تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲

تهران - ايرنا - منابع خبري ژاپني اعلام كردند، كره شمالي و كره جنوبي به دليل آنچه كه «استفاده اجباري توكيو از نيروي كار اين كشورها در زمان جنگ» عنوان شد از ژاپن شكايت و طلب غرامت مي كنند.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا، تارنماي ژاپن تودي، نوشت: در همين راستا كره شمالي از حكم دادگاه سئول مبني بر دستور پرداخت غرامت دو شركت ژاپني به كره جنوبي به دليل استفاده اجباري از نيروي كار اين كشور در زمان جنگ، حمايت كرده است.
به نوشته ژاپن تودي، كره شمالي نيز در آينده طبق همين حكم و به دليل قوانين استعمارگرانه ژاپن از اين كشور طلب غرامت مي كند.
حزب كارگر به عنوان حزب حاكم كره شمالي در روزنامه خود قوانين دولت ژاپن را بي شرمي تمام عيار خواند.
در عين حال 'شينزو آبه' نخست وزير ژاپن ادعاي دو كره را مورد انتقاد قرارداده است و گفت: توكيو مي تواند اين پرونده را به دادگاه بين المللي ببرد.
حزب حاكم كره شمالي در سرمقاله اي در روزنامه خود نوشته است : در دوره استعمارگري ژاپن بيش از 8.4 ميليون نفر ربوده شده و به اجبار به ميادين جنگ برده شده يا به كارهاي بسيار سخت وادار شده بودند. 200 هزار زن نيز به اجبار به بردگان جنسي تبديل شدند. ژاپن بايد از مردم ما معذرت خواهي كرده و هزاران بار بيشتر غرامت بپردازد.
به نوشته ژآپن تودي، روز 30 اكتبر (8 آبان) دادگاه عالي كره شمالي طي حكمي به دو شركت 'نيپون استيل' و 'سوميتومو متال' دستور داد تا به دليل كار اجباري مردم كره جنوبي كه در طول استعمارگري ژاپن در شبه جزيره كره در سالهاي 1910 تا 1945 ميلادي رخ داده بود، غرامت پرداخت كند.
ژاپن مي گويد اين مسئله پرداخت غرامت مربوط به دوره اي بود كه توافقنامه اي ميان ژاپن و كره جنوبي در سال 1965 ميلادي به امضا رسيد.
به نوشته اين تارنما، طبق اعلاميه سال 2002 ميلادي ميان ژاپن و كره شمالي، هر دو طرف توافق كردند تا در راستاي عادي سازي روابط دوجانبه خود در باره مسئله مالكيت و ادعاي ارضي مذاكراتي مطابق با اصول اوليه داشته باشند.
پس از پيروزي امپراتوري ژاپن در جنگ با امپراتوري روسيه كره تحت‌الحمايته ژاپن درآمد. در طي اين مدت كره و مردمانش تحت زورگويي و ستم سالاري ژاپني‌ها قرار گرفت اما كره هيچگاه نتواست محدوديت‌هاي ژاپن را قبول كند و به هيچ‌گاه زيربار ژاپن قرار بگيرد. بطوري كه در طي 45 سال ائتلاف كره اي‌ها 25 شورش گسترده و 11 شورش سطحي در سئول، پينوگ يانگ، دائگو، پوسان و اينچئون ژاپن را تحت تأثير قرار داد.
**آساق**9470**1663**