تهران- ایرنا- معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: منابع و امكانات موجود در حوزه نشر و كتاب فراهم است و تنها نیاز موجود در حوزه ساماندهی موضوعات و فرهنگ سازی برای مطالعه است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، عیسی علیزاده روز سه شنبه در نشست خبری بیست و پنجمین جشنواره ملی كتاب سال دانشجویی افزود: سرانه مطالعه در كشور پایین است و تنها راه سوق دادن مردم به سوی كتابخوانی ترویج فرهنگ كتابخوانی است.
وی ادامه داد: جشنواره كتاب سال دانشجویی یكی از برنامه های باسابقه معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی به شمار می رود.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با تاكید بر اینكه حوزه نشر كتاب یكی از مهمترین حوزه های مورد توجه جهاد دانشگاهی است، افزود: با توجه به اینكه بسیاری از مولفان كتاب های تاثیرگذار فعالیت خود را از دوره دانشجویی آغاز كرده اند، از این رو لازم است تا آثار تالیف شده در این دوره از فعالیت دانشجویان و نویسندگان مورد توجه قرار گیرد.
علیزاده ادامه داد: یكی از ابزارهای ارتقای فرهنگ عناصر مكتوب است كه تا این حوزه تقویت نشود رشد فرهنگی نیز صورت نمی پذیرد.
وی گفت: شناسایی نخبگان و سوق دادن دانشجویان به سوی نگارش از اصلی ترین اهداف برگزاری این جشنواره است چراكه دانشجویان تا پایان دوره دانشجویی جز پایان نامه چیزی تالیف نمی كنند.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ادامه داد: باید مولفان را به سوی موضوعات مورد نیاز و مبتلای جامعه سوق داد.
علیزاده در پایان نیز بر لزوم تاكید انجمنی از نویسندگان دانشجو تاكید كرد و گفت: رسیدن كتاب به دست خواننده و ارتباط با جمع نویسندگان جشنواره های برگزار شده از اصلی ترین دغدغه ها محسوب می شود، تشكیل انجمنی در این باره می تواند یكی از برنامه ها باشد.
به بیان وی، اگر همه متولیان امر به كتاب و كتابخوانی اهمیت بدهند قطعا می توان به رشد فرهنگی نیز دست یافت و بسیاری از آسیب های اجتماعی را برطرف ساخت.

** ساز وكار جشنواره كتاب سال دانشجویی
عادل تقوی رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی و دبیر جشنواره كتاب سال دانشجویی در ادامه نشست به فرآیند اجرایی جشنواره پرداخت و گفت: بیست و پنجمین دوره جشنواره كتاب سال دانشجویی فعالیت این دوره را بر مبنای شعار «ربع قرن با دانشجو، 25 سال نشر دانایی» دنبال می كند.
تقوی افزود: جشنواره با اعلام فراخوان دانشجویی فعالیت خود را از 15 فروردین ماه سال جاری آغاز كرد و دانشجویان تا 15 تیرماه برای ارسال آثار خود مهلت داشتند.
به گفته وی، 631 اثر در مجموعه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد كه در 4 مرحله داوری با همكاری موسسه خانه كتاب ارزیابی و داوری كه در پایان 29 عنوان كتاب و اثر دانشجویی معرفی شدند.
دبیر جشنواره ادامه داد: آثار دریافتی در 5 گروه اصلی علوم انسانی، پزشكی و دامپزشكی، علوم پایه، مهندسی كشاورزی و منابع طبیعی، هنر و معماری پذیرش شد كه گروه علوم انسانی با اختصاص 50 درصد آثار بیشترین فراوانی را داشت.
وی با بیان اینكه آثار حوزه پزشكی و علوم پزشكی با 25 درصد در رتبه دوم قرار گرفت، افزود: گروه هنر و معماری نیز با اختصاص 8 درصد آثار به خود، در رتبه سوم قرار گرفت.
تقوی گفت: آثار ارسال شده به این دوره از جشنواره اگرچه 4 درصد كاهش یافت اما به گفته داوران آثار نسبت به دوره قبلی دارای كیفیت در برخی رشته ها بودند به گونه ای كه انتخاب از میان آثار دشوار بود.
رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی با عنوان اینكه بیشترین آثار در حوزه تالیف بوده است، گفت: 64 درصد آثار تالیف و 34 درصد نیز ترجمه بودند كه از این میان 57 درصد آثار به دانشجویان مقطع دكتری، 26 درصد آثار به مقطع كارشناسی ارشد و 17 درصد نیز به مقطع كارشناسی تعلق داشت.
وی در ادامه به بخش های ویژه این جشنواره اشاره كرد و گفت: آثار دریافتی در بخش های ویژه به گروه علوم انسانی – اسلامی، فرهنگ عمومی، شعار سال، اخلاق محیط زیستی و دانشجویان فارسی نویس تقسیم و بررسی شدند.
نگارستان كتاب نیز از دیگر بخش های این دوره از جشنواره كتاب سال دانشجویی است كه تقوی در باره آن گفت: این بخش به آثار هنری دانشجویان اختصاص دارند زیر دانشجویان صرفا تالیف و ترجمه نمی كنند و ایده های برتر دانشجویی در قالب فیلم، داستان و عكس با موضوع كتاب و كتابخوانی داوری می شود.
تقدیر از افراد و ناشران اثرگذار و فعال در حوزه نشر دانشجویی، استادِ خادمِ كتاب، تقدیر از مولف جوان و معرفی مولف پركار نیز از دیگر بخش های بیست و پنجمین جشنواره كتاب سال دانشجویی است.
تقوی در باره جوایز اعطایی به برگزیدگان جشنواره گفت: جوایز متناسب با فضای دانشجویی اعطا می شود. علاوه بر كمك های نقد، برگزیدگان مورد حمایت های معنونی و امتیازهای دانشجویی خواهند شد. در این زمینه نهاد كتابخانه ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی از تیراژ كتاب دانشجویان را خریداری كرده و همچنین سازمان جهاد دانشگاهی و معاونت فرهنگی نیز به چاپ آثار مولفان برگزیده خواهند پرداخت.
دبیر بیست و پنجمین جشنواره كتاب سال دانشجویی خبر داد كه در بخش استاد خادم كتاب از رضا داوری اردكانی به عنوان چهره ای برجسته در عرصه علم و كتاب تقدیر خواهد شد.

9283**1601**