رم - ایرنا - خبرنگاران ایتالیایی علیه آنچه حملات نیروهای سیاسی علیه این بخش خوانده اند، در سراسر كشور وارد میدان شده و از حق اطلاع رسانی و آزادی مطبوعات دفاع كردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، خبرنگاران در شهرهای بزرگ مركز استان در سراسر ایتالیا با شعار 'حمله به خبرنگاران بس است'، بطور همزمان از ساعت 12 تا 13 به وقت محلی (14:30 تا 15:30 به وقت تهران) وارد میادین شده و با برگزاری یك اعتراض صلح آمیز و با دهان های بسته شده با عنوان 'دستها از اطلاع رسانی كوتاه شود' علیه حملات نیروهای سیاسی به این بخش بوِیژه 'جنبش 5 ستاره' اعتراض كردند.
'رهبر جنبش پنج ستاره، خبرنگاران را شغال خوانده بود و خبرنگاران معترض نیز پلاكاردهایی در دست گرفته اند كه تصویر شغال بر روی درج شده و نوشته اند، اینجا یك شغال زندگی می كند.'
در بیانیه ای كه از سوی فدراسیون ملی مطبوعات ایتالیا منتشر شده است ، خوانده می شود 'توهین ها و تهدیدهای 'لوئیجی دی مایو' (رهبر سیاسی جنبش 5 ستاره و وزیر كار و توسعه اقتصادی) نه تنها حمله به یك بخش حرفه ای است، بلكه نشان دهنده تلاش برای نابود كردن ماده 21 قانون اساسی و ارزش های اساسی دموكراسی ایتالیا است. این اعتراض نخستین پاسخ برای آنهایی است كه فكر می كنند، می توانند اطلاع رسانی در ایتالیا را ساكت كنند.
در این اعتراض علاوه بر خبرنگاران و روزنامه نگاران، شورای ملی نظام خبرنگاری و شهروندان و انجمن هایی كه اطلاع رسانی را یك اصل برای دموكراسی محسوب می كنند نیز شركت كردند.
فدراسیون ملی مطبوعات ایتالیا در این بیانیه همچنین اعلام كرد كه این نوع اعتراض بطور همزمان در سراسر كشور برگزار شده است. 'رافائله لاروسو' دبیر كل این فدراسیون اظهار داشت: این اعتراض سراسری به معنی رد حملات غیر قابل قبول به بخش اطلاع رسانی و روزنامه نگاران است.
اداره تضمین ارتباطات نیز مداخله كرده و اعلام نمود: هر حمله به ارگان های مطبوعاتی، می تواند به اصل قانون اساسی مبنی بر آزادی بیان ضربه بزند ، كه پایه پلورالیسم اطلاعات و حق نقد و جراید است.
این اعتراضات در شهرهای رم، میلان، انكونا، ائوستا، باری، بولتزانو، كالیاری ، كمپوباسو، فلورانس، جنوا، ناپل، پالرمو، پروجا، پسكارا، پوتنسزا، رجو كالابریا، تورین، تریئسته، ونیز برگزار شد.
اروپام**461 ** 1908