ارومیه- ایرنا- فرودگاه منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماكو امروز دوشنبه با حضور مشاور رییس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی روز دوشنبه در آیین افتتاح این پروژه گفت: یك هزار و 240 میلیارد ریال برای احداث فرودگاه بین المللی منطقه آزاد ماكو هزینه شده ‌و بر اساس دستور رییس جمهور پروازهای آن از مدتها پیش آغاز شده است.
مرتضی بانك افزود: احداث فرودگاه ماكو به عنوان یكی از مهم‌ترین پروژه‌های زیرساختی منطقه آزاد ماكو در دولت تدبیر و امید در دستور كار قرار گرفت و مراحل عملیاتی آن تنها حدود 2سال طول كشید كه در نوع خود یك ركورد در سطح كشور محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: این فرودگاه دارای ترمینال مسافری به وسعت 6 هزار و 250 مترمربع، باند پروازی به طول سه هزار و ۲۷۰ متر و قابلیت نشست و برخاست هواپیمای بدنه متوسط از خانواده ایرباس ۳۲۰، پاركینگ هواپیما به مساحت حدود ۲۰ هزار متر مربع و امكان توقف همزمان 2 فروند هواپیمای بدنه متوسط، برج مراقبت پرواز به ارتفاع ۳۳ متر و ساختمان تكنیكال بلاك (محل استقرار واحدهای عملیات هوانوردی) مجهز به سیستم های ارتباطی پیشرفته، تجهیزات كمك ناوبریDVORD / DME ، خدمات امداد و نجات فرودگاهی و تجهیزات و ماشین های آتش نشانی است.
بانك تاكید كرد: فعالیت های توسعه این فرودگاه برای تبدیل شدن به یك شهر فرودگاهی و مركز نقل و انتقال بار و مسافر ادامه دارد و سرمایه گذاری ساخت این فرودگاه بر عهده سازمان منطقه آزاد ماكو بوده است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینكه هم اكنون منطقه آزاد ماكو به یك تحول و مرحله ای بلوغ رسیده است، گفت: در حال حاضر پنج راهبرد اصلی برای این منطقه در حوزه های كشاورزی، لجستیك، گردشگری، صنعت و تجارت تعریف شده است.
وی اضافه كرد: در مجموع250 پروژه تا سال 1400 در این منطقه اجرا می شود.
وی بیان كرد: ماكو و بازرگان یكی از بزرگترین مراكز داد و ستد و كسب و كار و تجارت در كشور است و در كنار فعالیت های مبتنی بر صنعت و تجارت، اقدامات ارزشمندی نیز در بخش كشاورزی در ماكو انجام شده است.
بانك افزود: افتتاح سالن ورزشی چند منظوره بازرگان و اقامتگاه ‌های بوم گردی در ماكو نیز در سفر رییس جمهور به آذربایجان غربی افتتاح شد.
وی بیان كرد: پنج اقامتگاه بوم گردی تا پایان سال جاری و 30 اقامتگاه تا سال 1400 در روستاهای منطقه آزاد ماكو افتتاح می شود.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین با اشاره به توسعه فضاهای اقامتی در منطقه آزاد ماكو گفت: در این منطقه یك هتل 5 ستاره با 300 اتاق تا سال 1402 افتتاح خواهد شدكه این هتل در فاز اول تا پایان بهار 98 حدود 20 اتاق و تا پایان سال آینده نیز 80 اتاق را به بهره برداری می رساند.
وی اضافه كرد: به‌زودی شركت پتروشیمی پردیس آذربایجان نیز در ماكو با سرمایه‌گذاری 1.9 میلیارد یورو احداث می شود.
به گزارش ایرنا، طرح ها و پروژه های منطقه آزاد ماكو شامل فرودگاه بین المللی ماكو، سالن چند منظوره ورزشی، نیروگاه سیكل تركیبی و اقامتگاه بوم گردی منطقه آزاد به صورت ویدئو كنفرانس توسط رییس جمهور افتتاح شد.
8137/518