بندرعباس- ايرنا- استاندار هرمزگان با تاكيد بر سرعت بخشي به نوسازي بافت هاي فرسوده در استان به ويژه بندرعباس، گفت: براساس آمارهاي موجود حدود 250 هزار نفر در بافت هاي فرسوده اين شهر زندگي مي كنند.

به گزارش ايرنا، فريدون همتي چهارشنبه شب در آيين آغاز عمليات اجرايي طرح شبكه جمع اوري فاضلاب بافت هاي فرسوده شمال بلوار جمهوري اسلامي بندرعباس اظهار داشت: 15 محله شهر بندرعباس در بافت فرسوده قرار دارند و بايد با كمك مردم اين بافت ها را بازسازي و نوسازي كنيم.
وي تاكيد كرد: نوسازي بافت هاي فرسوده از دستورهاي جدي دكتر روحاني رئيس جمهوري به وزارت راه و شهرسازي است.
استاندار هرمزگان افزود: در شهر بندرعباس مطالعات دقيقي در اين خصوص انجام و محله چاهستاني ها به عنوان نخستين محله براي نوسازي بافت هاي فرسوده انتخاب شده است.
همتي تصريح كرد: در گام اول معابر مورد نياز در اين محله بازگشايي شد و هم اكنون به دنبال آغاز ساخت و ساز خانه ها در اين منطقه هستيم.
از دهه هاي پيش به واسطه فقر و بيكاري، نبود امكانات اوليه همچون آب و برق، راه، نداشتن مهارت لازم؛ مهاجرت هاي بي رويه اي از روستاهاي دور و نزديك به بندرعباس مركز استان هرمزگان صورت گرفته و اين امر در حاشيه اين شهر منجر به ساخت بناهاي بي ضابطه و سست به شكل خيلي ابتدايي شده است.
در اين سال ها محله هاي مختلفي چون محله چاهستاني ها، آيت الله غفاري (شهناز قديم)، شهرك توحيد (شغو)، چه چهكور، كمربندي، دوهزار، اسلام آباد، حسين آباد، طلا بند و ... در بندرعباس شكل گرفت كه امروز با معضل حاشيه نشيني و بافت فرسوده مواجه است.
ساكنان اين محله هاي شهر بندرعباس راه برون رفت حتي از منزل مسكوني خود را هم ندارند و از داشتن زيرساخت هاي اوليه از جمله خيابان و كوچه محروم بوده و تا اصلاحات هندسي و جانمايي صورت نگيرد ايجاد امكانات شهري مانند فضاي سبز، فضاي آموزشي، ورزشي و فرهنگي نيز امكان پذيرنيست.
اجراي طرح بازآفريني شهري در هرمزگان به منظور نوسازي و بازسازي بافت هاي فرسوده از سال گذشته بنا به دستور رئيس جمهوري و وزير راه و شهرسازي از شهر بندرعباس و محله چاهستاني ها آغاز شده و تاكنون اقدام هاي خوبي صورت گرفته است.
7198/6048