به گزارش ایرنا برخی فعالان و كارشناسان ادبیات داستانی استان ایلام در این نشست به نقد و تحلیل اخراجی پرداختند.
اخراجی كه سال 93 در 200 صفحه و در 2 هزار جلد توسط انتشارات سورههای عشق منتشر شد در واقع رویكرد قصه ای به یكی از تلخ ترین نسل كشی های تاریخ قرن بیستم منطقه است جنایتی غریب كه با عنوان كلیشه ای 'معاودین عراقی ' داغ و درد های بسیاری از تیر جنایت بعثی در ان مستتر است.
خداداد ابراهیمی نویسنده و مترجم در این نشست از 'اخراجی' به عنوان متنی كه بیشتر در ژانر خاطره نویسی و نه رمان قرار می گیرد نام برد و گفت: اخراجی پیش از آنكه یك رمان و یا داستان باشد خاطره ای بلند است، خاطره ای كه در عراق آغاز می شود و شخصیت هایش در دوران حكومت حسن البكر و صدام حسین به سر می برند، ناسازگاری حكومت با این شخصیت ها كه ایرانیان مقیم عراق به حساب می آیند، باعث می شود تا به ایران مهاجرت كنند، اشخاصی كه ما به آنها معاودین می گفتیم و در تاریخ شهرهای مرزی ایران، سهم بسزایی در ایجاد مشاغل فنی و اقتصاد این شهرها داشتند.
وی ادامه داد: متن رمان اخراجی معمولی و ساده است، از این رو بدون ژست های متداول در نویسندگی با این كار مخاطبین خود را گسترش می دهد، در حقیقت این اثر فاقد دیالوگ ها و پاراگراف های پیچیده است و در یك كلام از تغییرات زبانی در مسیر داستان به دور است.
وی با تاكید بر اینكه این اثر باید مجددا ویراستاری شود شاخص های فرهنگستان ادب در آن رعایت نشده، افزود: پیشنهاد می كنم كه ناشران پیش از انتشار هر اثری، به نقد و بررسی بپردازند تا با این كار هم كیفیت كار نویسنده را بالا ببرند و هم رضایت مخاطبین بیشتری را كسب كنند
حسین شكربیگی دیگر منتقد این نشست اظهار كرد: در استان ایلام نویسندگانی كه در حوزه داستان نویسی دفاع مقدس مشغول به كار هستند، كمتر در جلسات انجمن داستان و یا كارگاه های آموزشی دیده می شوند، به نظرم باید برای بهتر نوشتن و تولید یك اثر با كیفیت این اشخاص در جلسات كارگاهی شركت كنند تا آثارشان مورد نقد و بررسی قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینكه جنگ تم اصلی بسیاری از شاهكارهای ادبی جهان بوده و از نویسندگان روس گرفته تا آمریكا در آثارشان از این مضمون بهره برده اند، گفت: برخی از داستان نویس ها در ایران، تصور می كنند كه پرداختن به جنگ تحمیلی اثرشان را سفارشی و حكومتی جلوه می دهد، در حالی كه این مسئله به نهادهایی بر می گردد كه از تولید آثار كلیشه ای و شعاری فراتر نرفته اند و انعطافی در تولید آثار مختلف ندارند.
شكربیگی درباره تركیب های شاعرانه در رمان اخراجی بیان كرد: معمولا كلمات موزون و شاعرانه برای یك داستان و یا رمان ضعف به حساب می آید و در روایت خدشه وارد می كند، بهتر این است كه ما در داستان از حادثه بنویسیم و تمام تلاش ما صرف نمایش دادن جزییات داستان به مخاطب شود.
شكربیگی اظهار كرد: نهادهایی كه در حوزه داستان دفاع مقدس اثر تولید می كنند، نویسندگان و مولفان را به سمت كارگاه های آموزشی سوق دهند و از سوی دیگر گروه هایی برای كارشناسی آثار تعیین كنند تا ما با آثار سطحی و كلیشه ای مواجه نشویم.
این نشست از سوی معاونت فرهنگی و رسانه ای اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام و موسسه عصر پیام ایلام برگزار شد.
به گزارش ایرنا ، رمان اخراجی برای كسانی كه دوران دفاع مقدس در شهر و فضای فرهنگی و اجتماعی ایلام زبسته اند تداعی گر خاطراتی نوستالژیك است .
روایت مواجهه لایه های مختلف اجتماعی كه موقعیت سیاسی - جغرافیایی ' مرز نشین بودن دهه های طولانی سرنوشت انان را رقم زده از ذهن و زبانی زنانه از مشخصه های اخراجی است.
اخراجی ها تداوم روایت خاطرات همواره خونچكان نسل كشی فیلی های است كه برخلاف ساحت ادبیات در حوزه اجتماعی منطقه عمدتا هویت و ذهن و زبانی زنانه دارد.
بانوانی كه به عنوان مادر ، همسر و یا خواهر و فرزند از مظلومیت شهروندان درجه دوم در بند بی رحم ترین حاكمیبت ها می گویند.
شاهدخت حیدری به عنوان كسی كه در دوران دفاع مقدس در حوزه فرهنگ و آموزگاری فعالیت داشته است و دفاع مقدس و حوزه فرهنگ تجربه زیسته وی هستند خیلی با انجمن ها و محفل های ادبی و قصه نویسی و فعالان این حوزه دستكم درمحدوده استان ایلام مرتبط نیست.
«شاخه ای از یاس» و «نفس های یك قهرمان»دیگر آثار ادبی شاهدخت حیدری هستند.
6034
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱
ایلام - ایرنا - نشست نقد و بررسی رمان اخراجی نوشته شاهدخت حیدری، عصر یكشنبه در سالن جلسات مجتمع فرهنگی هنری ارشاد ایلام برگزار شد.