تهران-ایرناپلاس- پانزدهم آبان‌ماه سالروز تولد علی‌تجویدی نوازنده ویولن، سه‌تار و آهنگساز مطرح كشور است. علیرضا افتخاری از همكاری‌های خود با این پیشكسوت موسیقی گفت.

علیرضا افتخاری درباره ویژگی‌های اخلاقی استاد علی تجویدی، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: در سال 1357 كه البته آن موقع تاریخ را به سال 2537 تغییر داده بودند، در آزمون باربد شركت كردم كه آن زمان استاد تجویدی مدیر بخش آزمون بودند، به پیشگاه‌شان شرفیاب شدم. از لحاظ اخلاق و منش، شخصیت خیلی بزرگوار و فرزانه‌ای داشتند. فرزانگی در ضرب نوازیشان، نگاه زیبایشان نسبت به جوانان و افرادی كه در باغ فردوس جمع می‌شدند و برخورد محترم ایشان با آنها، همواره وجود داشت. آنجا تازه متوجه شدم كه اخلاق چیست. درست است پدرم، عموهایم و بزرگ‌ترهای خانواده‌ام را دیده بودم، اما وقتی این شخصیت فرزانه را دیدم تازه متوجه شدم اخلاق و دانش در اخلاق چیست.

** اجرای آلبوم «یاد استاد» قابل ستایش است

خواننده تصنیف «ای دل اگر عاشقی» درباره آغاز همكاری خود با استاد علی تجویدی، عنوان كرد: با مشاهداتی كه از شور و حال این بزرگمرد داشتم، عاشق ایشان شدم. حالا كلمه عشق شاید به معنی علاقه‌مندی و دوست داشتن نباشد. اما به ایشان خیلی علاقه‌مند شدم. استاد تجویدی كتباً نوشتند و به من و آقای پازوكی (مجوز) دادند. ما هم شروع به انجام وظیفه كردیم كه بعد هم خودشان فرمودند اجرای این كار قابل ستایش است، كه به دستور ایشان روی جلد نوار چاپ شد. گفتند: اجرای آلبوم «یاد استاد» قابل ستایش است.

**خواندن «نظر» به جای «ازل» و اعتراض معینی كرمانشاهی

علیرضا افتخاری در پاسخ به این پرسش كه چرا آلبوم «یاد استاد» را در دو ورژن منتشر كرده‌اید، بیان كرد: در متن شعری كه آقای پازوكی به من دادند به جای كلمه «ازل»، «نظر» نوشته شده بود. وقتی در استودیو شعر را به من دادند «كه تو بودی از ازل» اصلش بود، آقای معینی كرمانشاهی هم معترض بودند و با توجه به متن شعر، من هم «نظر» خوانده‌ام. آقای پازوكی اشتباه كرده بودند و باید بیشتر متوجه اشعار می‌شدند.

وی در ادامه افزود: آن شعری كه به دست من رسید اگر «نظر» هم «حذر» بود، من هم «حذر» می‌خواندم. البته باید بگویم استاد معینی‌كرمانشاهی اعتراضشان بجا بود. مصرع «این تو بودی كز ازل خواندی به من درس وفا را» را طوری نوشته بودند كه من «از نظر خواندی به من درس وفا را» خواندم. حالا من نمی‌خواهم كسی را مقصر نشان بدهم، شاید خواننده قبلی طوری خوانده بود كه تفاوت بین «ازل» و «نظر» مشخص نبود. دقیقاً نمی‌دانم. ما به استودیو رفتیم «نظر» را «ازل» خواندیم و ابتدای شعر «یاد كودكی» را هم آقای پازوكی به من ندادند. فرض كنید اشتباهی صورت گرفت كه بعد هم به گوش استاد تجویدی رسید، استاد ایراد نگرفتند كه این آلبوم را عوض كنید. اما خب تمام كاسه‌كوزه‌ها سر من شكسته شد و همه تشرها به سمت من بود. من هم نتوانستم دفاع كنم، البته نیازی هم نبود، چون بالاخره یك نفر در آن میان مقصر بود. من نمی‌خواستم به معینی كرمانشاهی بگویم كه چرا به من ناسزا می‌گوید؟ تحت هیچ قاعده‌ای من مقصر نبودم. اما گفتم بالاخره یك نفر این حرف‌ها را بشنود و دیگری را مقصر قلمداد نكنند.

**علی تجویدی نابغه بود

خواننده قطعه «هوای تو» درباره ویژگی‌های آثار استاد تجویدی كه موجب ماندگاری‌اش شده است، اظهار كرد: استاد تجویدی شاگرد ابوالحسن صبا بوده و كسانی كه كلاس استاد صبا می‌رفتند و از ایشان تلمذ می‌كردند، همه صاحب‌نام شدند. بزرگان موسیقی، آهنگسازان و نوازندگان مطرح و كسانی كه نامی دارند و جزو افراد مانا هستند، شاگردان استاد ابوالحسن صبا بودند. استاد تجویدی نابغه بودند. نمی‌توان گفت نبوغ را از كجا آورده‌اند. اگر دكتر هم می‌شد دكتر بزرگی می‌شدند. بالاخره علم و هنر وجود دارد كه به بشریت كمك كند، حالا این علم می‌تواند پزشكی یا موسیقی باشد.

**پله پله تا ملاقات خدا

این چهره ماندگار با اعلام اینكه به همه آثار استاد تجویدی علاقه مند است، خاطرنشان كرد: من به همه آثار ایشان علاقه‌مند هستم. « این‌همه آشفته‌حالی» را خیلی دوست دارم. عشق خوب است. آن هم عشق پاك. من عاشق بودم. عشق بدون فرزانگی عشق نمی‌شود، هوس می‌شود. باید به حدی رسیده باشم كه عشق را به‌صورت دیگر ببینم؛ پله پله تا ملاقات خدا.

گفت‌وگو از سیدمهدی موسوی‌تبار

**اداره كل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**