سبزوار- ايرنا- با وجود عواقب اقتصادي مشاغل كاذب، اين نوع مشاغل مدتهاست كه بخاطر فقدان نظارت كافي و رعايت نشدن اصول فرهنگي زندگي اجتماعي از سوي فعالان آن مشكلات فراواني براي آرامش شهروندان داشته و موجبات گلايه مندي عموم را فراهم كرده اند.

به گزارش ايرنا، يكي از معضلات رشد شهرنشيني و افزايش مهاجرت روستاييان به شهرها پديده حاشيه نشيني است. پديده اي كه در آن عده اي به اميد امرار معاش و كسب و كار بهتر راهي شهرها مي شوند اما از آنجا كه مشكلات امرار معاش مردم در زندگي شهري بيشتر است و شرايط اشتغال مناسب در مراكز و واحدهاي توليدي و صنعتي براي همگان وجود ندارد گروهي از حاشيه نشينان رو به مشاغل كاذب مي آورند.
مشاغل كاذبي مانند دستفروشي، بساطي و دوره گردي كه گاها با وسايل مختلف توسعه يافته از جمله بلندگو و خودروهاي وانت صورت مي گيرد و در بسياري موارد با ايجاد مشكلاتي نظير سد معبر، ترافيك، آلودگي صوتي و همچنين مخدوش كردن چهره شهر اعتراض و گلايه مندي شهروندان را به دنبال دارد. در اين ميان حضور خودروهاي دوره گرد را مي توان سرآمد مشاغل كاذبي دانست كه در اكثر مواقع بدون در نظر گرفتن حقوق اجتماعي شهروندان مشكلات عديده اي را براي ساكنان شهرها بوجود مي آورند.

* سبزوار كلوني خودروهاي دوره گرد
سبزوار به عنوان يكي از بزرگترين شهرهاي خراسان رضوي گرفتار حضور پر تعداد خودروهاي دوره گرد در سطح خيابانها و كوچه ها است بطوري كه مدير سازمان ساماندهي مشاغل شهري و فرآورده هاي كشاورزي شهرداري مي گويد: تنها امسال فعاليت خودروهاي دوره گرد در سبزوار نسبت به پارسال سه برابر شده و اين روند مشكلاتي را براي مديريت شهري ايجاد كرده است.
اين مشكلات از سوي فروشندگاني است كه برايشان صبح زود يا سر ظهر، وسط هفته يا جمعه تفاوتي ندارد و آنها با خودروي وانت يا سه چرخ خود هر ساعتي كه صلاح بدانند در خيابان و محلات سبزوار با بلندگوي گوشخراش به دنبال مشتري هستند و با برهم زدن آسايش و آرامش مردم اعتراض بسياري از آنان را برانگيخته اند.

* رسيدگي به شكايات
يكي از شهروندان سبزواري به خبرنگار ايرنا گفت: مزاحمتهاي بسياري از سوي اين مشاغل صورت مي گيرد، ما نمي دانيم به كجا شكايت كنيم كه رسيدگي شود.
زهرا رحماني ادامه داد: اين وانت بارها به شكلهاي مختلف در شهر مشكل آفريني مي كنند و تنها راه شهروندان شكايت به سامانه 137 است كه اين سامانه نيز خيلي رسيدگي نمي كند و اين مزاحمتها همچنان ادامه دارد.
وي ادامه داد: وانت بارها اقدام به فروش محصولات خود از كوچه اي به كوچه ديگر مي كنند و براي اينكه مردم در جريان حضور آنها در محله باشند با بلندگو محصولات خود را معرفي مي كنند و حتي برخي از آنها با توقف در محل و پخش برنامه هاي راديويي از بلندگوي خود ديگران را در جريان حضور خود قرار مي دهند.
اين خانم خانه دار گفت: براي مشاهده خودروهاي دوره گرد نياز به مراجعه به مكان و محل خاصي نيست. آنها ساعات طولاني در خيابان حضور دارند و هنوز صداي يك وانت بار به انتهاي كوچه نرسيده، وانت بار ديگري وارد كوچه مي شود و جنس ديگري را مي فروشد و اين وضعيت هر روز تكرار مي شود.
وي افزود: مخالف جمع كردن وانت بارها در شرايط سخت اقتصادي هستيم اما درخواست داريم ساعات مشخصي از روز براي فعاليت آنها تعيين شود تا هم مزاحم استراحت مردم و نيز با عدم تردد در ساعات اوج ترافيك موجب افزايش كندي عبور و مرور خودروها نشوند.
يكي دانشجوي مشهدي ساكن سبزوار نيز گفت: تردد و فروشندگي با خودروهاي دوره گرد سالهاست در شهر مشهد ممنوع شده است. بهتر است اين قانون به دليل مشكلاتي كه از سوي اين چنين مشاغلي ايجاد مي شود در ديگر شهرستانها نيز اجرا شود.
مهدي واحدي افزود: اين وانت بارها بدون هيچ ممانعتي از سوي مسئولان ذيربط اقدام به فروش انواع ميوه، مواد شوينده، مرغ زنده، لباس، لوازم تزئيني و بسياري از اقلام ديگر مي كنند كه بدون شك فروش هر كدام از آنها نيازمند نظارت بهداشتي و مجوزهاي خاص است كه هيچكدام رعايت نمي شود.
وي به افزايش فعاليت خودروهاي دوره گرد در سطح شهر سبزوار اشاره و بيان كرد: اين افزايش فعاليت در شهر و استفاده از بلندگوي آزاردهنده در محلات موجب ايجاد مزاحمت براي شهروندان شده لذا از شهرداري خواستار رسيدگي به اين مشكلات هستيم.

* چرا فروشنده دوره گرد هستم؟
يك راننده وانت بار فروشنده ميوه در سبزوار به خبرنگار ايرنا گفت: توانايي اجاره مغازه و هزينه هاي جانبي براي شغل ميوه فروشي را ندارم لذا درآمد زندگي خانواده را از طريق ميوه فروشي با وانت تامين مي كنم.
وي خواست نامش ذكر نشود افزود: تابع قانون هستيم تا اگر زمانبندي خاصي براي نوع فعاليت ما در نظر گرفته شد بپذيريم اما در شرايط كنوني و به دليل رقابتي شدن فروشندگي دوره گرد، براي كسب روزي ناچار به فعاليت در زمانهاي مختلف هستيم.
اين كاسب دوره گرد در مورد ايجاد مشكلات اين نوع مشاغل براي ديگر شهروندان هم گفت: سعي مي شود در مناطقي كه آلودگي صوتي بيشتر است كمتر از بلندگو استفاده كنم. از طرفي در مناطق شلوغ مانند، مراكز درماني و مدارس توقف نمي كنم اما قبول دارم برخي فروشندگان دوره گرد اين موارد را رعايت نمي كنند.
وي افزود: نبود بازارچه هاي كشاورزي براي عرضه مستقيم محصولات يكي از دغدغه ما است كه در صورت اختصاص زمين و محل مشخص براي اين موضوع مي توانيم نسبت به فروش ميوه و كسب درآمد اقدام كنيم.

* حمايت از خودروهاي دوره گرد
مدير سازمان ساماندهي مشاغل شهري و فرآورده هاي كشاورزي شهرداري سبزوار نيز به خبرنگار ايرنا گفت: جمع آوري خودروهاي دوره گرد و فروشنده ميوه و تره بار بارها از سوي مسئولان شهرداري صورت گرفته ولي كسب نتيجه مطلوب در اين حوزه منوط به همكاري ساير نهادها و ارگانها بستگي است.
احسان امامي افزود: شهروندان هر چند از مشكلات وانت بارها ناراضي هستند اما با خريد ميوه و تره بار آنها را مورد حمايت قرار مي دهند و از طرفي انتظار ساماندهي وانت بارها را دارند. موضوعي كه به تنهايي از عهده سازمان ساماندهي مشاغل شهري وفرآورده هاي كشاورزي شهرداري بر نمي آيد.
وي 90 درصد گلايه مندي شهروندان را در تماس با سامانه 137 مربوط به سد معبر وانت بارها و آلودگي صوتي آنها ذكر و بيان كرد: با نظارت و اقدامات نسبي توانسته ايم برخي مشكلات را برطرف كنيم. از طرفي گروهي از خودروهاي دوره گرد نيز با كسب رضايت اهالي و كسبه محل توانسته اند به فعاليت خود ادامه دهند.
اين مسئول در شهرداري سبزوار ادامه داد: فقدان ساماندهي فروشندگان دوره گرد به يكي از مشكلات مديريت شهري تبديل شده است. از اين رو براي ساماندهي خودروهاي دوره گرد سطح شهر اقدامات خوبي از ابتداي سال انجام شد و به زودي مكان مشخصي با مساحت 10 هزارمترمربع با 200 غرفه و هزينه دو ميليارد و 500 ميليون ريالي براي فعاليت آنها در سبزوار بهره برداري مي شود.
وي گفت: تا زمان بهره برداري از اين مكان، رانندگان وانت بار مي توانند با هماهنگي شهرداري از بازار محلي در انتهاي بلوارآزادگان اين شهر براي فروش محصولات استفاده كنند.
امامي به برخي مشكلات ايجاد شده از سوي خودروهاي دوره گرد نيز اشاره و بيان كرد: حضور اين نوع فروشندگان موجب شده افرادي كه براي فروش ميوه و تره بار مغازه اجاره كردند با توجه به پرداخت هزينه هاي اجاره، ماليات، پسماند، نوسازي، قبوض آب، برق و گاز كسب خوبي نداشته باشند زيرا برخي وانتيها 50 متر جلوتر بدون هيچ هزينه اي اقدام به فروش ميوه با قيمت پايين تر مي كنند كه اين موضوع جفا در حق ميوه فروشان قانونمند است.
وي افزود: كيفيت ميوه و تره بار در وانت بارها نيز پايين تر و ارزانتر است چون هزينه هاي قانوني مذكور و حق اتحاديه پرداخت نمي كنند و برخي به دليل نبود نظارت، ترازو دقيق هم ندارند. از سوي ديگر فعاليت وانت بارها در محدوده چهاراه ها و دور ميادين سبب معضلات ترافيكي و اختلال در رفت و آمد مردم مي شود.
مدير سازمان ساماندهي مشاغل شهري و فرآورده هاي كشاورزي شهرداري سبزوار ادامه داد: برابر ماده 55 قانون شهرداريها رفع سد معبر وظيفه شهرداري است بدين معنا كه چنانچه باري روي زمين يا در پياده رو سد معبر كند رفع آن برعهده شهرداري است اما برخورد با وسيله نقليه متحرك شامل سه چرخ، وانت بار و ساير وسائل نقليه كه سد معبر كرده اند بر عهده پليس راهنمايي و رانندگي مي باشد.

* برخورد قهري ثمربخش نبود
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي سبزوار هم به خبرنگار ايرنا گفت: خيابانهاي اين شهر تبديل به تفرجگاه وانت ‎بارهاي سرگردان شده اند كه علاوه بر اينكه منظر شهري را به چالش كشيده اند يكي از زمينه هاي ايجاد ترافيك‌ نيز هستند.
سرهنگ هادي طلبه افزود: پليس راهنمايي و رانندگي سبزوار با شهرداري گشتهاي مشتركي در سطح شهر دارد و با وانت بارهايي كه سبب ترافيك و سد معبر مي شوند برخورد مي كند اما به سبب فراهم نبودن فضا و مكان مناسب براي امرار معاش رانندگان خودروهاي دوره گرد، برخورد قهري با وانت بارها ثمربخش نبوده است.
وي ادامه داد: از طرفي با آن كه قانون به ماموران راهنمايي و رانندگي اجازه جريمه وانت بارهايي را كه در دور ميدان يا خيابانها سد معبر مي كنند را داده است اما به دليل اينكه بيشتر آنها اقشار محروم و مستضعف هستند تعامل بيشتري با آنها انجام مي سود.
مركز شهرستان 247 هزار نفري سبزوار در فاصله 230 كيلومتري غرب مشهد قرار داد.
7495/8145/1858