تهران- ايرنا- مديركل فرهنگي هنري، اردوها و فضاهاي پرورشي وزارت آموزش‌ و پرورش از وجود بيش از 120ميليون جلد كتاب در مدارس كشور خبر داد و اعلام كرد: سرانه كتاب در مدارس بيش از 9 جلد به ازاي هر دانش آموز است.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش ‌و پرورش، علي رمضاني اظهار داشت: بيش از 70 درصد مدارس دوره اول و دوم متوسطه و بيش از 60 در صد مدارس ابتدايي نيز داراي كتابخانه‌هاي كلاسي هستند.
وي در ادامه با اشاره برگزاري هفته كتابخواني 23 آبان ماه تا اول آذرماه اظهارداشت: در راستاي توسعه و تقويت فرهنگي مطالعه در بين دانش آموزان دومين جشنواره دانايي، توانايي با حضور 300 دانش‌آموز برگزيده 27 و 28 آبان ماه در اردوگاه باهنرتهران برگزار مي‌شود.
وي از تشكيل كارگروه نظارت بر كتابخواني افزود: با هدف توسعه فرهنگ كتابخواني و فضاهاي كتابخانه‌ها، 500 هزار نسخه كتاب براي استفاده 500 هزار دانش‌آموز شركت‌كننده در جشنواره دانايي، توانايي پس از تائيد محتواي كتاب‌ها توسط كارگروه نظارت با تخفيف 40 درصدي مستقيما به استان‌ها ارسال ‌شده است.
رمضاني يادآورشد: در سال تحصيلي 97-96 حدود يك‌ ميليون دانش‌آموز در مرحله مدرسه با مطالعه يك كتاب در مسابقه شركت كردند و برندگان اين مرحله با مطالعه 2 عنوان كتاب در مرحله منطقه با هم به رقابت پرداختند.
وي ادامه داد: در مرحله استاني اين جشنواره دانش آموزان 3 عنوان كتاب را مطالعه مي‌كنند و برگزيدگان اين مرحله كه در سال تحصيلي گذشته حدود 300 نفر بودند به مرحله كشوري راه يافتند، در مرحله ملي اين مسابقات دانش آموزان به اختيار خود ، 4 عنوان كتاب را انتخاب و با ارائه كنفرانس در حضور داوران در رقابت‌هاي كتاب پژوهي شركت مي‌كنند و هفته آينده اين مرحله برگزار مي‌شود.
مديركل فرهنگي هنري، اردوها و فضاهاي پرورشي وزارت آموزش ‌و پرورش نهادينه كردن فرهنگ مطالعه را از سياست‌هاي اصلي اين وزارتخانه برشمرد و تصريح كرد: بيست و ششمين دوره هفته كتاب با شعار 'حال خوش خواندن' از 23 آبان ماه تا 1 آذرماه و با ارائه برنامه‌هايي از جمله برپايي 50 هزار نمايشگاه در 50 هزار مدرسه با مشاركت 850 ناشر و ارائه 850 هزار جلد كتاب به ارزش حدود 30 ميليارد تومان، تجليل از 300 برگزيده كتابخواني و قدرداني از فعالان رابطان عرصه كتاب و كتابخواني برگزار مي‌شود.
رمضاني ادامه داد: يكي از سياست‌هاي راهبردي معاونت پرورشي و فرهنگي فراهم كردن شرايطي است تا كتاب مفيد با قيمت مناسب در اختيار دانش آموزان قرار گيرد، لذا همواره با ناشران در اين زمينه رايزني كرده و انتظار داريم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان فرهنگي شهرداري‌ها و كانون پرورش فكري كودكان نيز در اين خصوص مساعدت لازم را داشته باشند.
وي يادآورشد: ديدار دانش آموزان برگزيده جشنواره دانايي توانايي با مولفان كتاب‌هاي مسابقه، برگزاري ايستگاه‌هاي مطالعه ويژه دانش آموزان، اجراي سرودهاي همگاني با موضوع كتاب و كتابخواني در مدارس، انتخاب كتاب‌هاي برتر و تجهيز كتابخانه‌هاي كلاسي و آموزشگاهي از جمله برنامه‌هاي هفته كتاب است.

* 125 مدرسه موفق به دريافت گواهينامه اهتمام از سازمان استاندارد شدند
125 واحد آموزشي در پانزدهمين دوره جايزه ملي كيفيت ايران موفق به دريافت گواهينامه سازمان ملي استاندارد شدند.
به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، طبق ارزيابي‌هاي سازمان استاندارد، هر ساله واحدهاي برتر انتخاب و با اعطاي گواهينامه و تنديس جايزه ملي كيفيت از آنها تجليل مي‌شود، لذا در فرآيند ارزيابي كه امسال براي اولين بار در حوزه «كيفيت آموزشي» در 27هزار و 363 مدرسه دوره متوسطه سراسر كشور انجام شد، تعداد 407 مدرسه موفق به كسب رتبه ممتاز استاني شدند.
در ادامه اين فرآيند مدارس منتخب در يك بازه 3 ماهه، با حضور 102 نفر از ارزيابان ملي مورد ارزيابي قرار گرفتند و تعداد 125 مدرسه موفق به كسب رتبه ممتازكشوري و دريافت گواهينامه اهتمام شده اند.

* نامگذاري روزهاي بيست و ششمين هفته كتاب
دبيرخانه بيست و ششمين هفته كتاب جمهوري اسلامي نام روزهاي بيست و ششمين هفته كتاب را اعلام كرد.
به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، همزمان با آغاز بيست و ششمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران با شعار «حال خوش خواندن» ، معاونت پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش از 24 آبان تا يكم آذرماه ، برنامه هاي ملي را در مدارس و كانون هاي فرهنگي تربيتي اجرا خواهد كرد.
بر اساس اين گزارش چهارشنبه 23 آبان با عنوان «كتاب و پايتخت كتاب ايران»، پنج شنبه 24 آبان «كتاب، كتابخوان و كتابدار»، جمعه 25 آبان «كتاب،‌ خانواده و كاهش آسيب اجتماعي»، شنبه 26 آبان «كتاب و انقلاب اسلامي»، ‌يكشنبه 27 آبان «كتاب،‌ رسانه،‌ فناوري نوين و كپي رايت»، دوشنبه 28 آبان «كتاب،‌ دانشجو و دانش‌آموز»، سه شنبه 29 آبان «كتاب،‌ دانايي و توانايي در توليد ملي»، چهارشنبه 30 آبان «كتاب،‌ وحدت اديان،‌ اقوام و مذاهب» و پنج شنبه 1 آذر «كتاب و كتابفروشي» نامگذاري شده است.

* ابلاغ شيوه‌نامه تامين و استقرار روحاني در مدارس و مراكز آموزشي و تربيتي
در راستاي اجراي سند تحول بنيادين آموزش‌ و پرورش، شيوه‌نامه «تامين و استقرار روحاني در مدارس و مراكز آموزشي و تربيتي» ابلاغ شد.
به گزارش مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش‌ و پرورش، به‌ منظور پاسخ به مطالبه گسترده و استقبال دانش آموزان، مديران، مربيان و اوليا از حضور و فعاليت اثربخش روحانيون در مدارس، آئين‌نامه اجرايي شيوه‌نامه تامين و استقرار روحاني در مدارس و مراكز آموزشي و تربيتي به ادارات كل آموزش ‌و پرورش استان‌ها ابلاغ شد.
اين شيوه‌نامه بر اساس تفاهم‌نامه‌هاي همكاري بين آموزش‌ و پرورش و حوزه علميه است و ادارات كل آموزش‌ و پرورش استان‌ها بايد با تشكيل كارگروه‌ها و نشست‌هايي ضمن تبيين و تشريح ابعاد مختلف طرح، تدابير لازم را براي اجراي آن اتخاذ كنند.
علمي**1883**1440