بوشهر-ايرنا- وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: هنرها در نوع خود نمايه‌هايي و مشابهي در عرصه جهاني دارند ولي هنر تعزيه از جمله هنرهاي ايراني بي مانند در سطح جهان است.

به گزارش ايرنا، سيد ‌عباس صالحي پنجشنبه شب در آئين اختتاميه دومين سوگواره تعزيه‌خواني در جم استان بوشهر افزود: هنرهاي تجسمي، موسيقيايي، آوايي و نمايش مشابهي در هنرهاي بشري دارند اما هنر تعزيه تنها هنر بي مانندي است كه مختص ايراني ها و نشان دهنده مهر و محبت آنها به اهل بيت عصمت و طهارت (ع) است.
وي با بيان اينكه هنر تعزيه با مردم پيوند و ريشه دارد و همواره در كنار مردم حركت مي‌كند ادامه داد: يكي از نمايه‌هاي پيوند ايرانيان با اهل بيت (ع) هنر تغزيه خواني است كه در ماه هاي محرم و صفر به اوج خود مي رسد.
صالحي اميري اضافه كرد: هنر تعزيه بعنوان سنت هنري، ديني و آئيني قرن‌ها در كشور دوام دارد و نمايشي از مهر به اهل بيت(ع) است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: تعزيه نمايش و تصوير سازي از مهر اهل بيت است كه مي تواند تماشاگر را به تاريخ پيوند بزند و اهل بيت(ع) را در زمان معاصر نشان دهد و در اين رفت و برگشت جان از مهر، محبت و عاطفه پر مي شود.
صالحي افزود: در ايران شهرستان جم يكي از قطب‌هاي تعزيه است بطوري كه قدمت تعزيه در اين شهرستان به بيش از 2 قرن مي رسد.
وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود با تاكيد بر توجه به حل مشكلات فرهنگي و هنري استان بوشهر گفت: انتظار مي رود با بررسي مشكلات گوناگون هنري و فرهنگي زيرساخت‌هاي اين حوزه در مناطق مختلف استان از جمله شهرستان‌هاي جنوبي بخوبي فراهم شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين با اشاره به برگزاري پيمايش در خصوص عشق و علاقه مردم به اهل بيت(ع) افزود: در جمع بندي آخرين پيمايش در سال 1395 بيش از 77 درصد مردم ايران اعلام كردند علاقه خيلي زيادي به اهل بيت(ع) دارند.
صالحي افزود: بر اساس بررسي‌هاي انجام شده در پيمايش ياد شده بيش از 97.4 درصد مردم استان بوشهر علاقه مندي خود را به ائمه اطهار(ع) اعلام كردند كه 20 درصد بيش ازميانگين كشوري است.
وي تاكيد كرد: صددرصد بوشهري‌ها مهر و محبت به ائمه اطهار(ع) در جانشان به عنوان يك مشخصه، نماد و هويت جا گرفته است.
دومين سوگواره كشوري تعزيه جم استان بوشهر با حضور 10 گروه از استان هاي مختلف كشور در دهه آخر ماه صفر بوشهر به ميزباني هيات تعزيه خواني شاه نشين شهر جم برگزار شد.
6047/605 /1596