يزد- ايرنا- ميزگردي 'بررسي مهمترين نيازها و مطالبات جوانان و اقدام هاي انجام شده در استان يزد' با حضور جمعي از كارشناسان و جوانان در دفتر خبرگزاري جمهوري اسلامي يزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، شركت كنندگان در اين ميزگرد با تبيين ديدگاه هاي خود در باره مسائل و مشكلات حوزه جوانان، راهكارهايي براي بهبود وضعيت موجود ارائه كردند.
اشتغال، ازدواج، مسكن، دوره هاي مهارت آموزي، گسترش فعاليت سازمان هاي مردم نهاد، واگذاري امور به آنها، بهره گيري از ظرفيت جوانان در مسئوليت هاي اجرايي و جلب مشاركت در عرصه هاي مورد نياز جامعه در اين نشست، مورد تاكيد قرار گرفت.

***اشتغال جوانان به همكاري و عزم جدي نياز دارد
معاون فرهنگي و امور جوانان اداره كل ورزش و جوانان يزد گفت: مهمترين دغدغه و نياز جوانان اين استان مسئله اشتغال است كه تاكنون كارهاي خوبي انجام شده ولي كافي نيست و براي حل آن قطعا به همكاري تمام بخش ها و عزم جدي و همكاري خيران و بخش خصوصي نياز است .
احمد طالبي ادامه داد: از جمعيت يزد هم اكنون 270 هزار نفر در رده سني بين 15 الي 29 سال در استان زندگي مي كنند كه جوان محسوب مي شوند و براي رسيدگي به مطالبات و نيازهاي آنها فعاليت هاي مختلف بر حسب نياز انجام مي شود.
به گفته وي، موضوع مهم ازدواج و مسكن از ديگر نياز جوانان است كه در اين خصوص كارهايي در استان با مشاركت دستگاه هاي مختلف انجام شده و قطعا بخاطر اهميت موضوع بايد بيش از گذشته تلاش مضاعف انجام شود.
اين مسئول با اشاره به اينكه دستگاه هاي مختلفي در حوزه جوانان فعاليت مي كنند، موازي كاري را در اين بخش يك مشكل ذكر كرد كه بايد براي ساماندهي امور جوانان يك اقدام جدي به عمل آيد تا خروجي كارها و خدمات در قبال اين قشر بيشتر و بهتر شود.
طالبي تصريح كرد: موازي كاري فعاليت ها و برنامه ها در حوزه جوانان موجب كاهش اثرگذاري است و اين يك معضل است كه بايد توسط متوليان امر در قالب يك برنامه مدون و دقيق بررسي و حل و فصل شود.
معاون فرهنگي و امور جوانان اداره كل ورزش و جوانان يزد يادآورشد: جلب مشاركت اجتماعي جوانان در برنامه هاي مختلف در قالب تشكل هاي مردم نهاد از ديگر برنامه هاي مهمي است كه بايد همچنان جدي گرفته شود و براي گسترش آن اقدام كرد.
طالبي به اهميت ارزش نهادن به جوانان، واگذاري امور به آنها و دميدن روح اميد به اين قشر را از ديگر نيازهاي كنوني ذكر كرد و ابراز اميدواري نمود تا مردم و همه دستگاه هاي اجرايي نقش خود را به موقع و مناسب انجام دهند.
اين مسئول به اهميت برگزاري دوره هاي آموزشي مهارت آموزي به خصوص قبل از ازدواج اشاره كرد و با بيان اينكه تاكنون در استان كارهاي خوبي با همكاري برخي دستگاه هاي اجرايي انجام شده بر تداوم آنها تاكيدنمود .
به گفته طالبي، اجراي طرح كارآفريني اجتماعي براي نخستين بار در كشور در يزد به ابتكار اين اداره كل و همكاري و همراهي برخي دستگاه ها و تشكل ها با حضور اساتيد مجرب در راستاي ارائه آموزش هاي مهارتي را گامي مهم ذكر كرد كه ادامه دارد.
وي همچنين برگزاري دوره هاي آموزشي براي زوج هاي جوان در قبل و بعد از ازدواج را از ديگر برنامه هاي مهم و مورد نياز اين حوزه ذكر كرد كه ثمرات خوبي براي آنها در برداشته و با قوت و همراهي خانواده ها ادامه خواهد يافت.

***اعتماد سازي
كارشناس امور جوانان يزد هم گفت: اعتماد سازي و آگاهي بخشي به اينكه جوانان بدانند در جامعه نسبت به ديگران و آينده خود چه نقشي را بر عهده دارند از نيازهاي اساسي محسوب مي شود كه بايد با برنامه ريزي و جلب مشاركت دستگاه هاي مختلف انجام شود.
مهدي دهقان بنادكي با اشاره به اينكه جوانان داراي استعدادهاي فراوان خدادادي در زمينه هاي مختلف هستند و بايد اين ظرفيت ها شناسايي و با ارزش نهادن به آنها در عرصه هاي مختلف جامعه ورود كنند به اهميت كار و تلاش زياد، برنامه ريزي و همكاري دستگاه هاي مختلف براي تحقق آنها تاكيد كرد.
وي خاطرنشان كرد: بايد زمينه را براي مشاركت جوانان علاقه مند در ميدان كار و فعاليت هاي مختلف مورد نياز جامعه بر اساس سلائق آنها فراهم كرد و نسبت به واگذاري امور و ارائه آموزش هاي مورد نياز اقدام داشت.
فعال اجتماعي جوانان يزد تصريح كرد: هم اكنون 24 دستگاه، متولي رسيدگي به امور مختلف جوانان هستند و قطعا بايد طبق مقررات هر دستگاه اجرايي وظايف خود را براي رسيدگي به مسائل و مشكلات اين قشر و ارتقاي فعاليت انجام دهد.
دهقان بنادكي تصريح كرد: اگر تمام دستگاه هاي اجرايي بدون موازي كاري برحسب تعريفي كه انجام شده وظايف خود را جدي براي خدمت به جوانان و رسيدگي به مطالبات آنها انجام دهند بسياري از معضلات حل مي شود.
وي با بيان اينكه جمعيت جوان رو به كاهش است به اهميت ازدواج به موقع، مناسب و فرزند آوري اشاره كرد و از مواردي كه بايد در قالب برنامه مشخص و دقيق مورد توجه مسئولان امر قرار گيرد فرهنگ سازي آن و برگزاري دوره هاي مهارت آموزي ذكر نمود.
توانمند سازي جوانان در بخش هاي مختلف، ارائه آموزش هاي مناسب دز زندگي، نظارت بر آسيب هاي فرهنگي و اجتماعي به خصوص در فضاي كنوني بخاطر ابزارهاي نوين ارتباطي و همچنين اعتماد سازي به جوانان و واگذاري امور به آنها از ديگر مواردي بود كه مورد تاكيد اين كارشناس جوانان قرار گرفت .

***لزوم واگذاري مسئوليت ها به جوانان
دبير يكي از موسسه هاي مردم نهاد و جوان فعال يزد گفت: واگذاري امور مختلف اجرايي بر حسب توانايي و آمادگي به جوانان بايد همواره به عنوان يك كار مهم مدنظر مسئولان قرار گيرد و در عمل محقق شود چون آنها توانايي انجام خيلي از امور را دارند.
ميلاد شريفي افزود: برگزاري دوره هاي مهارت آموزي، ارائه مشاوره هاي مناسب، درك درست از توانايي و ظرفيت هاي جوانان و تقويت و گسترش تشكل هاي مردم نهاد از موضوع هاي مهمي است كه بايد توسط متوليان امر پيگيري شود.
به گفته وي از مسائل مهمي كه بايد همواره به آن عنايت خاص داشت، آموزش براي مشاركت اجتماعي جوانان در جامعه و قبول مسئوليت هاست، كه هرچند در سال هاي اخير فعاليت هاي نسبتا خوبي انجام شده ولي بخاطر اهميت مسئله كافي نيست.
اين جوان فعال يزد تصريح كرد: باور داشتن جوانان در بين مسئولان كه آنها توانايي خيلي از امور مختلف جامعه را دارند خود نقش مهمي در جلب مشاركت و حضور فعال در عرصه هاي گوناگون اجتماعي را به همراه دارد.
ايرنا به عنوان تنها خبرگزاري رسمي ايران همواره بر پايه رسالتي كه بر عهده دارد نسبت به برگزاري ميزگردهاي مختلفي با هدف ارتقاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، ورزشي و سياسي جامعه اقدام مي كند.
خبرگزاري جمهوري اسلامي در سال 1313 خورشيدي با نام «آژانس خبري پارس» به عنوان ششمين خبرگزاري جهاني تاسيس شد و در بيش از هشت دهه فعاليت، علاوه بر جريان سازي خبري يكي از منابع مهم خبري رسانه هاي داخلي و خارجي است.
هم اكنون فراورده هاي ايرنا به زبان هاي فارسي، انگليسي، عربي، تركي، اسپانيولي ، روسي، اردو ، آلماني و فرانسوي توليد و در اختيار مخاطبان گذاشته مي شود.
7536/ 6197