تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵

گرگان - ایرنا - سنت حسنه ازدواج در استان گلستان با فرهنگ و تمدن كهن، گرفتار معضلی به نام اعتیاد شده كه دود آن میان زوج ها جدایی انداخته و سایه طلاق را بر آسمان خانه ها افكنده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اعتیاد منشا آسیب های اجتماعی مانند طلاق، همسر و فرزند آزاری است و مسوولان و متولیان استان از جمله مدیركل امور اجتماعی استانداری، معاون دادگستری و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر معتقدند كه این پدیده نقش جدی در جدایی همسران و شكل گیری طلاق دارد هرچند امكان ارایه آمار دقیق در این مورد وجود ندارد.
وجود فرد معتاد جدا از نگاه منفی و تحقیرآمیز دیگران، به كانون خانواده ها نیز آسیب می زد و اگر این فرد تامین كننده مخارج زندگی باشد، مشكلات عدیده ای برای سایر اعضای خانواده پیش می آید كه جدایی و طلاق از جمله آن است كه معضلی گران برای خانواده محسوب می شود.
زندگی خانواده هایی كه گرفتار اعتیاد شده و تمام سرمایه خود را صرف مصرف مواد مخدر می كنند، به مرور زمان به فلاكت و بدبختی كشیده می شود كه تبعات منفی همچون پدیده كودكان كار و دیگر آسیب ها و معضل های اجتماعی به دنبال دارد.
به گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان، شمار زیادی از خانواده های استان به مشكل اعتیاد گرفتار هستند.
محمود روحانی فر اعلام كرد: بیش از 100 هزار نفر از جمعیت یك میلیون و 900 هزار نفری گلستان معتادند كه بیشترین فراوانی مصرف كنندگان مواد مخدر این استان در سن 21 سالگی به عنوان بهترین زمان ازدواج و تشكیل خانواده است.
وی افزود: گلستان دومین استان كشور در شیوع مصرف مواد مخدر است و به تبع آن كانون خانواده های این استان به شدت در معرض آسیب ها و اثرهای منفی و زیانبار این بلای خانمان سوز قرار دارد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان به فعالیت مراكز بازپروری و ترك مواد مخدر در استان اشاره كرد و گفت: تاكنون 154مركز خدمات ترك اعتیاد سرپایی، 29 كمپ و یك مركز درمان اجباری معتادان متجاهر در گلستان فعال شده و یك مركز جامع توانمندسازی با هدف ماندگاری درمان در افراد معتاد ساخته می شود.
روحانی فر ادامه داد: ایجاد مراكز جامع توانمندسازی نقش مهمی در ماندگاری درمان معتادان پس از ترك، بازگشت به جامعه و حضور موثر آنان در كانون خانواده دارد.
وی افزود: در این مراكز خدمات لازم برای توانمندسازی این قشر به منظور فعالیت مفید و مناسب در جامعه و قطع ارتباط با دوستان گرفتار در دام اعتیاد ارائه می شود.
مدیركل امور اجتماعی استانداری گلستان نیز گفت: بر اساس مطالعات انجام شده اعتیاد، خیانت، بی مسوولیتی و بیكاری عمده ترین دلایل و عوامل بروز طلاق در استان است و در این بین، اعتیاد نقش بارزتری در جدایی خانواده ها ایفا می كند.
عبدالرضا چراغعلی افزود: توجه به تحكیم خانواده و افزایش نقش آفرینی سازمان های مردم نهاد در بحث ترك اعتیاد و كمك به ادامه زندگی سالم بعد از ترك، نقش مهمی در كاهش آسیب های اجتماعی مانند طلاق دارد.
وی با تاكید بر افزایش آموزش برای سنین حساس افزود: بر اساس توافقات با آموزش و پرورش و با هدف تقویت آموزش لازم برای مقابله با علل بروز طلاق ویژه دانش آموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی استان به عنوان نخستین گروه سنی ازدواج برنامه های لازم در حال اجراست.
وی ادامه داد: برنامه های آموزشی مختلف ویژه گروه های حساس جامعه به منظور افزایش تاب آوری بیشتر خانواده ها در مقابل مشكلاتی مانند اعتیاد و انتخاب طلاق به عنوان آخرین راه ها اجرا شده است.
حجت الاسلام مهدی قاسمی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان هم با تاكید بر اینكه اعتیاد در كنار اختلافات فرهنگی و اجتماعی منجر به عدم سازگاری، جزو علل اصلی طلاق در استان است گفت: آمار درصدی دقیق در این رابطه قابل ارائه نیست.
**اختلافات فرهنگی و اجتماعی از دیگر علل طلاق در گلستان
یك مشاور حقوقی هم در رابطه با نقش اعتیاد در طلاق گفت: زوج های جوان در ابتدای زندگی مشترك گرفتار اعتیاد نیستند اما اختلافات فرهنگی و اجتماعی خانواده ها به عنوان سرمنشاء شكل گیری انواع آسیب ها به زندگی زناشویی در كنار بروز فشارهای روحی و معنوی ناشی از آن، زوجین را به سمت این آسیب هدایت می كند.
مهدی یوسفی نژاد افزود: فقدان روحیه ایثار كافی برای حل مشكلات، مهمترین علت دلسردی زن و شوهر از زندگی زناشویی است كه به مرور زمان موجب باز شدن پای دوستان ناباب و به تبع آن مواد مخدر به زندگی می شود.
وی ادامه داد: بررسی علل طلاق در گلستان نشان می دهد خیلی از دختران و پسران برای آغاز زندگی مشترك فقط مسائل مالی و به رخ كشیدن سطح اجتماعی خود به اطرافیان را ملاك قرار می دهند.
این مشاور حقوقی، آشنا نبودن جوانان با مهارت های زندگی و گرفتن تصمیم احساسی برای آغاز زندگی مشترك بدون توجه به اختلافات فرهنگی و اجتماعی را از دیگر علل طلاق برشمرد.
به گفته وی، با ارائه آموزش مهارت های زندگی، ترویج فرهنگ انتخاب درست و جلوگیری خانواده ها از انتخاب ناهمگون برای ازدواج فرزندان، می توان از شكل گیری این آسیب جلوگیری كرد.
وی ادعا كرد: در سال 83 از هر 18 ازدواج در گلستان یك مورد منجر به طلاق می شد اما اكنون از حدود هر پنج ازدواج یك مورد به طلاق ختم می شود كه بیشترین فراوانی طلاق ها مربوط به رده سنی 25 تا 29 سال و بیشترین موفقیت در ازدواج ها در سنین 20 تا 24 سال است.
**افزایش 25 درصدی طلاق در گلستان
مدیركل ثبت احوال گلستان گفت: هشت هزار و 367 مورد ازدواج و هزار و 544 مورد طلاق در 6 ماه نخست امسال و هشت هزار و 458مورد ازدواج و هزار و 235 مورد طلاق در مدت مشابه سال گذشته در استان رخ داد كه نشان از كاهش 1،1 درصدی ازدواج و افزایش 25 درصدی طلاق دارد.
ابوبكر دولو افزود: نمی توان شهر خاصی را به طور قطع پیشتاز افزایش یا كاهش ازدواج و طلاق اعلام كرد چرا كه به دلیل نبود دفترخانه ثبت ازدواج و طلاق در برخی نقاط، شهروندان به شهرهای اطراف مراجعه می كنند.
وی ادامه داد: میانگین سن طلاق زوج ها در مردهای گلستان 35.1 سال و در زن های گلستان 30.6 سال و میانگین سن زوج ها در ازدواج 27.7 سال در مردان و 23.3 سال در زنان است.
رییس كل دادگستری گلستان هم بر لزوم افزایش آموزش دختران و پسران پیش از ازدواج تاكید كرد و گفت: با هدف كاهش طلاق و تنش های بین زوجین در سه سال ابتدایی زندگی مشترك كه بیشترین طلاق ها در این دوره رخ می دهد، طرح آموزش مهارت های زندگی در گلستان برگزار می شود.
هادی هاشمیان افزود: آموزه های اخلاقی، حقوقی و قضایی، روان شناختی و خانواده از جمله سر فصل های ارائه شده این دوره آموزشی به جوانان در آستانه ازدواج است.
وی ادامه داد: نتایج اجرای این طرح در چند شهر گلستان نشان می دهد مراجعه به دادگاه توسط زوجینی كه در این دوره های آموزشی شركت كردند كمتر از سایرین است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان نیز گفت: شمار پرونده های ورودی طلاق به دادگستری استان در 6 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در طلاق توافقی 1،65 درصد، طلاق به درخواست زن 5،8 درصد و طلاق به درخواست مرد 6،76 درصد كاهش یافت.
قاسمی افزود: امسال 2 هزار و 568 فقره پرونده طلاق وارد دادگستری گلستان شد كه در مقایسه با 2 هزار و 663 فقره پرونده مدت مشابه سال گذشته كاهش حدود 100 پرونده را نشان می دهد.
به گفته وی، سال گذشته از مجموع پرونده های حوزه خانواده در مراكز مشاوره استان 18.2 درصد منجر به سازش شد كه این آمار برای 6 ماه نخست امسال 15 درصد است.
وی افزود: مراكز آموزش قبل از ازدواج با هدف شناخت بیشتر زوجین از مسائل زناشویی و خانواده در شهرستان های گرگان، مینودشت، گنبدكاووس، علی آباد، كردكوی، بندرگز و كلاله راه اندازی شده است.
قاسمی ادامه داد: همچنین 19 مركز مشاوره خانواده با محوریت ایجاد سازش در زوجین و جلوگیری از طلاق در استان گلستان فعال است.
به گزارش ایرنا، جمع بندی نظر كارشناسان حوزه اجتماعی نشان می دهد برای داشتن زندگی زناشویی سالم و موفق به دور از آسیب های اجتماعی مختلف، شاخص های گوناگون با معیار دوری گزینی حداكثری از اعتیاد بایستی مورد توجه جوانان و خانواده ها قرار بگیرد.
اعتیاد به عنوان معضلی فراگیر و آسیب های آن در چند قدمی افراد جامعه و بخصوص نسل جوان و در معرض خطر است كه یكی از آثار سوء این بلای خانمان سوز، ریشه كن كردن بنیان خانواده ها است.
برای مقابله با این معضل، اجرای آموزه های اسلامی، تقویت بخش آموزش های قبل از ازدواج ، آگاهی بخشی اثرات سوء مصرف مواد مخدر و دوری از سطحی نگری از مواردی است كه باید مورد توجه قرار گیرد و می تواند به مستحكم شدن بیشتر بنیان خانواده ها كمك كند.
3042/1860