اهواز - ايرنا - معاون گمرك چذابه گفت : صادرات كالاهاي غيرنفتي از بازارچه مرزي چذابه به عراق از روز دوشنبه روان و از حجم مشكلات ناشي از ترافيك سنگين كاميون هاي حامل بار صادراتي كاسته شده است.

سيدسعيد فاضلي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: با روان شدن صادرات كالا، سرعت بارگيري و انجام تشريفات گمركي در اين بازارچه نسبت به هفته قبل بهتر شده و صادركنندگان و ترخيص كاران كالا شرايط كاري منظم تري را تجربه مي كنند.
وي با اشاره به اينكه هفته گذشته ازدحام بي سابقه كاميون ها و تريلرهاي حامل كالا در مرز چذابه، سبب كند شدن روند صادرات كالا شده بود افزود: ايجاد صف 15كيلومتري كاميون هاي صادراتي در اين مرز ، كار را بر كاركنان گمرك چذابه سخت كرده بود.
معاون گمرك چذابه در ادامه با بيان اينكه زيرساخت هاي صادراتي بازارچه مرزي چذابه گنجايش پذيرش اين حجم كالا در بارانداز را نداشت افزود : زيرساخت هاي بازارچه مرزي چذابه نسبت به ساير بازارچه هاي مرزي همچون شلمچه و مهران كمتر است و توان تخليه و بارگيري كالا در بارانداز محدود و ظرفيت حمل و نقل كالا توسط كاميون هاي عراقي نيز پايين است.
معاون گمرك چذابه در ادامه اعمال محدوديت كالاهاي صادراتي در بازارچه مرزي چذابه را رد كرد و افزود: در ماههاي اخير ممنوعيت و محدوديت صادرات كالا در بازارچه مرزي از سوي گمرك اعلام نشده است.
در تابستان امسال بازارچه تجاري چذابه بارها با ازدحام كم سابقه رو به رو شده كه اين مساله مسئولان گمرك چذابه و شيب عراق را بر آن داشت تا در روزهاي تعطيل رسمي 2 كشور بجز روزهاي جمعه به فعاليت خود ادامه دهند.

*صادرات سيمان از چذابه همچنان ممنوع است
معاون گمرك چذابه گفت: صادرات سيمان از بازارچه مرزي چذابه همچنان ممنوع است و اين ممنوعيت از سوي طرف عراقي اعمال مي شود.
وي با بيان اينكه صادرات كلينكر(ماده اوليه سيمان) از بازارچه مرزي چذابه آزاد است افزود: صادرات كلينكر از مرز چذابه محدوديتي ندارد.
بر اساس اعلام گمرك چذابه ، ارزش صادرات كالا در هفت ماه نخست امسال در مقايسه با مدت مشابه پارسال 35درصد افزايش داشته است.
حجم صادرات كالا از بازارچه مرزي چذابه در سال گذشته 350ميليون دلار بود ؛اين بازارچه در سال 1387 بر روي صادرات كالاهاي ايراني باز شد، پيش از اين بازارچه مرزي شلمچه و مرز دريايي خرمشهر براي صادرات كالا و عزيمت زائران عتبات عاليات بازگشايي شده بود.
به گزارش ايرنا نشست بررسي مشكلات صادرات كالاهاي غيرنفتي استان روز شنبه به رياست يدالله مهر عليزاده مشاور استاندار خوزستان در امور اقتصادي و مسئولان گمرك، مرزباني ،اتاق بازرگاني اهواز و رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در پايانه مرزي چذابه برگزار و مقرر شد كاميون هاي حامل كالاهاي فاسدشدني و مواد غذايي خارج از نوبت وارد بارانداز چذابه شوند.
6065/6002