تهران-ایرنا- 'یوسف الشاهد' نخست وزیر تونس در واكنش به انتقادات رئیس جمهوری این كشور درباره ترمیم كابینه گفت كه تغییر وزیران كودتا علیه رئیس‌ جمهوری نیست بلكه مطابق با قانون اساسی كشور انجام شده است.

به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری روسی 'اسپوتنیك'، نخست ‌وزیر تونس در جلسه رأی اعتماد پارلمان این كشور به وزیران جدید، به انتقادات اخیر 'الباجی قائد السبسی' رئیس جمهوری درباره تغییرات در كابینه واكنش نشان داد.
الشاهد با تاكید بر اینكه تغییر وزیران به معنای كودتا علیه رئیس جمهوری نیست، تاكید كرد كه این اقدام مطابق قانون اساسی كشور انجام شده است.
السبسی چند روز گذشته اقدام نخست وزیر این كشور برای ترمیم كابینه را ناراحت كننده خواند و گفت كه این امر بدون مشورت او انجام شده است و برخی نمایندگان مجلس نیز این كار را غیر قانونی می دانند.
شاهد تصریح كرد: تونس با بحران سیاسی و نه بحران دولتی مواجه است و این تغییرات نیز برای تحقق موفقیت‌ ‌های بیشتر صورت می گیرد.
نخست وزیر تونس ادامه داد: دولت به جای مواجه شدن با انتقادات مخالفانش بیشتر مورد انتقاد دوستان خود قرار گرفته و حزب حاكم علیه دولت شمشیر را از رو بسته است.
الشاهد با بیان اینكه تغییرات در كابینه با هدف مشخص شدن دوست و دشمن دولت انجام شده است، تاكید كرد: نزاع های سیاسی فعالیت دولت را مختل كرده و روند اصلاحات را به تعطیلی كشانده است.
وی تاكید كرد: اختلافات با رئیس ‌جمهوری در تمامی نظام‌ های دموكراتیك وجود دارد؛ ما به نقش و جایگاه رئیس ‌جمهوری احترام می‌ گذاریم و تأكید می‌ كنیم كه تغییرات در دولت مطابق با قانون اساسی صورت گرفته است.
نخست وزیر تونس دوشنبه (14 آبان ماه) اقدام به ترمیم كابینه كرد و 13 وزیر جدید را وارد كابینه كرد.
به دنبال این اقدام، 'سعیده قراش' سخنگوی ریاست جمهوری تونس گفت كه السبسی با روشی كه نخست وزیر برای ترمیم كابینه در پیش گرفته، موافق نیست.
رئیس جمهوری تونس سوم اوت 2016میلادی (12 مرداد 1395) الشاهد 43 ساله را كه جوانترین نخست وزیر در تاریخ این كشور و برخاسته از حزب 'ندای تونس' است، مامور تشكیل كابینه كرد. آن زمان از مجموع 194 نماینده مجلس تونس حاضر در جلسه رای گیری، 167 نماینده به او رای اعتماد دادند، در حالی كه تنها 22 نماینده با او مخالف بودند و پنج نماینده نیز رای ممتنع دادند.
خاورم**9329**1859