اردبیل - ایرنا - مدیركل كتابخانه‌های عمومی استان اردبیل گفت: تاكنون 60 هزار نفر در این استان عضو كتابخانه های عمومی شدند و در سال های اخیر روند عضویت رشد چشمگیری داشته است.

به گزارش ایرنا ، رباب عزیزخانی روز چهارشنبه به مناسبت 24 آبان ماه روز كتاب، كتابخوانی و كتابدار در مصاحبه با خبرنگاران افزود: شعار امسال كتابخانه های عمومی 'حال خوش خواندن' اعلام شده و برنامه های متنوع زیادی در طول هفته كتاب و كتابخوانی اجرا خواهد شد.
وی عضویت رایگان در روز كتاب در كتابخانه های عمومی استان ، راه اندازی كمپین اهدای كتاب به كتابخانه های عمومی، دیدار با كتابفروشی ها ، نقد و بررسی كتاب، اجرای برنامه های متنوع برای ترویج كتابخوانی در شهرهای فاقد كتابخانه عمومی، اجرای برنامه های كتابخوانی در همه روستاهای فاقد كتابخانه ، برگزاری نشست های فرهنگی در دانشگاه ها، مدارس و مهد كودك ها، معرفی و تجلیل از كتابخوانان و كتابداران برتر استان، بازگشایی سالن كتابخانه بیضا در اردبیل ، برپایی ایستگاه های نقاشی و برگزاری مسابقه خلاصه نویسی كتاب را از جمله برنامه های هفته كتاب و كتابخوانی در استان اردبیل عنوان كرد.
وی با بیان اینكه 77 باب كتابخانه عمومی در نقاط مختلف استان اردبیل فعالیت دارند، اظهار داشت: از این تعداد 62 كتابخانه نهادی عمومی و 15 باب دیگر كتابخانه های مشاركتی است.
وی از وجود یك كتابخانه سیار در شهرستان بیله سوار خبر داد و بیان كرد: این كتابخانه سیار به 75 روستای منطقه نیز ارائه خدمت می كند.
او اضافه كرد: كتابخانه مركزی بیله سوار 95 درصد پیشرفت فیزیكی دارد و امیدواریم در آینده نزدیك با اتمام عملیات اجرایی به بهره برداری برسد.
وی ادامه داد: كتابخانه های روستای شام اسبی اردبیل و انجیرلوی بیله سوار كه هر 2 خیر ساز هستند تا پایان امسال به بهره برداری خواهند رسید.
عزیزخانی از افتتاح كتابخانه روستای دولت آباد نمین در سال آینده خبر داد و گفت: شهرستان گرمی كتابخانه مستقل ندارد و تلاش می شود با تامین زمین مورد نیاز در آن شهر نیز كتابخانه عمومی مستقل احداث شود.
مدیركل كتابخانه‌های عمومی استان اردبیل افزود: در چهار سال 40 میلیارد ریال برای تكمیل، تعمیر، تجهیز و احداث كتابخانه های جدید استان اردبیل هزینه شده است.
وی اظهار داشت: در 6 ماه اول امسال 900 برنامه فرهنگی متنوع در استان برگزار شده و این اداره كل 10 تفاهمنامه با دستگاه های اجرایی برای رونق كتابخوانی در استان منعقد كرده است.
وی بیان كرد: تلاش برای ترویج فرهنگ مطالعه و كتابخوانی و نهادینه شدن این موضوع در میان اقشار مختلف مردم یك وظیفه عمومی بوده و همه باید با احساس مسئولیت در این امر مشاركت كنند.
وی خواستار مشاركت و كمك خیرین برای توسعه كتابخوانی و ایجاد بستر مناسب برای مطالعه در جامعه شد و گفت: با توجه به محدویت های مالی دولت از خیرین انتظار ورود جدی و كمك بیشتر در این حوزه داریم.
6130/ 1257