سنندج - ايرنا - حوزه هنري كردستان هر سال جشنواره هاي متعددي با موضوعات فرهنگي و هنري برگزار مي كند كه معرفي هنرمندان شاخص چه آنهايي كه در قيد حيات هستند و چه افرادي كه ديگر در جمع ما حضور ندارند از جمله برنامه هاي جانبي در اين جشنواره ها است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، هر چند حمايت از هنرمندان و شناسايي و معرفي آنان به جامعه يكي از رسالت هاي حوزه هنري است اما اين نهاد انقلابي در كردستان در اين زمينه سنگ تمام گذاشته و در طول سال از راه هاي مختلف به معرفي هنرمندان شاخص استان مي پردازد.
يكي از راه هايي كه حوزه هنري كردستان براي معرفي و تجليل از خدمات ارزنده هنرمندان به جامعه در پيش گرفته برگزاري جشنواره و اختصاص هر دوره آن به تجليل از يك هنرمند و استاد بزرگ است.
مسئولان حوزه هنري با اين كار علاوه بر اينكه زمينه معرفي و شناساندن اين هنرمندان به آحاد مختلف جامعه و هنر دوستان را فراهم مي كنند، زمينه هايي را نيز براي چاپ و نشر آثارشان و يا رسيدگي به مشكلاتي كه دارند، فراهم مي كنند
رئيس حوزه هنري كردستان معتقد است: هنرمندان شاخص زيادي در كردستان وجود دارند كه سال هاي عمر خود را در خدمت به هنر استان و كشور گذارنده اما هنوز در ميان مردم ناشناخته هستند.
امين مرادي مي گويد: بسياري از هنرمندان شاخص ما اكنون در قيد حيات نيستند اما مردم از بركات تلاش هايشان بهره مي برند بدون اينكه شناختي از آنان داشته باشند لذا بايد تلاش كرد اين افراد و تلاش هايي كه انجام داده اند به مردم معرفي شوند.
وي اظهار داشت: حوزه هنري كردستان علاوه بر معرفي هنرمنداني كه از دنيا رفته اند، در جشنواره ها و برنامه هاي خود هنرمندان شاخصي كه پس از سال ها هنوز هم در خدمت هنر و فرهنگ استان و كشور هستند را به مردم معرفي مي كند تا بهره بيشتري از وجود آنان ببرند.
برگزاري جشنواره هاي مختلف هنري ساليانه يكي از برنامه هاي اصلي حوزه هنري كردستان است و در هر دوره بخش ويژه اي از آن را به برگزاري يادواره و بزرگداشت هنرمندان و اساتيد شاخص و مطرح استان و كشور در حوزه هاي مختلف هنري اختصاص مي دهد.
يكي از اين جشنواره ها، جشنواره شعر و داستان جوان سوره است كه امسال وارد دهمين دوره استاني خود شد و در لابلاي تمام 9 دوره گذشته يك نفر از هنرمندان و آثارشان به مردم معرفي شده اند.
هشتمين جشنواره استاني شعر و داستان جوان سوره كه اسفندماه سال 95 در سنندج برگزار شد به يادواره زنده ياد استاد ابراهيم ستوده از بزرگان عرصه ادبيات اين سرزمين اختصاص يافت.

** قرعه به نام استادِ نازك بين افتاد
اين بار در نهمين دوره جشنواره استاني شعر و داستان جوان سوره قرعه به نام عبدالغفار وارستگان شاعر و اديب كردستاني متخلص به «نازك بين سنه» افتاد.
استاد عبدالغفار وارستگان در سال 1308 ديده به جهان گشود و از سال 1327 به عنوان آموزگار به استخدام آموزش و پرورش در آمده و تا سال 1340 به واسطه علاقه اي كه به زبان اورامي داشت به منطقه اورامان رفته و در روستاهاي اين منطقه به امر آموزش دانش آموزان مي مي پردازد.
وي در سال 1340 به سنندج بازمي گردد و دركنار تدريس در آموزش و پرورش با راديو كُردي سنندج همكاري خود را به عنوان گوينده و برنامه ساز آغاز مي كند.
اين شاعر و اديب كردستاني از زمان آغاز همكاري با رادود، «نازك بين راديو كه برنامه اي فولكلور، انتقادي و آموزشي بود را را توليد و سپس به توليد برنامه هاي باغچه ادبيات، از هر باغچه گلي، جواب نامه هاي شنوندگان و سيري در روستا پرداختد.
عبدالغفار وارستگان با تاسيس انجمن ادبي مولوي كُرد در سال 1373 نقش بسيار ارزنده اي را در معرفي شاعران جوان كردستاني بر عهده گرفت.
مجموعه اشعار كُردي و فارسي زيادي از مرحوم وارستگان از جمله وصيت نامه، بمباران شهر سنندج و تاقه دار به جا مانده كه همواره مردم در محافل مختلف از آنها استفاده مي كنند.
رئيس حوزه هنري كردستان گفت: عبدالغفار وارستگان سال ها عمر خود را صرف سرودن شعر با مضامين علوم قرآني، مدح قرآن و مدح رمضان و اشعار مذهبي كرد.
امين مرادي با بيان اينكه تجليل و بزرگداشت اين اساتيد بزرگوار نقش موثري در بهره مندي بيشتر جامعه بخصوص جوانان از آثار آنان دارد، افزود: در بسياري از يادواره هايي كه برگزار شده زمينه هاي حمايت از آثار و توليدات اين هنرمندان فراهم شده است.
وي تاكيد كرد: در حال حاضر چهار جلد كتاب از مجموعه اشعار استاد عبدالغفار وارستگان نيز باقي مانده و هنوز چاپ نشده كه اميدواريم با برگزاري اين يادواره بتوانيم اين آثار ارزشمند را به چاپ رسانده و در اختيار علاقمندان قرار دهيم.
رئيس حوزه هنري كردستان فراهم كردن زمينه آشنايي هر چه بيشتر آحاد مختلف جامعه با هنرمندان، برجسته سازي چهره هاي ممتاز عرصه شعر و داستان جوان انقلاب، ارج نهادن به شخصيت علمي و ادبي آنان و تشويق و ترغيب علاقمندان به سمت فعاليت هاي هنري را از ديگر اهداف برگزاري اين يادواره اعلام كرد.

** برگزاري دهمين جشنواره شعر و داستان در اسفند ماه
مرادي به دهمين جشنواره شعر و داستان جوان سوره اشاره كرد و افزود: اين دوره از جشنواره در راستاي تحقق اهداف والاي انقلاب اسلامي و در رده سني زير 30 سال در سنندج برگزار مي شود.
وي با بيان اينكه اين جشنواره در 2 بخش داستان (كُردي و فارسي) و شعر (كُردي و فارسي) برگزار مي شود، گفت: در بخش كُردي با توجه به منويات رهبر معظم انقلاب در سفر تاريخي به كردستان و اعلام اينكه زبان كُردي سرمايه ملي است، تمام شاعران و داستان نويسان كُرد زبان از سراسر ايران مي توانند شركت كنند.
رئيس حوزه هنري كردستان اظهار داشت: اين جشنواره در2 بخش آزاد و ويژه برگزار مي شود و در بخش ويژه آثاري با موضوعات مربوط به خانواده، دفاع مقدس، ايثار و شهادت، وحدت اسلامي و شعار سال حمايت از كالاي ايراني مورد بررسي و داوري قرار مي گيرد.
وي با بيان اينكه هر هنرمند مي‌تواند در بخش شعر و داستان حداكثر سه اثر ارائه دهد، اضافه كرد: هر اثر بايد مجزا در قالب فايل word و با اندازه قلم 14 و نوع قلم B Mitra بر روي لوح فشرده به همراه نسخه چاپي ارسال شود.
مرادي يادآور شد: براي تسهيل در امر داوري، شاعران و نويسندگان كه چندين اثر دارند بايد هر اثر خود را در صفحات جدا از هم چاپ و در سه نسخه ارسال كنند.
وي با اشاره به اينكه حداكثر سن شركت كنندگان تا زمان برگزاري جشنواره 30 سال تمام تعيين شده است، افزود: هر فرد مي‌تواند همزمان در همه بخش‌ها شركت كند و پس از پايان جشنواره آثار ارسالي به شركت كنندگان عودت داده نمي‌شود.
رئيس حوزه هنري كردستان به مهلت ارسال آثار به اين جشنواره اشاره كرد و گفت: علاقمندان به شركت در بخش هاي مختلف اين جشنواره مي توانند تا پايان دي امسال آثار خود را به دبيرخانه جشنواره واقع در حوزه هنري كردستان ارسال كنند.
وي با بيان اينكه پس از بررسي آثار توسط هيات باز بين راه يافتگان بخش نهايي جشنواره 20 بهمن ماه امسال معرفي مي شوند، افزود: اين جشنواره اسفندماه در پرديس سينمايي بهمن سنندج برگزار و برترين ها معرفي مي شوند.
عبدالغفار وارستگان شاعر و اديب برجسته كردستاني سوم آذر ماه 1388 در سن 80سالگي به ديار باقي شتافت.
7348/9102