اواخر سال گذشته بود كه نمایش فیلمهای خارجی در سینماهای كشور آزاد شد. طبق ماده 47 از فصل ششم نظامنامه اكران، نمایش این آثار پس از اخذ پروانه نمایش و حواله اكران در پردیسهای سینمایی، مجاز است. این اتفاق كه برای اولین بار هم نیست در سینمای كشور میافتد، تا اندازهای میتواند بر گیشه سینما، سلیقه مخاطبان و روند چرخه نمایش فیلمها تأثیر بگذارد.
** اكران فیلم خارجي به رونق سینما كمك میكند
احمد طالبینژاد درباره تأثیرات اكران فیلمهای خارجی در سینمای كشور، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: برخلاف نظر برخی از دوستان مثل علیرضا داوودنژاد كه از ابتدا و قبل انقلاب مخالف نمایش فیلمهای خارجی در سینماها بود، من معتقدم اكران فیلم خارجي به رونق سینما كمك میكند. دلیل مخالفت داوودنژاد با اكران فیلم خارجي به قدرت این فیلمها برمیگردد كه از نظر ایشان سینماي ما را نابود میكند.
این منتقد مطرح سینما ادامه داد: بارها گفتهام كه سینما فقط فیلمسازی نیست، بلكه یك زنجیره از فیلمسازی و نمایش است. وقتی سالن سینماهای پررونق نداشته باشید، عملاً فیلمهای داخلی هم با فروش خوب روبهرو نمیشوند. در این پردیسهای سینمایی كه بعضی اوقات ده تا دوازده سالن سینما وجود دارد، چه اشكالی دارد دو سالن به فیلم خارجی اختصاص دادهشود؟ وقتی به قول قدیمیها مردم وارد این بازار میشوند، در این بازار همه كركرهها بالا میرود و هر كسی كالای مدنظر خود را خریداری میكند.
**بینظمی در نمایش آثار، آفت سینمای هنر و تجربه و اكران فیلمهای خارجی
طالبینژاد با اشاره به اینكه سینما رفتن هم مثل بازار رفتن است و باید فیلم خارجي و ایراني در یك زمان معین اكران شود، یادآور شد: وقتی هم فیلم خارجی و هم ایرانی در چرخه اكران باشد، بنا بر سلیقه و نیاز لحظهای مخاطبان، میتوان بهراحتی دست به انتخاب زد. مسئله این است كه فیلم خوب خارجی میتواند به صنعت و اقتصاد سینمای ایران كمك كند، اما مشروط بر اینكه نسخه كامل فیلمها نمایش داده شود. حالا منهای آن سه دقیقهای كه طبق عرف بینالملل، هر كشوری حق دارد سه دقیقه از فیلمش را و نه بیشتر، بنا بر مصالح فرهنگی خود حذف كند. شرط دوم این است كه این فیلمها دائم در سینماها اكران شوند، نه اینكه یك سانس این هفته، یكی هفته آینده و دیگری در صبح اكران شوند. این مدل اكران فایده ندارد و باعث میشود همان اتفاقی كه برای سینمای هنروتجربه افتاده كه متأسفانه عملاً در حال شكست خوردن است، برای فیلمهای خارجی هم بیفتد. هنروتجربه یك تجربه موفق بود كه امروز به سمت شكست میرود، علت آن هم بینظمي نمایش است.
** ورود فیلمهای خارجی خوب به سینمای ایران، دلیل پیدایش موج نو
كارگردان فیلم «من بنلادن نیستم» با اعلام اینكه فیلم خارجی باید مثل قبل از انقلاب اكران شود، افزود: قبل از انقلاب سینماهایی در تهران بودند كه فقط فیلم خارجی نمایش میدادند، سینماهایی هم بودند كه آثار داخلی را اكران میكردند و گاهي اوقات هم هر دو نوع نمایش داده میشد. هر كسی هم بنا بر میل خود فیلمها را تماشا میكرد و این رقابت باعث شد كه حتی اگر از كمیت بگذریم، از نظر كیفیت هم سینمای ایران به سمت رشد برود. من تردید ندارم كه یكی از دلایل پیدایش آنچه بهعنوان موج نو در سینمای ایران میشناسیم كه از سال 48 شروع شد، ورود فیلمهای خارجی خوب به سینمای ایران بود، البته نه هر فیلم خارجی، منظورم فیلم خوب است.
** سیستم نمایش خانگی قادر به مقابله با سینما نیست
طالبينژاد درباره تأثیرات اكران فیلم خارجی بر روی سلیقه و ذائقه مخاطب سینما، گفت: مخاطب امروزی كه علاقهمند جدی سینما باشد دیگر منتظر سالن سینما نیست، خودش در منزل فیلم میبیند. اما تماشای یك فیلم در سالن سینما و همنفس شدن تماشاگران با یكدیگر براي دیدن یك فیلم و لذت بردن، آیینی است كه به نظرم اصلاً سیستم نمایش خانگی قادر به مقابله با آن نیست. بنابراین اگر تماشاگر مطمئن باشد این فیلم خارجی كه الان در سینما اكران شده، فیلم نسبتاً صحیح و سالمی است و خیلی به داستان اصلی وارد نشده، به هر حال احساس بهتری پیدا كرده و بیشتر استقبال میكند.
نویسنده «ماهنامه فیلم» در همین راستا اضافه كرد: در دنیا بهاندازهای فیلم ساخته میشود كه میتوان حداقل یكبخشی از آن را بدون هیچگونه سانسور در ایران نمایش داد. ولی متأسفانه مسئولان ممیزی ما از تغییر سناریوی یك فیلم خارجی گرفته تا حذف خیلی از صحنهها را بهراحتی اعمال میكنند. البته در رسانهها میگویند فیلم خارجی نمیفروشد. خب وقتی فیلم خارجی كه شما اكران كردهاید را شخص سینمادوست با نسخه اصلیاش مقایسه كند، متوجه میشود تفاوتهاي زیادي میان دو نسخه است. در چنین شرایطي مخاطب از اكران این فیلمها دیگر استقبال نمیكند.
** دیگر منتظر حضور رضا عطاران روي پرده سینما نباشند كه چندین میلیارد تومان بفروشد
این منتقد با انتقاد به شرایط حاكم فروش فیلمهای سینمایی، تصریح كرد: اكران فیلمهای خارجی باعث میشود سالنهای سینما رونق پیدا كنند و دیگر منتظر حضور رضا عطاران روي پرده سینما نباشند كه دوباره در یك فیلم بازی كند و چندین میلیارد تومان بفروشد. بعد دست روی دست بگذارند تا دوباره چه كسی سراغ رضا عطاران برود و اثر پرفروش دیگری بسازد. این اتفاق وضعیت بدی است. همه در چنین شرایطي اعلام میكنند فلان فیلم چندین میلیارد فروش رفته است، خب فقط یك فیلم اینگونه است. این كه اتفاق مثبتي نیست. مدیر سینما باید همیشه در طول سال با رونق روبهرو باشد. در گذشته ساعت ده صبح هم سینما میرفتیم لااقل نصف سالن پر بود. سالنها در سانسهاي ظهر هم مخاطبان خود را داشتند. الان خیلی از سالنهای سینما برای صبح برنامهای ندارند، اگر هم سانس داشته باشند كسی نمیرود ببیند. اگر فیلم خارجی خوب نمایش داده شود، بیشتر منظورم فیلمهاي تجاری است كه نگاه هنری هم دارند، رونق در سینما بهوجود میآید. متأسفانه مدیران طي این چهل سال تصمیمهایی در رابطه با نمایش فیلم خارجي گرفتهاند، ولی عملاً هنوز در اجراي درست آن ناكام بودند.
**تمایل بیشتر به اكران فیلمهای خارجی
رضا سعیديپور مدیر پردیس سینما آزادي درباره بازخوردهای نمایش فیلمهاي خارجي در سینماها به خبرنگار ایرناپلاس گفت: فیلم سه بعدی «انتقام جویان جنگ ابدیت» را در سینما آزادي اكران كردیم كه فروش نسبي خوبی داشته است. اگر فیلم خارجی خوب وجود داشته باشد و استقبال هم توسط مردم صورت بگیرد، ما هم نسبت به اكران این فیلمها تمایل بیشتري پیدا میكنیم.
** نمایش فیلم خارجي در ایران با برچسب سانسور شناخته میشود
وي با بیان این كه نمایش فیلم خارجي در ایران با برچسب سانسور شناخته میشود و تماشاگران فیلمهاي سینمایي، دوست ندارند فیلم را با سانسور تماشا كنند، بیان كرد: مخاطبان بهراحتی میتوانند فیلم مورد نظر خود را با بهترین كیفیت و بدون سانسور در گوشي تلفن همراه، تبلت و... تماشا كنند. اما لذت فیلم دیدن در پرده نقرهاي سینما به همراه مردم جلوه و لذت دیگري دارد. البته اگر فیلم خوبي انتخاب شود و قصه فیلم از بین نرود، مردم از دیدن این فیلمها استقبال میكنند. در حال حاضر از اكران فیلم «وینچستر» هم در سینماها بهخوبي استقبال میشود.
گزارش از هنگامه ملكی
**اداره كل اخبار چندرسانهای**ایرناپلاس**
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸
تهران-ایرناپلاس- تأثیر اكران فیلمهای خارجی بر سینمای داخلی كشور را نمیتوان نادیده گرفت. احمدطالبینژاد، منتقد سینما و رضا سعیدیپور، مدیر پردیس سینما آزادی از تاثیرات این اتفاق در سینمای داخلی گفتند.