به گزارش خبرنگار ایرنا، باغداران مازندرانی سالانه 2.5 میلیون تن مركبات تولید می كنند كه دستكم 10 تا 15 درصد آن قابلیت صادراتی دارد و از این میزان حتی یك دهم هم صادر نمی شود.
بر اساس گزارش های رسمی پارسال قرار بود 150 هزار تن پرتقال از مازندنران به خارج از كشور صادر شود و چندین نشست هماهنگی نیز در این باره با حضور مسئولان دستگاههای دخیل برگزار شد ولی نتیجه آن كه میزان صادرات در 23 هزار تن متوقف ماند.
رییس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و كشاورزی مازندران روز شنبه در نشست شورای برنامه ریزی، ضعف زیرساختی شامل حمل و نقل، انبار استاندارد ذخیره سازی ( سورتینگ) و گرانی تعرفه گمركی را مهم ترین معضل پیش روی صادرات مركبات استان اعلام كرد.
عبدالله مهاجر گفت: همه ساله برنامه ریزی برای صادرات از سوی متولیان امر اتخاذ می شود، ولی موانع اجرایی برای صادرات همچنان بدون رفع وجود دارد.
وی توضیح داد: مازندران با وجود داشتن سه بندر، برای تامین كانتینر با مشكل مواجه است و در صورت تامین نیز نرخ آن بالاست و صرفه اقتصادی برای صادر كنندگان ندارد.
وی بالا بودن تعرفه گمركی را از دیگر مشكلات صادرات مركبات مازندران بیان كرد و گفت: اگر چه مجلس روسیه عضویت ایران در مجمع اقتصادی اوراسیا را مصوب كرد كه با اجرایی شدن این مصوبه تعرفه ها از 20 درصد به 5 درصد كاهش می یابد، ولی تاكنون اجرایی شدن این مصوبه به ایران ابلاغ نشده و باید از سوی دستگاه دیپلماسی ایران پیگیری شود.
مجمع اقتصادی اوراسیا شامل كشورهای بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیكستان و ازبكستان است كه پیش از این جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناظر در این مجمع شركت می كرد.
رئیس اتاق بازرگانی مازندران نبود انبار ذخیره استاندارد را مشكل دیگری برای محصول مركبات این خطه شمال دانست و گفت: در شرایط فعلی انبارهای ذخیره موجود به دلیل سنتی بودن تنها می توانند مركبات را برای یك دوره دو تا سه ماهه نگهداری كنند.
وی افزود: این در حالیست كه باید انبار ذخیره استانداردی در استان ایجاد شود كه بتواند حداقل شش تا هفت ماه مركبات را سالم نگه دارد تا بتوان در فصل بهار به كشورهای همجوار صادر كرد.
مهاجر نقل و انتقال درآمد صادراتی را از دیگر مشكلات این حوزه برشمرد و ابراز امیدواری كرد تا با اجرایی شدن مبادلات با پول ملی این معضل نیز رفع شود.
رئیس اتاق بازرگانی مازندران همچنین گفت: در شرایط فعلی مركبات مازندران با وجود ظرفیت بالای تولیدی، از لحاظ صادرات و فراوری با مشكل مواجه است و برای حل آن هم باید با پهنه بندی باغات ، گونه های مختلف مركبات برای صادرات، تازه خوری و صنایع تبدیلی تولید شود و این برنامه تاكنون مغفول مانده است.
وی افزود: در شرایط فعلی تولید مركبات استان بیشتر در قالب تازه خوری است و صرفه اقتصادی برای فراوری در كارخانجات صنایع تبدیلی ندارد.
رییس سازمان جهاد كشاورزی مازندران هم گفت: هم اكنون 385 سورتینگ ( انبار ذخیره مركبات) به صورت مجاز و غیرمجاز در استان فعال هستند.
عزیزالله شهیدی ظرفیت ذخیره سازی مركبات در این سورتینگ ها را حدود 700 هزار تن اعلام و سنتی بودن نگهداری در این انبارها را تایید كرد.
وی برنامه جهادكشاورزی را حمایت از سرمایه گذاران برای ایجاد انبار ذخیره استاندارد برشمرد.
سرپرست استانداری مازندران هم گفت كه باید مشكلات پیش روی صادرات مركبات استان برداشته شود.
احمد حسین زادگان افزود: كارگروه عملیات ویژه برای تسریع در تصمیم سازی برای وضعیت بازار مركبات به ویژه صادرات در این استان تشكیل شد تا بتواند علاوه بر رصد قیمت این محصول در بازار، موانع صادرات را از پیشروی تجار كاهش دهد.
وی گفت: همچنین قیمت مركبات برای بازار به صورت روزانه ارزیابی و به باغداران اعلام می شود تا از دلال بازی و واسطه گری كه ضرر باغداران را دنبال خواهد داشت، جلوگیری شود.
استان مازندران 170 هزار هكتار باغ مركبات دارد و با تولید حدود 2.5 میلیون تن محصول به تنهایی نیمی از ظرفیت تولیدی كشور را در اختیار دارد.
6982/1654
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹
ساری- ایرنا- صادرات مركبات مازندران بویژه پرتقال كه بیشترین میزان تولید را به خود اختصاص داده، به حسرتی مزمن در دل باغداران این استان تبدیل شده ، حسرتی كه هر سال زخم آن به خاطر محقق نشدن وعده و وعیدهای مسئولان عمیق تر می شود.