شیراز- ایرنا - نمایندگان كشورهای عضو آیسسكو (سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی) با برگزاری دو نشست مشترك بر تقویت همكاری علمی میان كشورهای اسلامی تاكید كردند.

به گزارش ایرنا، در ادامه برگزاری اجلاس دبیران كل كمیسیون های ملی آیسسكو كه به مدت دو روز در پایگاه استنادی علوم جهان در شیراز در حال برگزاری است، یكشنبه در روز نخست، دبیران كل كمیسیون های ملی آیسسكو دو نشست تخصصی برگزار كردند.
شركت كنندگان در این دو نشست با ارائه گزارش های تخصصی درباره «تلاش های مبتنی بر همكاری در تجاری سازی و آموزش كارآفرینی» و «نقش شبكه آموزش و تحقیق جزایر اقیانوس آرام در بالا بردن سهم كشورهای عضو در تحقیقات علمی» تلاش كردند به هم افزایی برای تدوین استراتژی مدون و ایجاد شبكه علمی مشترك، دست یابند.
نمایندگان كشورهای عضو آیسسكو با گفت و گو در مورد فعالیت های كشور متبوع خود در زمینه های علوم، تكنولوژی و آموزش عالی با یكدیگر به بحث و تبادل نظر پرداختند.
نمایندگان كشورهای عضو آیسسكو در این اجلاس، مدارك راهبردی در زمینه علوم، تكنولوژی و دانشگاهی نسل سوم را ارائه می كنند تا بتوانند با بررسی این مدارك، استراتژی مدونی را برای آیسسكو فراهم سازند.
كشورهای عضو آیسسكو در زمینه تكنولوژی، سیاستگذاری هایی دارند كه در این اجلاس سعی بر به اشتراك گذاشتن این سیاستگذاری ها می شود.
كشورهای آفریقایی مثل سنگال دانشگاه های بزرگی دارند كه با یكدیگر در تعامل اند و به فرهنگ اهمیت زیادی می دهند. آموزش و پرورش و آموزش عالی این كشور، مسئولانش را برای پیشرفت و توسعه كشورهای عضو آیسسكو تشویق می كند. در سنگال، تحقیقات زیادی با همكاری آموزش عالی و سازمان های غیردولتی و صنعت برای رفع مشكلات از جمله بیكاری انجام شده است.
همچنین نماینده سنگال در آیسسكو پیشنهادی را در مورد راه اندازی دفتری برای كمك های دو جانبه و چند جانبه برای ارتقای شاخص های علمی كشورهای عضو آیسسكو مطرح كرد.
تلاش كشورهای عضو آیسسكو بر این قرار گرفته تا شاخص های علوم و تكنولوژی را برای كشورهای آسیایی و آفریقایی تنظیم كنند.
این كشورها بر این باورند فناوری اطلاعات به توسعه پایدار آنها كمك می كند، به همین منظور یك گروه ملی برای ایجاد آموزش هوشمند از طریق فناوری های موجود تشكیل شده است.
در زمینه اهمیت گسترش ارتباط صنعت با دانشگاه در كشورهای عضو آیسسكو، نماینده فلسطین اعلام كرد پنج دانشگاه محلی این كشور برای تقویت این ارتباط با صنعت، اقداماتی را آغاز كرده اند.
در سند شبكه اسلامی و پژوهشی آیسسكو، به روز آوری و مدل سازی در كشورهای عضو مورد توجه قرار دارد؛ به همین منظور، برای تقویت همكاری ادارات علمی و آموزشی كه پایگاه دیجیتال مشترك دارند، ساختار علمی باید بهبود یابد تا دانشمندان و پژوهشگران از تجربیات یكدیگر در این شبكه بهره مند شوند.ضمن اینكه پژوهش تقویت شده و سطح آموزشی كشورها نیز ارتقا می یابد.
در بسیاری از كشورهای اسلامی، شبكه آموزشی در ابعاد كوچكتر در حد ارتباط بین دو دانشگاه به منظور هم پوشانی فعالیت های علمی این كشورها تشكیل شده است.
كشورهای عضو آیسسكو بر این باورند كه می توان با تقویت شبكه های آموزشی و پژوهشی قدم بزرگی برای فعالیت ها در جهت نوآوری و كارهای جدید برداشت.
دیگر نماینده عضو آیسسكو بر ایجاد فعالیت های اقتصادی و ثبت شبكه های علمی به منظور اطلاع رسانی تاكید كرد. شبكه های یاد شده از طریق این پیوند به تبادل اطلاعات علمی و آموزشی می پردازند و اطلاعات را بین دانشجویان و مدرسان در جهان اسلام منتشر می كنند.
نماینده اردن نیز با اشاره به تشكیل مركز دیده بانیِ علوم و تكنولوژی در این كشور تاكید كرد كه این مركز به تقویت مراكز آموزشی كشور متبوعش كمك كرده و توانسته از طریق ایجاد شاخص های ملی و پیگیری آن در زمینه تكنولوژی های نو دستاوردهای خوبی كسب كند.
پژوهشگران اردنی هم با همكاری دانشمندان سوری فعالیت علمی خوبی دارند و اردن اولویت های پژوهشی خود را در بین سال های 2010 تا 2020 تعیین كرده است.
كشورهای عضو آیسسكو اعتقاد دارند همكاری های علمی این امكان را برای آنها فراهم می كند به كارهای تحقیقاتی خود غنا بخشند كه این موضوع در كشورهای در حال توسعه قاره آفریقا نمود بیشتری دارد.
از سوی دیگر همكاری های علمی كشورهای اسلامی با یكدیگر این امكان را فراهم می آورد تا از طریق شبكه های علمی، فرصت توسعه را به دست آورند و در سطح بین المللی فعالیت كنند.
در توگو و دیگر كشورهای در حال توسعه تلاش بر این است از علوم و تكنولوژی استفاده شود و به نوآوری، تحقیقات و علوم اهمیت دهند. در این كشور تلاش ها بر راه اندازی مراكز تحقیقاتی و آزمایشگاهی به منظور انجام كارهای تحقیقاتی به صورت گروهی متمركز است؛ چرا كه ایجاد این مراكز به نفع مردمان كشورهای آفریقایی خواهد بود.
به گفته یكی از نمایندگان عضو آیسسكو، شاخص هایی در هر كشور وجود دارد كه محصول آن كشور است و هدف مسئولان كشورها چگونگی استفاده از این موارد به منظور گسترش همكاری بین كشورهای اسلامی است. بدین منظور، باید شبكه كارشناسی برای افزایش همكاری ها ایجاد كرد.
آیسسكو برای كشورهایی كه از غنای علمی برخوردار نیستند، می توانند برنامه هایی را تدوین و اجرایی سازد.
وزرای آموزش عالی در كویت مصوبه ای برای تاسیس گروهی به منظور تدوین استانداردها و معیارهای توسعه دانشگاه ها، ارائه كردند.
اجلاس دبیران كل كمیسیون های ملی آیسسكو یكشنبه با حضور وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و 37 نماینده از كشورهای اسلامی در شیراز آغاز به كار كرد.
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) كه مركز آن در شیراز قرار دارد، میزبان این نشست بین المللی است.
9492 /1876