تهران- ایرنا- سازمان عفو بین الملل پنجشنبه شب در واكنش به اظهارات دادستانی عربستان و انتشار جزئیات بیشتری از چگونگی كشته شدن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی در استانبول تركیه، اعلام كرد: نتایج تحقیقاتی كه توسط مقام های ریاض در این زمینه صورت می گیرد، فاقد اعتبار است.

به گزارش شبكه تلویزیونی الجزیره قطر، سازمان عفو بین المللی افزود: تركیه باید از جامعه جهانی بخواهد كه یك تحقیقات بین المللی فوری در مورد كشته شدن خاشقچی انجام شود.
بیانیه سازمان عفو بین الملل را می توان پاسخی به اظهارات ساعات اخیر «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان دانست.
الجبیر شامگاه پنجشنبه در یك كنفرانس مطبوعاتی در ریاض، هرگونه دخالت مجامع جهانی و بین المللی برای مشخص شدن سرنوشت مبهم قتل خاشقچی را رد كرد.
پیش از بیانیه سازمان عفو بین الملل، مولود چاووش اوغلو وزیر امورخارجه تركیه نیز به بیانیه امروز دادستان كل عربستان سعودی واكنش نشان داد و گفت كه ادعای جدید ریاض درباره این جنایت، قانع كننده نیست.
همچنین دیده بان حقوق بشر نیز خواستار تحقیقات مستقل سازمان ملل متحد در این خصوص و برای معرفی عاملان اصلی دستور قتل خاشقچی شد.
«شلعان الشلعان» معاون دادستانی كل عربستان سعودی روز پنجشنبه در بیانیه ای اعتراف كرد كه جسد خاشقچی پس از قتل در ساختمان كنسولگری عربستان در استانبول تكه‌تكه و به بیرون منتقل شده است.
در این بیانیه همچنین آمده است كه برای پنج نفر از متهمان جنایت، تقاضای اعدام شده و «سعود القحطانی» مشاور بركنار شده دیوان پادشاهی نیز ممنوع الخروج است.
معاون دادستانی كل عربستان گفت: ماجرای كشته شدن خاشقچی به 29 سپتامبر (هفتم مهرماه) و زمانی باز می گردد كه به دستور «احمد عسیری» معاون كل پیشین دستگاه اطلاعاتی، تیمی برای بازگرداندن خاشقچی به عربستان تشكیل می شود.
وی با بیان این كه القحطانی تنها در تهیه این عملیات نقش داشته است، افزود: قتل خاشقچی بوسیله فرمانده تیم بازگرداندن خاشقچی به عربستان انجام شد به این صورت كه وی تصمیم می گیرد، در صورت شكست مذاكرات با این روزنامه نگار، وی را از میان بردارد.
الشلعان همچنین برای نخستین بار فاش كرد: این جنایت پس از مشاجره، درگیری و تزریق آمپول حاوی مواد مخدر با دوز بالا صورت گرفت كه در نهایت منجر به جان باختن خاشقچی شد.
دادستان عربستان، قطعه قطعه شدن جسد خاشقجی را تایید كرد و گفت كه پس از این كار، جسد در اختیار یك شهروند تركیه ای كه با این تیم همكاری می كرده است، قرار داده شد تا از شر آن خلاص شوند.
از سوی دیگر، خزانه داری آمریكا، نیز 17 عربستانی را به خاطر دست داشتن در قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی از جمله القحطانی، و محمد العتیبی سركنسول سعودی در استانبول و «ماهر المطرب» افسر اطلاعاتی و از نزدیكان 'محمد بن سلمان' و رئیس تیم حفاظتی وی در سفرهای خارجی به ویژه به اروپا و آمریكا جزو این افراد بودند.
خاشقچی 59 ساله، سردبیر پیشین روزنامه سعودی «الوطن» و نشریه واشنگتن پست، دوم اكتبر گذشته (10 مهرماه) برای كارهای اداری مربوط به ازدواج خود به ساختمان كنسولگری عربستان در استانبول مراجعه كرد اما هرگز از آن خارج نشد.
شبس**9363**1613