به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، عباسعلی كدخدایی شامگاه یكشنبه در برنامه 'بدون توقف' شبكه سه در گفت وگو با جمعی از دانشجویان رشته حقوق در پاسخ به سئوالی درباره وظایف شورای نگهبان، گفت: وظیفه شورای نگهبان نظارت در حوزه تقنین و انتخابات است.
وی ادامه داد: همه جوامع انسانی این موضوع را پذیرفته اند كه در اداره جامعه باید مكانیزم های نظارتی وجود داشته باشد، ما در زندگی اجتماعی نیز شاهد هزاران مورد از نظارت ها هستیم.
وی با بیان این كه نظارت امری ضروری برای حیات اجتماعی انسان ها است، گفت: شورای نگهبان موضوع نظارت تقنینی را انجام می دهد كه البته در كشورهای دیگر نیز برخی از دستگاه ها عهده دار این وظیفه هستند كه از میان آنها می توان به دادگاه قانون اساسی، دادگاه عالی و شورای قانون اساسی اشاره كرد.
كدخدایی تاكید كرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی این مكانیزم بسیار موثر در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت، در قبل از انقلاب اسلامی ایران ما مكانیزم های نظارتی قانونمندی نداشتیم ولی بعد از انقلاب شورای نگهبان مكانیزم نظارتی را بر عهده گرفت.
كدخدایی در پاسخ به این سوال كه در كشورهایی مثل فرانسه یا شیلی هم ما شاهد چنین مكانیزمی هستیم؟ گفت: شورای قانون اساسی فرانسه از نظر ساختاری الهام بخش شورای نگهبان ما بوده است و ایده اولیه از آنجا گرفته شده است.
در ادامه یكی دیگر از دانشجویان درباره نظارت پیشینی شورای نگهبان سوال كرد كه كدخدایی پاسخ داد: نظارت پیشینی فقط مخصوص جمهوری اسلامی ایران نیست بلكه در همان فرانسه هم برخی مصوبات این وضعیت را دارند.
وی افزود: در نظام های قضایی مانند آمریكا نظارت پسینی حاكم است، ولی در چارچوب قانون اساسی ما این گونه نیست و ما در این چارچوب عمل می كنیم.
كدخدایی اضافه كرد: البته در نظارت بر مصوبات دولت كه از سوی رییس مجلس انجام می گیرد، نظارت پسینی است، یا نظارت دیوان عدالت اداری نیز نظارت پسینی است.
سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: این شورا باید دستیاران و همكارانی داشته باشد تا كمك كنند، به همین دلیل هم در حوزه فقهی جمعی از فقها در قم به شورای نگهبان كمك می كنند و هر هفته یك یا دو جلسه با شورا دارند و در تهران هم جمعی از حقوق دانان جوان در پژوهشكده شورای نگهبان موضوعات را بررسی می كنند و همه نظرات در جلسه شورای نگهبان مطرح می شود.
وی تاكید كرد: علاوه بر این ها در مصوباتی مانند CFT اگر دولت و مجلس درخواست كنند كه كارشناسانشان در جلسات حضور داشته باشند طبیعتا آنان نیز در جلسات حضور می یابند.
در ادامه یكی از دانشجویان از كدخدایی پرسید چرا بافت شورای نگهبان از نظر سنی جوان نیست؟ آیا نباید در كنار تجربه از پویایی و نیروهای جوان استفاده كرد؟ كدخدایی پاسخ داد: قانون اساسی تدبیر خوبی را برای انتخابات اعضای شورای نگهبان در هر دوره پیش بینی كرده است. هر عضوی شش سال دوره عضویتش در شورای نگهبان است و انتخابات به گونه ای است كه هر سه سال نیمی از این افراد عوض می شوند كه افراد جوان یا افرادی كه قبلا عضو شورای نگهبان نبودند، اضافه می شوند و از تجربه بقیه استفاده می كنند.
وی تاكید كرد: معمولا در نهادهای تشخیص دهنده كه تجربه بیشتر موثر است، افرادی انتخاب می شوند كه تجربه كاری عمده داشته باشند. نمی خواهم این را (جوانگرایی) را نفی كنم، این نكته درستی است زیرا زمانی كه خود بنده به شورای نگهبان پیوستم 40 سال داشتم.
وی ادامه داد: در دوره های قبل نیز چه در فقها و چه در حقوق دادنان افرادی را داشتیم كه نزدیك 30 سال سن داشتند، حتی آیت الله آملی لاریجانی كه از فقهای شورای نگهبان هستند در 40 سالگی به شورا پیوستند و آیت الله مدرسی نیز چهل و اندی سال داشتند.
در ادامه دانشجوی دیگری از كدخدایی پرسید چرا شورای نگهبان به جای نظارت استصوابی دخالت استصوابی انجام می دهد؟ و ما شاهد این هستیم عده ای نگاه سیاسی خود را به نگاه حقوقی در این شورا تحمیل می كنند كه كدخدایی پاسخ داد: قانون اساسی نهادی را به نام شورای نگهبان شكل داده است و بیان كرده است كه 12 نفر عضو آن باشند و وظایف و اختیارات آن را مشخص كرده است. شورای نگهبان بر اساس قانون عمل می كند اگر شما به ساختار اعتراض دارید باید در مورد فلسفه و بازنگری قانون اساسی صحبت كنید مثل آن كه اكنون نمی توانید بگویید چرا شورای نگهبان این وظیفه را دارد یا ندارد زیرا وظایف شورا قانون اساسی تعیین می كند شما می توانید بپرسید آیا شورای نگهبان وظایفش را انجام می دهد یا نه؟
وی اضافه كرد: نظارت شورای نگهبان نظارت قانونی مانند نهادهای دیگر است. زمانی كه قانون اساسی این وظایف را برای شورای نگهبان تعیین كرده است، بیان كرده كه شورای نگهبان باید نسبت به مصوبات مجلس اعمال نظر كند، از این شورا اعمال نظر می كند.
كدخدایی تاكید كرد: ممكن است شما بگویید به نظر من شورای نگهبان این وظیفه اش را خوب انجام نداده است ولی فرد دیگری نیز می گوید شورای نگهبان وظیفه اش را خوب انجام داده است و این اختلاف سلیقه است. اختلاف نظر را من قبول دارم برای مثال شما اگر جای من در شورای بنشینید ممكن است رای دیگری داشته باشید و این طبیعی است كما این كه نظر بنده در شورای نگهبان با نظر فردی كه قبل از من بوده ممكن است متفاوت باشد، حتی ممكن است نظرم با عضوی كه در كنار من نشسته است، متفاوت باشد.
وی تصریح كرد: اختلاف نظر پذیرفته است اما باید در چارچوب قانون اساسی باشد.
كدخدایی اضافه كرد: شورای نگهبان نظر خود را تحمیل نمی كند بلكه نظر قانونی را اعلام می كند.
در ادامه یكی از دانشجویان پرسید كجای قانون گفته كهولت سن می تواند دلیل رد یك كاندیدا باشد؟ كه كدخدایی پاسخ داد: اصل 99 قانون اساسی می گوید نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان است و موضوع دیگری نگفته است. در قانون انتخابات هم وظایف نظارت و وظایف اجرایی را به تفسیر تعریف كرده است.
سیام**9121**1751
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۶
تهران - ایرنا - سخنگوی شورای نگهبان گفت: این شورا نظر خود را تحمیل نمی كند، بلكه قانون را اعلام می كند.