ارومیه- ایرنا- رییس مركز توسعه مكانیزاسیون وزارت جهاد كشاورزی گفت: با وجود محدودیت های اقتصادی، طی سال جاری چهارهزار میلیارد ریال تسهیلات برای خرید تجهیزات به كشاورزان در سراسر كشور پرداخت شده است.

كامبیز عباسی سه شنبه شب در آیین آغاز به كار دهمین نمایشگاه صنایع، ماشین آلات و نهاده های كشاورزی در ارومیه افزود: بیش از 6 هزار و 500 میلیارد ریال (650 میلیارد تومان) سرمایه گذاری طی سال جاری در بخش كشاورزی كشور انجام شده است.
وی با اشاره به اینكه 90 درصد ماشین های مورد استفاده در بخش كشاورزی تولید داخل است، اضافه كرد: هرچند تحریم ها بر فرایند تولید و فناوری موثر بوده ولی تاثیری در روند مكانیزاسیون بخش كشاورزی كشور نداشته است.
وی با اشاره به حمایت ویژه دولت از صنایع كشاورزی افزود: در بخش هایی كه صنعت كشاورزی وابسته به واردات بوده، ارز دولتی در اختیار افراد قرار داده شده تا ضمن كمك به استمرار تولید، قیمت نهاده ها نیز كنترل شود.
رییس مركز توسعه مكانیزاسیون وزارت جهاد كشاورزی با بیان اینكه تنها 10 درصد نیاز بخش مكانیزاسیون و تجهیزات كشاورزی به صورت وارداتی تامین می شود، ادامه داد: بخشی از تولید داخلی هم نیازمند ارزبری بوده و ارز دولتی دریافت می كند كه شامل ماشین های شیردوش، تولید خوراك دام و طیور و آبزیان و برخی ماشین های دیگر است.
وی با اشاره به فعالیت 300 واحد عرضه كننده تجهیزات آبیاری نوین در كشور بیان كرد: در برخی حوزه های مرتبط با این بخش نیازمند واردات هستیم ولی بومی سازی در این بخش نیز مدنظر دولت است.
عباسی افزود: جهاد كشاورزی به دنبال كاهش نرخ تسهیلات برای كشاورزان است كه در این راستا تسهیلات اشتغال زا طی سال جاری با سود چهار و 6 درصد برای تولید و عرضه ماشین های كشاورزی پرداخت شده است.
وی بیان كرد: در 6 سال اخیر حدود 95 هزار دستگاه تراكتور و بیش از 240 هزار انواع ادوات اساسی و عمده در اختیار كشاورزان نهاده شده است.
رییس سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان غربی نیز در این آیین گفت: به علت اهمیت مكانیزاسیون در بخش كشاورزی باید به برگزاری نمایشگاه های مشابه اهمیت داده شود چرا كه در شناسایی و معرفی ماشین های مورد استفاده در این بخش به كشاورزان كمك شایسته ای می كند.
اسمعیل كریم زاده افزود: در چهار سال گذشته، سه هزار و 400 دستگاه به مجموع تراكتورها در آذربایجان غربی افزوده و 132 دستگاه كمباین، سه هزار و 149 دستگاه ادوات و دنباله بندهای موردنیاز تهیه و در اختیار كشاورزان گذاشته شده است.
وی ادامه داد: هم اكنون 44 هزار دستگاه تراكتور در استان از انواع مختلف در اختیار بخش كشاورزی است و در كنار آن 940 كمباین و 125 هزار ادوات و دنباله بند مورد نیاز استان تهیه و در دسترس كشاورزان است.
به گزارش ایرنا دهمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و صنایع كشاورزی ارومیه تا 25 آبان ماه جاری در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی این شهر برگزار می‌شود.
در این نمایشگاه بیش از 15 استان كشور و نمایندگانی از چند شركت معتبر بین المللی حضور دارد.
90 شركت و موسسه داخلی و خارجی در دهمین نمایشگاه بین المللی صنایع و ماشین آلات كشاورزی ارومیه حضور دارند.
90 درصد از ماشین آلات كشاورزی كشور در ردیف صنایع داخلی قرار دارند، این ماشین آلات شامل انواع تراكتور،ادوات و دنباله بند، كمباین و سایر ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز این بخش می باشد.
7125/2093