شهرری ـ ایرنا ـ رییس اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان ری گفت: پنج فقره وقف جدید از ابتدای سال جاری تاكنون در شهرستان ری ثبت شده است.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام مرتضی صادقی در نشست خبری به مناسب دهه وقف عنوان كرد: یك قطعه زمین یك هزار متری، 2 باب ملك مسكونی و یك قطعه زمین 85 متری جهت ساخت و توسعه مسجد و همچنین یك باب ملك با نیت پژوهش های بنیادی و عملی در شهرستان ری ثبت شده است.
وی با بیان اینكه اولین قدم در جذب حداكثر موقوفات شفاف سازی مالی در حوزه اداره اوقاف وامور خیریه است تصریح كرد: اداره اوقاف شهرستان ری در دوره مدیریت جدید خود شفافیت، اعلام گزارش مالی به مردم و جذب حداكثر مشاركت عمومی را در دستور كار خود قرار داده است.
صادقی ادامه داد: 485 موقوفه با 10 هزار و 348 رقبات (املاك و مستغلات موقوفه ها) در سطح شهرستان ری وجود دارد كه درآمدهای حاصل از آنها براساس نیت های افراد وقف كننده صرف امور عام المنفه می شود.
وی با بیان اینكه اداره اوقاف شهرستان ری 5 میلیارد ریال از درآمد موقوفات را در سال جاری صرف ایتام شهرستان كرده است افزود: این هزینه ها شامل كمك هزینه تحصیلی، تامین دارو، هزینه درمانی و تامین سوخت زمستانی ایتام شده است.
صادقی یادآور شد: 20 میلیارد ریال از درآمدهای موقوفات شهرستان نیز صرف انواع نیات واقفان از جمله كمك های درمانی، كمك به مستمندان، زائران و كمك هزینه های تحصیلی برای افراد ناتوان شده است.
صادقی در ادامه با اشاره به اینكه 15 بقعه متبركه در شهرری و 16 بقعه متبركه نیز در بخش های كهریزك و حسن آباد فشافویه وجود دارد اظهار داشت: اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری 3 میلیارد ریال نیز در سال جاری برای برگزاری مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان پرداخت كرده است.
رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری در بخش دیگر سخنان خود به ساخت بیمارستان 500 تخت خوابه روحانی نژاد ویژه افراد سرطانی در ضلع شرقی حرم اشاره كرد و گفت: فاز اول این طرح عمرانی كه شامل درمانگاه می شود در مرحله گودبرداری است.
صادق ادامه داد: بیمارستان روحانی نژاد در زمینی به مساحت 14 هزار متر مربع و زیر بنای 30 هزار متر مربعی با اعتبار 900 میلیارد ریال در حال ساخت است كه از تمامی شهروندان درخواست می شود در روند ساخت این بیمارستان ویژه سرطانی های مشاركت حداكثر داشته باشند.
وی با اشاره به اینكه شعار اداره اوقاف «همه واقف باشیم» است گفت: بیمارستان تخصصی سرطان در شهرستان ری در حال حاضر نیازمند بودجه برای ساخت است؛ لذا علاقه‌مندان به وقف در این زمینه می‌توانند با مراجعه به سایت امینانه یا اداره اوقاف شهرستان در این زمینه مشاركت داشته باشند.
رییس اداره اوقاف وامورخیریه شهرستان ری در پایان با اشاره به اینكه تاكنون صاحبان سرقفلی مغازه های اوقافی برای تغییر كاربری خود می بایست به اداره اوقاف مراجعه و هزینه تغییر كاربری پرداخت می كردند اظهار داشت: اصنافی كه در ملك های اوقافی فعالیت می كنند به دلیل وضعیت بد اقتصادی می توانند تا سه ماه بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای، تغییر كاربری مورد نظر خود را اعمال كنند.

تهرام/3218//1348