اروميه- ايرنا- رييس مركز مطالعات اديان و اقوام دانشگاه اروميه گفت: همايش ملي 'مباني گفتگو و راهكارهاي عملي وحدت اقوام و مذاهب' همزمان با سفر رييس جمهوري و اعضاي هيات دولت در اين دانشگاه برگزار مي شود.

محمد صالحي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين همايش با حضور مشاور عالي رييس جمهوري در امور اقوام و نايب رييس مجلس شوراي اسلامي، رييس مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي و رييس دانشگاه اديان و مذاهب در سالن پژوهشكده مطالعات درياچه اروميه برگزار مي شود.
وي با بيان اينكه اين همايش در آستانه هفته وحدت و سفر رييس جمهوري برگزار مي شود، اضافه كرد: بايد از اين فرصت و ظرفيت عظيم و افتخارآميز تنوع قوميتي و مذهبي براي توسعه استان و منطقه در سطح ملي و بين المللي استفاده كنيم.
وي گفت: بيش از 100 مقاله علمي براي حضور در اين همايش به دبيرخانه آن ارسال شده است كه نفرات برتر با راي هيات داوران انتخاب مي شود.
وي هدف اصلي از برگزاري اين همايش را ارائه راهكارهاي عملي همزيستي و همگرايي اقوام و پيروان اديان و مذاهب اعلام كرد و ادامه داد: در عصر حاضر، جهان تمدن‌گراي امروزي، تنها راه اتحاد و همگرايي ميان اقوام و ملل، چيزي جز گفت ‌و گو و احترام به عقايد و حقوق ديگران و اخلاق‌مداري و انسانيت‌محوري نخواهد بود.
رييس مركز مطالعات اديان و اقوام دانشگاه اروميه بيان كرد: مباني گفت و گو و راهكارهاي عملي وحدت اقوام و مذاهب، مباني نظري گفت و گو و مولفه هاي وحدت، آسيب شناسي وحدت اقوام و مذاهب، جايگاه حقوق شهروندي از منظر اديان و مذاهب، رويكرد اديان الهي به مساله هويت انساني، تربيت اخلاقي و نقش آن در تقريب انديشه هاي ديني و مذهبي، نقش تربيت ديني و تاثير آن در شكل گيري انديشه هاي ديني و مذهبي و ايجاد زمينه هاي تعامل و فرهنگ احترام به تفاوت هاي قوميتي و مذهبي از جمله محورهاي اين همايش است.
به گزارش ايرنا آذربايجان غربي سرزمين رنگين كمان اقوام و اديان بوده و وجود قوميت ها و مذاهب مختلف اعم از كرد و ترك و آشوري و ارمني جلوه زيبايي به اين استان بخشيده است.
اين قوميت ها در تمام عرصه ها يكپارچه حركت كرده و دوشادوش هم صحنه هاي به ياد ماندني را در دوران دفاع مقدس و در مبارزه با گروهك هاي تروريستي در منطقه خلق كرده اند.
8137/7129