پرویز اخوان روز پنجشنبه در حاشیه اختتامیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو تهران در پاسخ به ایرنا درباره نقل و انتقالات ارزی این صنعت با اعمال دور جدید تحریم ها توضیح داد: سال گذشته در همین زمان پلیمر SBR تولیدی پتروشیمی ها را پنج هزار و 700 تومان، دوده را چهار هزار تومان و نخ را 12 هزار تومان خریداری می كردیم كه امروز با نوسان نرخ ارز قیمت پلیمر به 14 هزار تومان، دوده به 12 هزار تومان و نخ به حدود 50 هزار تومان رسیده است كه افزایش بیش از سه برابری را نشان می دهد.
به گفته وی، صنعت تایر برای تولید هر حلقه تایر به 150 ماده اولیه نیاز دارد كه بیش از 40 درصد آن از محل واردات و نزدیك 60 درصد از محل تولیدات داخلی تامین می شود.
وی اظهار داشت: با اجرای مرحله دوم تحریم ها صنعت تایر كشور با مشكل تامین مواد اولیه وارداتی مواجه شده است تا جایی كه از این پس امكان خرید و تامین مواد اولیه از اروپا، چین و تركیه وجود ندارد و تنها می توانیم با هند (روپیه) خرید داشته باشیم.
اخوان ضرر ناشی از تبدیل روپیه به دلار و یورو را بیش از 30 درصد دانست و تصریح كرد: اكنون تبدیل روپیه به دلار یا یورو بین 25 تا 30 درصد هزینه دارد كه به انضمام نقل و انتقال این پول از طریق صرافی های خارجی و ارسال به فروشنده تقریبا با ارز نیمایی هفت هزار تومان تمام می شود.
مدیرعامل یك گروه صنعتی تولیدكننده لاستیك گفت: اكنون صنعت تایر با معضل افزایش سه برابری مواد اولیه، تحریم كشتیرانی ایران و ورود مواد مورد نیاز كائوچو طبیعی و استیل كورد، اعتصاب كامیون داران و ممنوعیت صادرات تایر داخلی مواجه است كه این چالش می تواند برای این صنعت مشكل ساز شود.
به گفته وی، كائوچو طبیعی 40 درصد تولید تایر را تشكیل می دهد كه اكنون به سختی وارد كشور می شود.
** بازارهای صادراتی تایر ایران از دست رفت
اخوان تصریح كرد: بر اساس نظر سازمان تنظیم مقررات بازار برای كنترل وضعیت تولید و عرضه تایر در كشور، صادرات تایر به خارج از كشور ممنوع شد و توزیع تایر در اختیار این سازمان قرار گرفت كه همین مساله باعث شد در زمینه فروش با مشكلاتی مواجه شویم به طوری كه ایران دارای گروه صنعتی تولیدكننده TBR است اما به یكباره تعرفه واردات این محصول از 26 درصد به پنج درصد كاهش یافت كه ضربه ای به صنعت داخلی است.
وی با بیان اینكه یك گروه صنعتی تولیدكننده تایر داخلی صادرات به 13 كشور دنیا داشت، افزود: در مردادماه امسال 2.5 میلیون دلار صادرات انجام شد كه با ایجاد ممنوعیت تمام بازارهای صادراتی از دست رفت؛ این در حالی است كه در بحث صادرات ایران توانست استاندارد و تاییدیه شركت های بزرگ خودروسازی اسكانیا و ولوو سوئد را دریافت كند.
** حاشیه زیان صنعت تایر 30 درصد شد
مدیرعامل یك گروه صنعتی تولیدكننده لاستیك درباره ثبات قیمت تایر در واحدهای تولیدی گفت: طبق دستور دولت تایر در واحدهای تولیدی افزایش نرخ نیافته است، اما با حضور دلالان و واسطه گران با افزایش چند برابری به دست مصرف كنندگان می رسد كه این اجحاف به تولیدكنندگان و مصرف كنندگان است؛ زیرا امروز حاشیه زیان صنعت تایر به بیش از 30 درصد رسیده است.
وی اظهار داشت: طی این مدت از 11 تایرساز كشور نزدیك به پنج مورد شرایط روبه تعطیلی را سپری می كنند.
اخوان با اشاره به اینكه دولت قول مساعد برای افزایش قیمت تایر را در واحدهای تولیدی داخلی داده است، افزود: در صورت حمایت دولت و تخصیص ارز دولتی به این گروه از تولیدكنندگان تا سال 1404 بیش از 50 درصد نیاز تایر كشور توسط یك گروه صنعتی داخلی تامین خواهد شد كه كاهش وابستگی را به دنبال خواهد داشت.
وی یادآور شد: دولت در اردیبهشت ماه امسال ارز دولتی 4200 تومانی را تعریف كرد در حالی كه پیش از این صنعت تایر مواد اولیه و قطعات خود را با ارز دولتی تامین می كرد اما به یكباره این صنعت در گروه دوم و سوم كالایی برای تخصیص ارز قرار گرفت كه با چالش جدی مواجه شد.
به گفته اخوان، گروه دوم كالایی شامل ارز نیمایی و گروه سوم ارز آزاد است.
این تولیدكننده تایر افزود: با همكاری انجمن صنفی و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان وزارتخانه های صنعت و نفت موفق شدیم برخی از گروه های مواد اولیه دارای تیراژ بالا همچون كائوچوی طبیعی و استیل كورد را به گروه اول (ارز دولتی) منتقل كنیم كه با مشكل ترخیص كالاها در گمرك مواجه شدیم كه سه ماه طول كشید و همین فاصله زمانی در تولید داخل تاثیرگذار بود.
به گفته اخوان سه ماه بعد یك فهرست 25 قلمی برای تخصیص ارز دولتی توسط دولت اعلام شد كه به جای مواد اولیه تایر، در ردیف بیست و سوم واردات تایر سنگین را شامل می شد یعنی واردكنندگان ارز دولتی می گرفتند اما تولیدكنندگان داخلی شامل این موضوع نمی شدند كه به طور مجدد مورد اعتراض صنعت تایر قرار گرفت و در نهایت با پیگیری های فراوان تایر جز كالاهای استراتژیك قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، یك گروه صنعتی از شركت های تابعه سازمان تامین اجتماعی (شستا) به عنوان نخستین تولیدكننده تایر ایرانی، موفق به دریافت E-MARK استاندارد اتحادیه اروپا شده است؛ به طوری كه پس از انجام آزمونهای دقیق و سختگیرانه مركز آزمون تایر در آلمان و فرانسه، استاندارد اتحادیه اروپا در سال 2018 برای این تایر ایرانی صادر و تاییدیه استفاده از آن در پژو 301 از شركت پژو فرانسه دریافت شد.
با توجه به دریافت این استاندارد، این گروه صنعتی در پنل تامینكنندگان جهانی رنو - نیسان قرار گرفته است.
سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو تهران كه از دوشنبه 21 آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران فعالیت خود را آغاز كرد امروز به كار خود پایان داد.
اقتصام**9186*1834
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۱
تهران- ایرنا- مدیرعامل یك گروه صنعتی تولیدكننده لاستیك با ابراز نگرانی از وضعیت تولید صنعت تایر كشور گفت: 60 درصد مواد اولیه تولید تایر در ایران، داخلی است كه منابع آن از محل پتروشیمی ها و با ارز آزاد تامین می شود و این مساله در افزایش هزینه های تمام شده نقش بسزایی دارد.