تهران- ايرنا- دبير سابق شوراي نظارت بر اسباب‌بازي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان با بيان اينكه 18 سال پيش، سرفصل‌ها و واحدهاي درسي اين رشته را تعيين كرده‌ايم اما به نتيجه نرسيده است، گفت: چرا وقتي مي‌توانيم ماهواره بسازيم توان ساخت اسباب بازي نداشته باشيم.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا از كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، محمدحسين فرجو در نشست لزوم تاسيس رشته طراحي اسباب‌بازي در دانشگاه‌ها، راه اندازي اين رشته را ضروري دانست و افزود: زندگي و سرمايه كودك، اسباب‌بازي است و امروز، در بسياري از كشورهاي پيشرفته دنيا از اسباب‌بازي به عنوان يكي از اركان اساسي انتقال مفاهيم و معاني استفاده مي‌شود.
وي با اشاره به اينكه طرح تاسيس رشته‌اي ويژه طراحي اسباب‌بازي، سال 1379 نوشته شده ، بيان داشت: هنوز اين طرح، تصويب و اجرايي نشده چرا كه نه پدر و مادرها، مربيان و مسئولان فرهنگي، اسباب‌بازي را جدي نمي‌گيرند.
فرجو با اشاره به اينكه در اين زمينه به يك مديريت جهادي نياز داريم، گفت: در رابطه با ايجاد رشته طراحي اسباب بازي دستگاه‌هاي فرهنگي ذي‌ربط را انتخاب و وظايف هر كدام را مشخص كرديم اما از آن زمان تاكنون، همه چيز مغفول مانده است.
به گفته فرجو، وقت آن رسيده كه مسئولان ما از حرف و شعار فاصله بگيرند و به تربيت نيروي انساني در رشته‌هايي كه به آن نياز داريم بپردازند و لازمه اين كار، وجود يك مديريت جهادي است.
فريدون رحيم‌زاده، مشاور معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم نيز، گفته‌هاي خود را با اين پرسش كه چرا پس از 18 سال، هنوز رشته طراحي اسباب‌بازي راه‌اندازي نشده آغاز كردو گفت: شايد علت اين مساله را بتوان در تلقي جامعه نسبت به بازي و اسباب‌بازي جست‌وجو كرد. واقعيت اين است كه ما كودكي را به رسميت نمي‌شناسيم؛ به اين معني كه وقتي بچه‌اي زمين مي‌خورد و گريه مي‌كند، مي‌گوييم گريه نكن، بزرگ شدي و وقتي يك آدم بزرگ، ناراحتي و اندوه خود را با گريه بروز مي‌دهد مي‌گوييم: مگر بچه‌اي و همه اين‌ها نشان مي‌دهد اين دوره از نگاه ما يك دوره گذرا و بدون تعريف است.
اين مدرس دانشگاه تصريح كرد: ما جامعه نابالغي هستيم چون آدم‌هاي به ظاهر بالغ ما بچگي نكرده‌اند و پست و مقام خود را بازي مي‌پندارند در حالي‌ كه اگر درست كودكي كرده بودند، در سنين بزرگسالي رفتار بهتري از خود بروز مي‌دادند.
بهنام زنگي، عضو هيئت علمي دانشگاه‌الزهرا نيز در اين همايش گسست بين صنعت و دانشگاه را يكي از مشكلات اصلي جامعه ما دانست و افزود: هنوز بدنه صنعت در برابر دانشگاه مقاومت مي‌كند و ما بايد علاجي براي اين‌مساله در نظر بگيريم تا اين شكاف به حداقل برسد.
به گفته اين استاد دانشگاه، اسباب‌بازي يك فراصنعت است و نقش مهمي در انتقال معاني و مفاهيم به كودكان دارد و كشور ما ادعا مي‌كند كه يك جامعه فرهنگي است در حالي‌ك ه آموزش كودكان را به محصولات خارجي و بيگانه سپرده است.
مهدي علي‌اكبرزاده مشاور وزير آموزش و پرورش از ديگر سخنرانان اين همايش طراحي اسباب‌بازي را يك رشته ميان رشته‌اي دانست و افزود: ما هنوز يك هنرستان اسباب‌بازي نداريم و همچنين اتاق‌هاي اسباب‌بازي در مهدها و مدارس، جذاب نيست. ما بايد در درجه اول به بازنگري دروسي بپردازيم كه براي رشته طراحي اسباب‌بازي در نظر گرفته شده و بعد به راه‌اندازي يك رشته جديد كه به صنعت و هنر و علوم انساني ربط پيدا مي‌كند، توجه كنيم.


* عروسك «سبزينه» به كمك يوزپلنگ ايراني آمد
عروسك سبزينه با هدف تشويق كودكان به حفظ محيط زيست در جشنواره ملي اسباب‌بازي كانون پرورش فكري به مخاطبان معرفي شد.
اين اسباب‌بازي‌ها با نگاهي به محيط ‌زيست تلاش دارند ضمن تقويت نيروهاي مهارتي مخاطبان، آنها را به درك و مراقبت بيشتر از سرمايه‌هاي ملي دعوت كنند.
منيژه تهنيت مدير شركت توليدي اين عروسك گفت: تاكنون 8 بسته‌ خلاقيت را طراحي و عرضه كرده‌ايم كه مكرومه دوزي، شماره دوزي و عروسك‌هاي پوليشي بخشي از اين توليدات است. اما در كنار اين، محصولات عروسك سبزينه را به عنوان محصولي محيط زيستي به مخاطبان معرفي مي‌كنيم.
اين توليدكننده توضيح داد: «سبزينه نام يك عروسك است كه در قالب بسته‌اي به كودك عرضه مي‌شود. اين بسته شامل 18 قطعه است تا كودك خود به توليد اين عروسك دست بزند. در كنار وسايل ساخت اين عروسك قطعات ديگري وجود دارند كه قابل توجه‌اند. سبزينه، عروسك كوچكي دارد، عروسك او يك يوزپلنگ ايراني است. گلدان سفالي و گل‌هاي تزييني ديگر قطعاتي‌اند كه كودك در اين بسته همسالان خود را ترغيب خواهند كرد تا به محيط زيست بيشتر بينديشد.»

* چهارمين جشنواره ملي اسباب‌بازي كانون تمديد شد
محسن حموله دبير چهارمين جشنواره ملي اسباب‌بازي خبر از تمديد دو روزه‌ اين جشنواره داد و گفت: با توجه به درخواست خانواده‌ها و امكان استفاده‌ اين مخاطبان از برنامه‌هاي جشنواره در روزهاي غيراداري، چهارمين جشنواره ملي اسباب‌بازي در روزهاي 1 و 2 آذر نيز ميزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
به گزارش كانون پرورش فكري، در اين جشنواره كه از 26 آبان آغاز به كار كرده است، علاوه بر نمايش بيش از 1300 كالاي توليدي، اين امكان فراهم شده تا والدين و مربيان در كنار خردسالان و كودكان بازي‌هاي مشاركتي را تمرين كنند.
حموله با بيان اينكه در بخش ترويجي اين جشنواره‌، بيش از 30 نهاد دولتي و غيردولتي حضور دارند كه امكان بازي فردي و گروهي مخاطبان كودك و نوجوان را فراهم آورده‌اند، عنوان كرد: با توجه به اينكه بخشي از خدمات ارائه شده تكيه بر حضور و مشاركت والدين در كنار فرزندان دارد و مشاوران حاضر در جشنواره به آموزش نكاتي درباره‌ بازي و اسباب‌بازي به آنان مي‌پردازند، ‌اين امكان فراهم آمد تا جشنواره در روزهاي پنج‌شنبه و جمعه تمديد شود.
مديركل سرگرمي‌هاي سازنده و بازي‌هاي رايانه‌اي كانون تاكيد كرد: در روزهاي پنج‌شنبه و جمعه خانواده‌ها، علاقه‌مندان و متخصصان مي‌توانند ضمن حضور در بخش ترويجي و استفاده از بازي‌هاي حركتي – مهارتي با حضور در بخش تخصصي جشنواره در جريان فعاليت‌هاي بيش از 80 توليدكننده‌ اسباب‌بازي در يك سال اخير قرار بگيرند.
بر اساس اين گزارش تغييري در زمان برگزاري آيين اهداي جوايز برگزيدگان جشنواره پيش نيامده و آن برنامه همچنان روز چهارشنبه 30 آبان ساعت 15 تا 17 در مركز آفرينش‌هاي فرهنگي هنري كانون برگزار خواهد شد.
جشنواره‌ ملي اسباب‌بازي در چهارمين دوره، همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ در مركز آفرينش‌هاي فرهنگي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان پذيراي بازديدكنندگان است.
علمي**1883**1440