تهران- ایرنا- وزیر اقتصادی و امور دارایی گفت: با توجه به ظرفیت های انسانی، فیزیكی و مالی موجود در كشور، عبور از تحریم های مجدد سخت نیست و آمادگی عبور از این مرحله را داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «فرهاد دژپسند» روز شنبه در حاشیه نشست استانداران سراسر كشور در وزارت كشور در جمع خبرنگاران افزود: دشمن سعی دارد از همه امكانات و فرصت ها برای مواجه با قدرت رو به رشد ایران اسلامی استفاده كند.
وی افزود: پس پیروزی انقلاب اسلامی تاكنون، با این تحریم ها مواجه بوده ایم و شرایط سختی را پشت سر گذاشته ایم و بنابراین تجربه های خوبی در این زمینه داریم.
وی اظهارداشت: اكنون برنامه هایی را تدوین كرده ایم تا جایی كه برای مواجه با این شرایط، در خود وزارت اقتصاد و دارایی حتی در روزهای تعطیل نیز جلساتی برگزار كردیم زیرا در این شرایط باید از همه امكانات از جمله امكانات زمانی خود حداكثر بهره ببریم.
وزیر اقتصادی و دارایی كابینه دوازدهم تصریح كرد: عبور از تحریم ها سخت نیست، اما این بدان معنا نیست كه جدیت لازم را به خرج ندهیم بلكه باید در این شرایط با یك برنامه مشخص كه تدوین شده، حركت كنیم.
وی اضافه كرد: خوشبختانه وزارتخانه ها و دستگاه های ذیربط آمادگی لازم را دارند تا از این مسیر عبور كنیم كه انجام آن همراهی مردم ایثارگر كشور را می طلبد.
«باید بدانیم كه به طور طبیعی برای عبور از شرایط سخت باید مشقت هایی را تحمل كنیم؛ البته این را نباد فقط مردم تحمل كنند بلكه ابتدا باید ما (مسئولان)این مشقات را تحمل كنیم.»
دژپسند بر این باور است كه از لحاظ طرح ها و برنامه های اجرایی تجهیزات لازم به عمل آمده است.

** نظام بانكداری، مالیاتی و گمركی با همكاری استانداران چابك می شود
وزیر اقتصادی و دارایی كشور گفت: امروز در حوزه اصلاح نظام بانكداری، افزایش كارآمدی نظام مالیاتی و چابك سازی و اقتدار گمركات با استانداران سراسر كشور به تفاهم هایی رسیدیم تا بتوانیم با یكدیگر همكاری های خوبی داشته باشیم.»
دژپسند با اشاره به استقبال استانداران برای چابك سازی گمرك و افزایش كارآمدی نظام مالیاتی، افزود: همچنین در جذب سرمایه گذاری خارجی نیز قرار شد استانداران سراسر كشور همكاری های لازم را به عمل آورند.
دژپسند معتقد است به طور حتم با برنامه های تدوین شده موجود و اراده استانداران بتوانیم اقدام های خود را در اصلاح نظام بانكداری در حوزه بانك های دولتی با سرعت پیش ببریم كه البته برخی از استانداران نیز از عملكرد بانك های دولتی در استان ها راضی بودند.
وی اضافه كرد: همچنین امروز قرار است جلسه مشتركی با استانداران، مدیران كل اقتصاد دارایی استان ها، گمركات استان ها و ادارات مالیاتی استان ها داشته باشیم كه بتوانیم این فعالیت ها را با انسجام و قوت بیشتری اجرا كنیم.
به گفته وزیر اقتصادی و امور دارایی، كشور ما دارای ظرفیت ها و قابلیت های بومی و قومی خوبی برای جذب سرمایه گذرای خارجی است كه امیدواریم بتوانیم از پتانسیل بالای مدیریت استان ها استفاده كنیم.

** وزارت اقتصاد دارایی فعلا بازنشسته ای ندارد
دژپسند درباره مدیران وزارت اقتصاد كه مشمول قانون منع بكارگیری بازنشستگان می شوند، گفت: تمامی كسانی كه در این وزارتخانه مشمول این قانون بودند، بازنشسته شدند و دیگر كسی را نداریم كه بازنشسته شود.
وی افزود: طبق بخشنامه معاونت بانكی و بیمه ای وزارت اقتصاد حتی اگر در شركت های تابعه كسانی مشمول این قانون باشند، باید براساس مهلت مقرر در قانون یعنی تا 26 آبان ماه بازنشسته شوند.

** كمیسیون خاص برای شفاف سازی اطلاعات تشكیل شد
وی درباره تعیین نشدن سخنگوی وزارت اقتصاد و دارایی اظهار داشت: در وزارتخانه كمیسیون خاصی را برای امر اطلاع رسانی و شفافیت اطلاعات با ریاست مدیركل روابط عمومی تشكیل داده ایم.
اقتصام**9186*2025