ارومیه- ایرنا- طرح اتصال ارومیه به شبكه ریلی كشور كه به عنوان یكی از دستاوردهای ارزشمند دولت همزمان با سفر قریب الوقوع دكتر روحانی به بهره برداری می رسد، دارای آثار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم خواهد بود و زیرساخت مهمی برای توسعه همه جانبه شمال، جنوب و مركز آذربایجان غربی به شمار می رود.

به گزارش ایرنا میزگرد ایرنا آذربایجان غربی با حضور مسوولان و كارشناسان در خصوص بررسی آثار این طرح ملی، بسترسازی دولت تدبیر و امید برای توسعه این استان مرزی را پیش رو می گذارد و ضرورت مشاركت و سرمایه گذاری بخش خصوصی برای استفاده بهینه از این زیرساخت ارتباطی را مورد تاكید قرار می دهد.
حدود 17 سال از آغاز اجرای طرح راه آهن مراغه - ارومیه می گذرد؛ طرحی كه چندین شهر را در مسیر خود به شبكه ریلی متصل كرده و بهره برداری از آن یكی از آرزوهای دیرینه مردم استان و شهر ارومیه را محقق می كند.
این طرح كه از جمله مهمترین طرح های افتتاحی برای مردم شهر ارومیه طی دهه های گذشته به شمار می رود، نتایج بسیاری در راستای توسعه همه جانبه این شهرستان و حتی مناطق وسیعی از مركز، جنوب و شمال استان خواهد داشت كه از جمله آثار اقتصادی آن می توان به كاهش هزینه های حمل و نقل كالا و توسعه روزافزون اقتصادی، ایجاد ارتباط ترانزیتی استان های مختلف كشور با تركیه و عراق از طریق مرزهای تمرچین و سرو، ایجاد فرصت های جدید اشتغال در حوزه حمل و نقل و تبدیل ارومیه به هاب لجستیك كالا اشاره كرد.
طرح راه آهن مراغه - ارومیه بدون شك تردد گردشگران داخلی و خارجی جهت بازدید از آثار تاریخی و گردشگری آذربایجان غربی را تسهیل خواهد كرد و كیفیت سفرهای زیارتی مردم منطقه به مشهد مقدس را بهبود خواهد بخشید.
بر اساس پیش بینی كارشناسان آثار اجتماعی اتصال ارومیه به شبكه ریلی كشور نیز قابل توجه خواهد بود و از جمله آنها می توان به كاهش سوانح رانندگی، كاهش آلایندگی های ناشی از حمل و نقل جاده ای، تخریب كمتر محیط زیست به دلیل كم عرض بودن مسیرهای ریلی، كاهش مشكلات معیشتی و تقویت ارتباطات اجتماعی حین سفر اشاره كرد.
مدیركل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در این میزگرد با اشاره به اینكه طرح راه آهن مراغه - ارومیه از سال 1380 مطالعه شده بود، گفت: این طرح از سال 1385 وارد فاز اجرایی شد و تا سال نخست فعالیت دولت تدبیر و امید(1392) 84 كیلومتر از 182 كیلومتر كل مسیر احداث شده بود؛ هرچند كه در این مسیر نیز كاستی هایی وجود داشت.
ابراهیم مبارك قدم افزود: از سال 1392 تاكنون علاوه بر اجرای ایستگاه های مدرن ارومیه و نقده، با تلاش ویژه دولت تدبیر و امید 98 كیلومتر از این مسیر ریل گذاری و احداث شد و كاستی های دوره پیش از آن نیز برطرف گردید.
وی اضافه كرد: اهتمام ویژه دولت به اجرای كامل طرح راه آهن مراغه - ارومیه با وجود مشكلات مالی و اعتباری انجام شد و دولت همه توان خود را برای اجرای این طرح به كار گرفت.
وی با اشاره به اختصاص 1250 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح طی سال 1396، بیان كرد: این میزان پنج برابر سال پیش از آن بود و تا ابتدای امسال بخش عمده روسازی مسیر، ریل گذاری مهاباد تا ارومیه، خرید ادوات لازم و اجرای تقاطع های غیرهمسطح در مسیر انجام شد.
مدیركل راه و شهرسازی آذربایجان غربی اجرای طرح سینی دوار در ایستگاه ارومیه را یكی از مهمترین بخش های راه آهن مراغه - ارومیه دانست و گفت: با احداث این سینی دوار كه برای دور زدن قطار در ایستگاه تعبیه شد، مساحت اراضی مورد نیاز برای تملك در اطراف ایستگاه از 70 به 30‌ هكتار كاهش یافت.
وی ایستگاه ارومیه را از لحاظ معماری از جمله زیباترین ایستگاه های كشور عنوان كرد و افزود: این ایستگاه 15 هزار مترمربع زیربنا دارد كه مسجد، انبار، ایستگاه پلیس و سالن ترانزیت را شامل می شود.
وی با اشاره به اینكه محور مراغه - ارومیه جزو ایمن ترین محورهای ریلی كشور است، بیان كرد: این مسیر با متوسط 160 كیلومتر بر ساعت طراحی شد ولی كمیسیون تعیین سرعت 100 كیلومتر بر ساعت را برای آن تایید كرد.
وی با تاكید بر اینكه مسیر ریلی مراغه - ارومیه بیشترین پوشش جمعیتی در جنوب استان و شمال كردستان را دارد، ادامه داد: ملكان، میاندوآب، مهاباد، بوكان، نقده و پیرانشهر و ارومیه شهرهای پرجمعیتی است كه ساكنان آنها می توانند از این خط ریلی استفاده كنند.
وی در خصوص مزیت های اجرای طرح راه آهن مراغه - ارومیه برای منطقه گفت: صرفه بسیار زیاد در ترانزیت كالا با مسیرهای طولانی، راه اندازی پایانه لجستیكی در ارومیه به خاطر نزدیكی به 2 مرز بین المللی، زمینه سازی مناسب برای توسعه شركت های صادرات و واردات و توجه ویژه به توسعه شبكه حمل و نقل در استان با هدف تكمیل مسیر ریلی از جمله این مزیت ها به شمار می رود.
مدیركل راه و شهرسازی آذربایجان غربی از هزینه 400 میلیارد تومانی برای اجرای این طرح تنها در دولت تدبیر و امید خبر داد و افزود: ارزش فعلی این پروژه یكهزار میلیارد تومان است كه رقم قابل توجهی به شمار می رود.
وی، آماده بودن حمل و نقل مسافری در مسیر ارومیه تا مراغه را مورد تاكید قرار داد و اضافه كرد: قرار است در ابتدا هر 2 روز یك بار و در آینده نزدیك به صورت روزانه قطار از ایستگاه ارومیه به تهران حركت‌ كند.
مدیركل راه و شهرسازی آذربایجان غربی، گفت: مسیر دسترسی اعم از جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی از زیرساخت های توسعه همه جانبه مناطق به شمار می رود و در دنیای امروز بیشترین اهمیت را دارد.
مبارك قدم با اشاره به اینكه حمل و نقل ریلی دارای اهمیت ویژه ای است، گفت: از جمله مزیت های راه آهن می توان به تخریب كمتر ‌محیط زیست به دلیل مصرف زمین كمتر، كاهش آلودگی هوا، پایین بودن هزینه سفر و حمل و نقل كالا و ایمنی بالا اشاره كرد.
وی از تكلیف قانونی در برنامه ششم توسعه برای انتقال 30 درصد از حجم بار و مسافر به حوزه ریلی خبر داد و ابراز امیدواری كرد كه بخشی از این امر در استان محقق شود.
وی در خصوص دیگر طرح های توسعه راه های استان، بیان كرد: در سفر آتی رییس جمهوری 15 كیلومتر باقی مانده از مسیر 50 كیلومتری ارومیه - سرو كلنگ زنی می شود و با اتمام آن، مسیر خط ریلی به مرز سرو هموار می شود؛ اتصال خوی به صورت آنتی از مسیر ریلی انتقالی به مرز رازی، به شبكه ریلی نیز دنبال می شود.
وی گفت: تعریض و بهسازی مسیر جاده ای خوی - قطور - رازی كه مسیری مهم برای توسعه ترانزیت در راستای ارتقای روابط تجاری با شرق تركیه است، در سفر رییس جمهوری كلنگ زنی می شود.
كارشناس حوزه های اجتماعی و فرهنگی نیز در این میزگرد با اشاره به اینكه راه در كنار آب، زیرساخت های اصلی توسعه به شمار می رود، گفت: توسعه راه ها و زیرساخت های ارتباطی استان از جمله مهمترین مطالبه های نخبگان از مسوولان در سال های طولانی گذشته بوده است.
هوشنگ عطاپور با تاكید بر اینكه آذربایجان غربی از جمله استان های توسعه نیافته به شمار می رود، افزود: از جمله عوامل این عقب افتادگی، مشكلات نبود راه های مواصلاتی از جمله آزادراه و راه آهن است.
وی بیان كرد: آذربایجان غربی در سال های گذشته یك كیلومتر راه آهن نداشت و از وجود بزرگراه و آزادراه نیز بی بهره بود اما به همت دولت تدبیر و امید صاحب راه آهن شد و مسیرهای بزرگراهی و آزادراه نیز در دست اجراست.
وی با اشاره به اینكه نقش راه آهن در توسعه یافتگی جوامع بیشتر از دیگر زیرساخت هاست، ادامه داد: در استراتژی جدید استان كه گردشگری و تجارت به عنوان اركان مهم توسعه لحاظ شده، نقش راه آهن بسیار اثرگذار است.
كارشناس فرهنگی و اجتماعی، آذربایجان غربی را از جمله استان های مستعد در جذب گردشگر برشمرد و گفت: ایجاد زیرساخت های ارتباطی از جمله راه های هوایی، ریلی و زمینی می تواند در شكوفا كردن این ظرفیت ها مفید باشد.
عطاپور، احداث مسیرهای ارتباطی را از جمله عوامل اشتغال در حوزه های مختلف دانست و افزود: این‌ امر‌ می تواند به صورت غیرمستقیم در سبد فرهنگی مردم، كاهش مهاجرت و كاهش آسیب های اجتماعی موثر باشد.
وی با تاكید بر اینكه راه آهن مراغه - ارومیه با اهتمام دولت تدبیر و امید، این استان را از بن بست خارج كرد، افزود: با اجرای طرح های قطار سریع السیر ارومیه - تبریز و تقویت ارتباطات داخلی می توان زمینه سرمایه گذاری بیشتر و اثرگذاری بیشتر در توسعه استان را فراهم كرد.
استاندار آذربایجان غربی نیز با در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اشاره به اینكه مردم ارومیه سالیان سال است كه منتظر بهره برداری و استفاده از راه آهن در این شهر هستند، گفت: حمل‌ و نقل ارزان، ارتقای امنیت سفر و كاهش بار ترافیكی جاده ها از بزرگترین مزیت های خط آهن در این منطقه به شمار می رود ولی مردم این دیار سال‌هاست از این نعمت محروم هستند.
محمدمهدی شهریاری بیان كرد: جاده و ریل‌های ارتباط با اروپا و به ‌ویژه مبادی اصلی ورود و خروج كالا و مسافر از كشور به اروپا و بالعكس در آذربایجان غربی قرار دارد اما متاسفانه پیش از دولت تدبیر و امید شاخص‌های توسعه حمل‌ و نقل به ‌ویژه ضریب نفوذ شبكه ریلی با موقعیت جغرافیایی منطقه متناسب نبود.
2093/3072
میزگرد از: صابر چهرقانی