اهواز - ايرنا - نماينده مردم بهبهان در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه اين شهرستان به گواه مطالعات انجام شده بهترين منطقه خوزستان براي توليد برق خورشيدي است خواستار حمايت وزارت نيرو از سرمايه گذاري بخش خصوصي براي توسعه برق خورشيدي شد.

به گزارش ايرنا حبيب الله كشت زر روز سه شنبه در آيين بهره برداري از واحد بخار نيروگاه سيكل تركيبي بهبهان كه با حضور رضا اردكانيان وزير نيرو برگزار شد با اشاره به اهميت توليد انرژي هاي تجديد پذير كه با محيط زيست نيز سازگاري دارند افزود: بهبهان با توجه به موقعيت جغرافيايي و تابش مناسب خورشيد در طول سال ، مي تواند به قطب توليد برق خورشيدي در جنوب غرب كشور تبديل شود به شرط آنكه مشوق هاي لازم به سرمايه گذاران بخش خصوصي از سوي وزارت نيرو داده شود.
وي با بيان اينكه در شهرستان بهبهان سه نيروگاه برق سيكل تركيبي ، مارون و آريوبرزن فعال هستند و نقش مهمي در پايداري شبكه برق خوزستان در زمان پيك مصرف ايفا مي كنند افزود:با اين وجود هنوز از ظرفيت هاي توليد انرژي در اين بهبهان و جنوب شرق خوزستان به خوبي بهره برداري نشده است و لازم است سرمايه گذاران بخش خصوصي در اين عرصه ورود كنند.
كشت زر افزود: با توجه به اينكه دومين پالايشگاه گاز منطقه (پس از بيدبلند) در چند سال آينده وارد مدار مي شود ضرورت توسعه نيروگاه هاي برق در اين منطقه دو چندان مي شود و زمينه براي صنعتي اين منطقه فراهم خواهد شد.

*ضرورت توسعه نيروگاه سيكل تركيبي بهبهان به يك هزار مگاوات
نماينده بهبهان در مجلس شوراي اسلامي در ادامه از وزير نيرو خواست دستور لازم براي توسعه نيروگاه سيكل تركيبي بهبهان از 496مگاوات فعلي به يك هزار مگاوات را صادر كند.
كشت زر با بيان اينكه اين نيروگاه در مساحت 100هكتار در ابتدا براي توليد يكهزار مگاوات برنامه ريزي شده بود افزود: با توجه به نياز روزافزون خوزستان به برق ، نياز است اين نيروگاه به ظرفيت اسمي خود با سرمايه گذاري جديد بخش خصوصي برسد.
نيروگاه سيكل تركيبي بهبهان با 65درصد سهام متعلق به شركت برق و انرژي غدير و 35درصد سهام به شركت مپنا يك نيروگاه خصوصي محسوب مي شود و در مدت سه سال فعاليت نقش مهمي در پايداري برق خوزستان داشته است.

*درخواست مجوز براي حفر چاه در دشت بهبهان
نماينده بهبهان در مجلس خواستار صدور مجوز براي حفر چاه كم عمق براي توسعه باغات و زراعت منطقه با هدف غلبه بر بحران بيكاري در اين منطقه شد.
كشت زر با اشاره به اينكه وضعيت سفره هاي آب زيرزميني بهبهان مناسب است ولي وزارت نيرو و سازمان آب و برق با حفر چاه در اين منطقه مخالفت مي كند خواستار ورود وزير نيرو براي تامين آب كشاورزي با حفر چاه هاي جديد در منطقه شد.

*تعيين حقابه آب بهبهان از سد خيرآباد
كشت زر در ادامه طرح خواسته هاي مردم حوزه انتخابيه خود خواستار تعيين حقابه آب كشاورزي بهبهان از سد خيرآباد كه چندي پيش عمليات اجرايي آن با ظرفيت مخزن 190ميليون متر مكعب در گچساران آغاز گرديد شد.
وي گفت: در صورت تعيين حقابه آب كشاورزي بهبهان از محل سد خيرآباد ، امكان زيركشت بردن هشت هزار هكتار از اراضي و باغات نخيلات منطقه فراهم مي شود.
كشت زر افزود:در اين شهرستان سه رودخانه زهره ، خيرآباد و مارون جاري است و سهم بسيار كمي از آب اين رودخانه ها دارد از اين رو وزارت نيرو بايد سهم عادلانه اي براي شهرستان بهبهان درنظر بگيرد.
وزير نيرو نيز بر تامين آب مورد نياز شهرستان بهبهان در بخش هاي كشاورزي و صنعتي و همچنين طرح توسعه نيروگاه سيكل تركيبي بهبهان تاكيد كرد.
واحد بخار نيروگاه سيكل تركيبي بهبهان با سرمايه گذاري 140ميليون يورو و قدرت توليد برق 160مگاوات روز سه شنبه با حضوروزير نيرو به بهره برداري رسيد.
6065/6068