گرگان - ايرنا - مديرعامل سازمان مديريت پسماند گلستان گفت كه بخش عمده درآمد جمع آوري زباله هاي خشك گرگان در اختيار گروه هاي مافيايي است اما در زمان حاضر تصميمي براي حذف آنها و دوره گردهاي جمع كننده زباله وجود ندارد.

محسن سميعي يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي اظهار داشت: مافياي زباله گرگان حتي از كودكان براي جمع آوري زباله هاي خشك استفاده مي كند كه به طور عمده سهم بسيار كمي از سود حاصله به اين افراد كم سن و سال مي رسد.
وي بيان كرد: توليد روزانه 300 تن زباله در گرگان فرصت مناسب فعاليت اين گروه ها و بهره كشي از كودكان است كه رونق اجراي طرح هاي تفكيك زباله از مبدا به كم شدن پسماندهاي خشك انجاميده و ادامه حيات اين گروه هاي مافيايي را به خطر خواهد انداخت.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند استان گلستان افزود: يكي از برنامه هاي مهم طرح تفكيك زباله از مبدا درآمدزا بودن تحويل پسماندهاي خشك است تا زمينه فعاليت براي گروه هاي مافيا به حداقل برسد.
سميعي كه با وجود پرسش خبرنگار ايرنا مبناي روشني براي وجود مافياي زباله در گرگان ارائه نداد؛ گفت: در اين طرح خانواده ها به ميزان تحويل زباله خشك به شركت هاي مجري طرح از منفعت مادي بهره مند مي شوند كه استمرار آن مي تواند از تخليه پسماندهاي خشك در سطل هاي زباله بكاهد.
وي ادامه داد: در مسير اجراي كامل طرح جمع آوري پسماندها از اين دوره گردها استفاده ميكنيم تا علاوه بر كمك به تامين مالي اين افراد از تجربه آن ها براي پاكسازي شهرها و روستاها بهره مند شويم.
وي گفت: فاز نخست طرح تفكيك زباله از مبدا چند ماه قبل در 66 روستا و 10 شهر گلستان آغاز شد و بزودي همه شهرها و مناطق روستايي استان ميزبان اين طرح خواهند بود.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند به كاهش مشكل دفن و دپوي زباله در گلستان اشاره كرد و افزود: فعاليت چند كارخانه كمپوست و بازيافت زباله در استان موجب شده بر خلاف ديگر استان هاي شمالي، گلستان معضل جدي و زيادي در زباله نداشته باشد.
سميعي اظهار داشت: در زمان حاضر سرانه توليد زباله هر گلستاني 550 گرم است كه اجراي كامل طرح تفكيك زباله و فرهنگ سازي براي كاهش توليد زباله اين مقدار را كاهش داده و به سرانه 300 گرم جهان نزديك خواهد كرد.
وي همچنين به مطالعه طرح راه اندازي كارخانه بازيافت زباله هاي صنعتي گلستان اشاره كرد و گفت: با دريافت مجوزهاي لازم اين كارخانه در زميني به مساحت 50 هكتار در بخش داشلي برون تاسيس مي شود تا مشكل جمع آوري، تخليه و دپوي زباله و پسماندهاي واحدهاي توليدي استان براي هميشه برطرف شود.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند گلستان افزود: صرفه اقتصادي بالا و پولساز بودن اجراي اين ايده موجب ورود چند سرمايه گذار براي اجراي طرح شده و در صورت اخذ مجوزها، مشكلي براي راه اندازي زود هنگام آن وجود ندارد.
سميعي همچنين به تلاش براي حل مشكل پسماندهاي بيمارستاني گلستان اشاره كرد و گفت: 9 تن زباله توليدي هر روز مراكز بهداشتي و بيمارستاني توسط يك شركت خصوصي جمع آوري و در واحدهاي استاندارد پس از بي خطرسازي دفن مي شود.
وي همچنين به فعاليت كارخانه هاي كمپوست گلستان اشاره كرد و گفت: برخورداري از تجهيزات جديد در اين واحدها و استقبال از توليد مواد آلي از زباله براي مصارف كشاورزي، كمبود زباله را به يكي از دغدغه هاي مديران كارخانه ها تبديل كرده است.
بهره برداري از كارخانه كمپوست آق قلا بخش عمده اي از مشكل آسيب هاي توليد زباله گلستان به خصوص در مناطق غربي استان را برطرف كرد اما استفاده بهينه از ظرفيت هاي اين واحد صنعتي نيازمند تفكيك زباله و جلوگيري از ورود مواد غيرمفيد است.
در حالي طرح تفكيك آغاز شده كه تخليه زباله در حاشيه نهرها، رودخانه ها و جنگل ها وضعيت محيط زيست گلستان را در حالت بدي قرار داده و اينك تاكيد و اصرار بر اجراي كامل و مداوم تفكيك از مبدا در كنار فرهنگ سازي براي نريختن زباله در طبيعت، ميراثي سالم و پاك را براي آيندگان به جاي خواهد گذاشت.
3091/2729