به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، «رضا مراد صحرائی» دوشنبه در دومین همایش ملی آموزش زبان فارسی موسوم به «آزفا» در دانشگاه شهید بهشتی تهران افزود:: یكی از مهمترین مسائل پیش روی آموزش زبان فارسی این است كه مشخص شود زبان فارسی زبان چندم فارسی آموزان است.
وی، اطلاع از این موضوع را برای آموزش دانشجویان غیرفارسی زبان با اهمیت دانست و گفت: باید تاثیر زبان اول را در یادگیری زبان دوم و یا تاثیرات زبان دوم را در آموزش زبان فارسی بررسی كنیم.
مراد صحرائی، پژوهش در این زمینه و آگاهی نسبت به این نكته را در آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دارای اهمیت خواند و گفت: امروز كسی در باره یادگیری زبان دوم تردیدی ندارد.
این استاد دانشگاه افزود: یكی دیگر از مسائل مهم در حوزه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، موضوع پردازشی است كه به تمایز حوزه خط و زبان ارتباط پیدا می كند.
وی گفت: سوادآموزی با زبان آموزی تفاوت دارد و باید مساله خط و عمق خط و ویژگی های زبان فارسی را بررسی كرد. بازیگری یا بازیگوشی نقطه بر روی درخت خط فارسی بسیاری از محققان را به خود مشغول كرده است
این استاد دانشگاه گفت: خط فارسی جزو خط های نیمه شفاف است و این خط در مقطعی از بین رفته و خط فعلی رسم الخط اصلی زبان فارسی نیست و اینها در شفافیت خط اثر گذار است.
وی، نقش ایرانیان خارج از كشور را نیز در گسترش زبان فارسی مهم دانست و گفت: جمعیت ایرانیان خارج از كشور برابر با 5 یا 6 كشور دنیاست.
این استاد دانشگاه از یك برنامه ملی درسی زبان فارسی برای دانشگاه هاروارد آمریكا سخن گفت كه بر اساس آن 750 میلیون دلار در سال 2007 تا 2011 برای آموزش زبان های مهمی چون چینی كره ای، تركی ، عربی و فارسی اختصاص یافته است.
وی با طرح این پرسش كه ما در ایران چقدر برای آموزش زبان فارسی هزینه كرده ایم ، گفت : مجموع كل بودجه آموزش زبان فارسی به یك میلیون هم دلار نمی رسد.
دبیر علمی همایش ملی «آزفا» گفت: چرا آمریكا این بودجه را صرف می كند به دنبال چیست و در مقابل ما چه كرده ایم .
وی، اجماع بر سر یك دستور زبان ساده را لازمه پیشرفت آموزش زبان فارسی دانست و گفت: ما هنوز یك كتاب دستور زبان برای غیرفارسی زبانان نداریم.
وی گفت: واژه در زبان به مثابه مصالح برای ساختمان سازی است و ما هنوز روی واژگان پایه زبان فارسی اجماع نداریم در حالی كه این واژگان ملات زبان آموزی هستند.
این استاد دانشگاه، فضای مجازی را یكی از عرصه های كارآمد در آموزش زبان فارسی توصیف كرد و گفت: امروز تلفن همراه مهمترین ابزار آموزشی است و ما به چه میزان از این ابزار بهره می بریم؟
وی افزود: راه اندازی رشته دكتری آموزش زبان فارسی برای غیرفارسی زبانان اقدام مهم و گام بلندی بوده است، اما به علم ورزی نیاز دارد تا به نقش و هدف پیش بینی شده برای آن دست پیدا كنیم .
**میهمان ویژه همایش «آزفا»
«سیده ملیحه زهرا كاظمی» رئیس بخش فارسی دانشگاه بانوان لاهور، میهمان ویژه این همایش نیز در سخنانی گفت: ما از خانواده بزرگ زبان و ادب فارسی هستیم و در اینجا گرد آمده ایم تا در گسترش فرهنگ و ادب فارسی و استانداردسازی آموزش این زبان كوشا و ثمربخش باشیم.
وی افزود: هرچند عواملی چون گویش، جغرافیا، فرهنگ و تاریخ از موثرترین عوامل در آموزش زبان فارسی به شمار می روند، اما یافتن یك استاندارد مشترك، كاری جامع و پرمطالعه می طلبد.
این استاد دانشگاه گفت كه همایش ها، نمایشگاه های فرهنگی و هنری و تاریخی و حتی ضرب المثل های فارسی می تواند مشتاقان زیادی را بر سر سفره این زبان بنشاند.
وی افزود: در دنیائی كه سیاست و ثروت نقش غیرسازنده ای در جدایی ملت ها دارد، ادب و فرهنگ زبان فارسی می تواند ملت ها را به همدیگر نزدیك كند.
میهمان ویژه این همایش گفت: مركز گسترش زبان فارسی دانشگاه بانوان لاهور در سال 1922 تاسیس شد و در سال 2008 مجوز كارشناسی ارشد ابلاغ شد و اینك این مركز دارای رشته دكتری است.
دومین همایش ملی آموزش زبان فارسی فردا (سه شنبه) به كار خود پایان می دهد.
**9489**1601**
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۹
تهران -ایرنا - دبیر علمی همایش ملی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان «آزفا» گفت: فارسی، زبان سوم به بعد اغلب فارسی آموزان است و زبان دوم بیش از 70 درصد آنها نیست .