تهران- ايرنا- وزير آموزش و پرورش در پيامي به مناسبت هفته كتاب و كتابخواني گفت: براي ايجاد علاقه به كتاب و كتابخواني، عوامل متعددي نقش دارد كه نقطه آغازين آن ايجاد عشق و علاقه به كتاب و كتابخواني از خانواده است.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، در پيام سيدمحمد بطحايي خطاب به معلمان، دانش‌آموزان و اوليا آمده است: در جوامع امروزي، انسان به دانش‌هاي نوين و علوم گسترده‌اي دست يافته تا آنجا كه پيشرفت علمي بشر از حد خود خارج شده و به فناوري‌هاي‌ عظيمي دست يافته است. به‌ وضوح روشن است كه انسان دست به كارهاي خارق‌العاده‌اي مي‌زند و پديدآورنده زيباترين آثار مي‌‌شود. مطالعه، انسان را از هويت خود با خبر مي‌كند و راه درست زيستن را به او مي‌آموزد. كتاب همواره در تمامي دوره‌ها و زمان‌ها كمك حال بشر بوده است تا آدمي با انديشه‌هاي سالم در مسير درست زندگي گام بردارد.
بطحايي افزود: اگر بدانيم كتاب چه زيبايي‌هايي را در وجود ما مي‌آفريند، هرگز از آن دوري نمي‌كنيم. كتاب نردبان مطمئني است كه انسان را به قلل شامخ كمال و فضائل مي‌رساند. كتاب به ما مي‌آموزد كه انديشه‌هاي انسان بايد سرشار از آموزه‌هاي معنوي، منطقي، عرفاني و حقيقي باشد. مطالعه، ذهن را پربار مي‌كند و درخت انديشه را رونق مي‌بخشد. كتاب در زندگي ما مي‌تواند يك معلم باشد تا اصول زندگي را به ما بياموزد و اخلاق انساني و معرفت را در وجود ما نهادينه كند. مطالعه، انسان را به پرواز درمي‌آورد تا كمي از پستي‌ و بلندي‌هاي روزگار فاصله بگيرد و در آسمان علم و انديشه كه منشا آرامش است، سير كند. دليل اكثر فكر‌هاي ناآرام و بيماري‌هاي روحي و تعصبات نابجا، از بي توجهي به مطالعه است، زيرا انسان دشمن چيزي است كه نمي‌فهمد و فهم غلط است كه درخت تفكر را مي‌خشكاند.
كتاب همچون خورشيد، فضاي زندگي ما را روشن مي‌كند و به همگان نور و شور و گرماي زندگي مي‌بخشد. كتاب، مثل باران بر سرزمين دل‌هاي ياران مي‌بارد و گل و ميوه انديشه‌ها و كردارها را رونق و زيبايي و طراوت مي‌دهد. كتاب، نقشي مانند پرندگان به آدمي ارزاني مي‌دارد و او را براي اوج و بال‌كشيدن و پرواز آماده مي‌سازد.
'براي ايجاد علاقه به كتاب و كتابخواني، عوامل متعددي نقش دارد كه نخستين آنها «خانواده» است. در واقع نقطه آغازين ايجاد عشق و علاقه به كتاب و كتاب‌خواني از خانواده آغاز مي‌شود. شخصيت و هويت كودك در قدم اول در خانواده شكل مي‌گيرد. به‌ طور طبيعي والدين علاقه‌مند به كتاب، فرزنداني دوستدار مطالعه خواهند داشت و عكس آن نيز صادق است'.
'كتاب، جهان ديگري را به انسان مي‌آموزد و موجب ارتقاي تجربه مي‌شود. مغز دانش‌آموز در هر دوره سني كه باشد نياز به پيشرفت مستمر دارد و خواندن، فعاليتي براي كمك به اين پيشرفت است. خواندن و مطالعه كمك مي‌كند تا افراد تخيل فعال‌تري داشته باشند و اين تخيل موجب سطح بالاتري از خلاقيت در جامعه مي‌شود. مطالعه غيردرسي، باعث بالا رفتن سطح فكر و فعال شدن ذهن كودكان و نوجوانان است. وقتي سطح فكر دانش‌آموزي بالا رفت و ذهن او فعال شد، امكان فراگيري درس‌هاي مدرسه برايش بهتر فراهم مي‌شود'.
به بيان وزير آموزش و پرورش، عوامل متعددي در هدايت دانش‌آموزان به مطالعه و كتاب‌خواني تاثيرگذارند كه در اين بين، معلم ركن اساسي است. معلم اگر علاقه‌مند و كاردان باشد، مي‌تواند اثر عميقي در ايجاد علاقه به مطالعه برجاي بگذارد و با شناخت رغبت‌ها و علاقه‌مندي‌هاي دانش‌آموزان آنان را به سوي مطالعه و كتابخواني هدايت كند.
اين تاثير گاهي مستقيم است، يعني به جهان برنامه‌ريزي شاگردانش ورود مي‌كند. كتاب‌هاي خوب را معرفي مي‌كند، زماني از ساعات تدريس خود را به گفت‌ و گو درباره كتاب اختصاص مي‌دهد و كمك مي‌كند بچه‌ها ساعاتي از برنامه خود را به خواندن كتاب غيردرسي اختصاص دهند.
گاهي اين تاثير غيرمستقيم است، يعني همين‌كه انديشمندانه سخن مي‌گويد، دانش‌آموزان را به دانش فرامي‌خواند.
اميد كه به‌اتفاق به توسعه و ترويج هرچه بيشتر مطالعه مفيد دانش‌آموزان سراسر كشور همت گماريم.
علمي**1883**2017