تهران- ايرنا- آزادراه تهران- قم در قالب طرح بهسازي، نگهداري و بهره برداري با هدف ارتقاي سطح فني و ايمني و افزايش خدمات جاده اي براي كاربران به بخش خصوصي واگذار مي شود.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي، «محمدرضا زمانيان» مديركل دفتر نظارت بر بهره برداري آزادراه ها گفت: باهدف ارتقاي سطح كيفي، فني و ايمني آزادراه هاي دولتي موجود و همچنين به دليل محدود بودن منابع اعتباري دولت، وزارت راه و شهرسازي براساس قانون ساخت پروژه هاي عمراني بخش راه و ترابري از طريق مشاركت بانك ها و ساير منابع مالي و پولي كشور، واگذاري بيش از 13 آزادراه دولتي را در قالب طرح بهسازي، نگهداري و بهره برداري در دستور كار خود قرار داده است.
وي افزود: در اين زمينه فراخوان شناسايي سرمايه گذار تامين مالي براي آزادراه تهران- قم به عنوان يكي از آزادراه هاي دولتي انجام شده و پس از طي تشريفات اداري، در نهايت، تفاهم نامه تامين منابع مالي به ميزان 2 هزار ميليارد ريال با سرمايه گذار منتخب تنظيم و مبادله شد.
مديركل دفتر نظارت بر بهره برداري آزادراه ها ادامه داد: انتظار مي رود با توجه به مصوبه اخذ شده از هيات وزيران در اين خصوص، تا 2 ماه آينده قرارداد مشاركت نيز تنظيم و مبادله شود.
زمانيان به اهداف اجراي اين طرح اشاره كرد و گفت: اين اقدام با هدف افزايش درآمد آزادراه هاي دولتي و به موازات آن، تامين منابع مالي براي ارتقاي فني و ايمني و همچنين افزايش سطح خدمات جاده اي براي كاربران و استفاده كنندگان از آزادراه ها اجرايي مي شود.
وي همچنين درخصوص فرآيند واگذاري آزادراه هاي دولتي به بخش خصوصي گفت: پس از انجام مطالعات بهسازي و شناسايي نيازهاي فني و ايمني آزادراه ها و تعيين مبالغ اعتباري مورد لزوم، در نهايت، فرايند شناسايي و انتخاب سرمايه گذار انجام مي شود.
مديركل دفتر نظارت بر بهره برداري آزادراه ها درخصوص طول دوره مشاركت و مدت زمان در اختيار گذاشتن آزادراه هاي دولتي به بخش خصوصي توضيح داد: بهره برداري و نگهداري آزادراه ها تا زمان مستهلك شدن سرمايه گذاري اوليه به همراه سود مصوب در اختيار طرف مشاركت كننده خواهد بود.
اقتصام**2022** 2023