوصی خواهد بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاكید كرد: موضوعی تحت عنوان فساد سیستمی در وزارت صنعت وجود ندارد، با این حال مقابله با فساد یكی از برنامه‌های اساسی من خواهد بود.
وی بیان داشت: باید در تصمیم ها دقت لازم را داشته باشیم؛ اگر در اخذ تصمیم مشورت بگیریم، به صورت خودكار بسیاری مشكلات حل خواهد شد.
رحمانی همچنین توجه به دولت الكترونیك، شفاف‌سازی و تكمیل سامانه ها را از جمله برنامه‌هایی خود برشمرد كه در دستور كار است و تاكنون سامانه های نظیر كاداستر معدنی، بهین یاب، جامع انبارها و غیره طراحی شده است.
وی خاطرنشان كرد: در بحث نوسازی صنایع نیز امسال ۱۰ هزار واحد تولیدی، صنعتی و معدنی را در برنامه داریم.
وزیر صنعت گفت: در بخش معدن برای نخستین بار نقشه راه معدن آماده شده است كه سرلوحه كار ما در این بخش خواهد بود.
رحمانی تاكید كرد كه باید جریان جدیدی در حوزه اقتصاد معدنی از جمله حضور در اعماق زمین آغاز شود و در حالی كه اروپایی ها امروز به مرز ۵۰۰ متری در اعماق معدن ورود كردند اما اكثر اكتشافات‌ معدنی ما سطحی است.
این مقام مسئول همچنین به ورود كسب و كارهای نو در كل صنعت اشاره كرد و یادآور شد: دیگر بنگاه‌داری به شیوه سنتی سخت خواهد شد و باید پذیرای ورود استارتاپ ها باشیم كه به معنای استفاده از جوانان و صنایع دانش بنیان است.
رحمانی همچنین فعال سازی معادن كوچك، جلوگیری از خام فروشی، استفاده از ظرفیت كشورهای همسایه در حوزه صادرات، بهبود فضای كسب‌ وكار، تعامل با سایر دستگاه ها و توجه به نوسازی ناوگان سنگین فرسوده را از دیگر برنامه‌های خود برشمرد.
اقتصام* 3065*2025