بندرعباس- ايرنا- معاون سواد آموزي اداره كل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: با همكاري دهياري ها از هر شهرستان پنج روستايي كه داراي بيشترين آمار بي سوادي در استان هستند را شناسايي و اطلاعات آن ها دريافت شده است.

به گزارش ايرنا، مرتضي آخش جان روز دوشنبه در ديدار با مديركل امور روستايي و شوراهاي استانداري هرمزگان افزود: با ارتباطي كه با تعدادي از دهياران اين روستاها برقرار شد، ليست تعدادي از بي سوادان را كسب كرديم.
وي بيان داشت: همكاري و همراهي دهياران در روستاها با واحدهاي سوادآموزي مي تواند نقطه ي عطفي در رسيدن به ريشه كني بي سوادي باشد.
معاون سواد آموزي هرمزگان اظهارداشت: با همكاري دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري، فعاليت كميته هاي سوادآموزي در روستاهاي استان با سرعت بيشتري انجام مي شود.
آخش جان گفت: انتظار است بخشداري ها نيز براي صدور ابلاغ اعضاي كميته ي سوادآموزي در اين روستاها، همكاري لازم را داشته باشند.
وي ادامه داد: براي هماهنگي بيشتر، آمار جذب شده ي بي سوادان به صورت هفتگي به رييس شوراي پشتيباني سوادآموزي است. گزارش مي شود.
آخش جان ادامه داد: با توجه به زمان اندكي كه تا پايان مهلت جذب بي سوادان در اختيار است، نياز به همكاري و همراهي دستگاه هاي متولي در بحث تشكيل كميته سوادآموزي روستاها وجود دارد.
طبق تاكيد معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري هرمزگان، بايد تا پايان امسال براي با سواد كردن بيش از پنج هزار بي سواد در استان هدف گذاري و اقدامات لازم انجام شود.
براساس آمار ارايه شده از سوي معاونت سوادآموزي آموزش و پرورش هرمزگان، پنج و 53 صدم درصد جمعيت 10 تا 49 سال اين استان از نعمت سواد بي بهره هستند كه بيشتر اين افراد را زنان روستايي تشكيل مي دهند.
شهرهاي بندرعباس، ميناب و جاسك بيشترين جمعيت بي سواد را در استان هرمزگان دارند.
طبق آمار اسفند ماه سال گذشته نيز، در گروه سني 10 تا 49 سال تعداد 2 ميليون و 692 هزار و 389 نفر بي سواد در كشور هستند كه از اين تعداد 64 هزار و 764 نفر مربوط به هرمزگان است.اين تعداد شامل 26 هزار و 399 مرد و 38 هزار و 365 زن هستند.
در گروه سني 6 سال به بالاتر نيز در هرمزگان، 185 هزار و 786 نفر معادل 12 و يك دهم درصد بي سواد هستند.
ميزان باسودي جمعيت 6 ساله ها و بالاتر در اين استان 87 و 7 دهم بوده و از استان هايي محسوب مي شود كه بيشترين ميزان باسوادي را بين سال هاي 90 تا 95 در جميعت 6 ساله ها و بالاتر به خود اختصاص داده است.
7195/6048