ساري - ايرنا - در حالي ساخت پروژه مهم فرهنگي كتابخانه مركزي مازندران كم كم وارد هشتمين سال كلنگ زني اش مي شود كه تخصيص اعتبار قطره چكاني باعث شده تا اميدها براي به ثمر رسيدن آن مي رود كه به نااميدي تبديل شود .

احداث كتابخانه مركزي مازندران در هيات دولت وقت در سال 89تصويب شد و با اهداي زمين بيش از هفت هزار متر مربعي از سوي شهرداري ساري اين پروژه در همان سال در اين شهر كلنگ زني شد و عمليات اجرايي آن يكسال بعد آغاز شد.
كتابخانه مركزي مازندران كه شامل بخش هايي از جمله مخزن، سالن مطالعه مردان و زنان، سالن مطالعه ويژه كودكان، كلاس هاي آموزشي، سالن آمفي تئاتر، فضاي اداري، رفاهي و خدماتي است در نوع خود به عنوان استانداردترين كتابخانه به شمار مي رود.
در حاليكه در زمان آغاز عمليات اجرايي اين كتابخانه، وعده داده شد تا ظرف مدت سه سال اين پروژه به بهره برداري برسد اما هنوز و با گذشت بيش از هفت سال، بعيد به نظر مي رسد با پيشرفت فيزيكي 60 درصدي اين كتابخانه به اين زودي ها به بهره برداري برسد.
كتابخانه مركزي با توجه به داشتن مخزن استاندارد كه تنوع كتاب با موضوعات مختلف در آن يافت مي شود در نگاه كتابخوانان و محققان به عنوان مركزي براي انجام كارهاي تحقيقاتي و مقالات علمي به شمار مي رود.
با توجه به ويژگي خاص و منحصر بفرد كتابخانه مركزي، مازندران هنوز از اين زيرساخت فرهنگي مهم بي بهره است و اين در حاليست كه اين استان ، دانشجو پذيرترين استان كشور به شمار مي رود.
براساس آمارهاي رسمي هم اكنون به ازاي هر يكصد هزار نفر جمعيت مازندران هفت هزار دانشجو وجود دارد.
مازندران حدود سه ميليون و 300 هزار نفر جمعيت دارد كه فعاليت تعداد زياد مراكز دانشگاهي اعم از دولتي، غير دولتي و پيام نور يكي از دلايل بالا بودن تعداد دانشجو در اين استان است.
بر اساس آمارهاي رسمي ، مازندران 200 مركز دانشگاهي دارد كه بيشتر آنها غيردولتي هستند.
** زخم فقدان كتابخانه مركزي در مازندران
مدير كل كتابخانه هاي عمومي استان مازندران با تاكيد بر ضرورت وجود كتابخانه مركزي در هر استاني، گفت: در حال حاضر در بيشتر استان هاي كشور يك كتابخانه مركزي وجود دارد اما در اين ميان مازندران برغم فعاليت تعداد زيادي واحدهاي دانشگاهي هنوز از داشتن اين امكانات بي بهره است.
آرزو وليپور افزود: شكل و تيپ كتابخانه مركزي به صورتي است كه امكانات و فضاهاي موجود در آن از قبيل سالن هاي مطالعه استاندارد تر از ديگر كتابخانه ها، تنوع و تعداد بيشتر كتاب ها در آن وجود دارد.
وي ادامه داد: بخش مرجع و مخزن اين تيپ كتابخانه ها، مملو از انواع كتاب ها در هر زمينه اي است كه دسترسي افراد و علاقمندان به كارهاي تحقيقاتي و علمي به منابع را راحت تر مي كند.
مديركل كتابخانه هاي عمومي مازندران، كتابخانه مركزي را همچون فروشگاهي توصيف كرد كه در آن انواع كتاب ها در هر موضوعي براي اقشار مختلف كتابخوان يافت مي شود.
وي گفت: كتابخانه مركزي محيطي مرجع براي كتابخوانان، دانشجويان و افرادي كه بدنبال كار تحقيقي هستند به شمار مي رود و با توجه به اين ضرورت، وزارت ارشاد كتابخانه مركزي در استان ها را مي سازد.
وليپور با گلايه از آماده نشدن تنها كتابخانه مركزي مازندران با گذشت سالها از كلنگ زني آن، ادامه داد: هرچند سالها قبل كلنگ احداث اين كتابخانه به زمين زده شد اما هنوز اين مجموعه به بار ننشسته است تا افراد بتوانند طعم شيرين داشتن اين زيرساخت را بچشند.
وي داشتن كتابخانه مركزي را به عنوان عيار فرهنگي هر استاني نام برد و افزود: مازندران اكنون از داشتن اين عيار بي بهره است و مجموعه ارشاد مي بايست در اين زمينه پيگيرتر وارد عمل شود.
** وزارت ارشاد متولي صفر تا صد كتابخانه مركزي مازندران
معاون اداري – مالي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مازندران در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: در اواخر دهه 80 با مصوبه هيات دولت وقت، كلنگ احداث كتابخانه مركزي استان با اهداي زمين از سوي شهرداري در ساري به زمين زده شد.
علي اميني افزود: با توجه به اينكه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مجري اين طرح است تامين و تخصيص اعتبار و انتخاب پيمانكار نيز از طريق اين وزارتخانه انجام شد.
وي ادامه داد: تكميل و بهره برداري اين طرح در زمان آغاز عمليات اجرايي سه ساله اعلام شد كه به دليل كمبود اعتبار اين مهم محقق نشده است.
** كمبود اعتبار پاي لنگ كتابخانه مركزي مازندران
مدير روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران پيشرفت فيزيكي اين كتابخانه بيش از هفت هزار متر مربعي را 60 درصد اعلام كرد و گفت كه تاكنون براي ساخت آن 90 ميليارد ريال اعتبار صرف شد.
عباس مهدوي افزود: اعتبار قطره چكاني و محدود باعث شده تا اين پروژه به مساله طولاني شدن اجراي طرح و در ادامه فرسوده شدن ساختمان مبتلا شود .
وي ادامه داد: وزارت ارشاد اخيرا ميزان اعتبار مورد نياز براي تكميل اين پروژه را 195 ميليارد ريال اعلام كرده است كه با توجه به مسائل اقتصادي اخير بيم آن مي رود كه اين پروژه به سرانجام نرسد.
اين كارشناس حوزه فرهنگي مازندران تاكيد كرد: اين استان از لحاظ دارا بودن مراكز دانشگاهي و علمي جز استان هاي مطرح كشور به شمار مي رود و فعاليت كتابخانه مركزي مي تواند منبع و ماخذ خوبي براي افراد علاقمند به كارهاي تحقيقاتي و علمي باشد.
در حال حاضر 115 باب كتابخانه در مازندران وجود دارد كه 110 هزار نفر در اين كتابخانه ها عضو هستند.
2096/1899